مدیریت ریسک در جعل هویت چه مفهومی دارد؟

مدیریت ریسک
فهرست مطالب

مدیریت ریسک یکی از زمینه‌‌های مهم فعالیتی پیشگیرانه در شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های عمومی است. این مفهوم به معنای در نظر گرفتن تعهد به پیشگیری و اجتناب از رویدادهای برنامه‌ریزی نشده یا محدود کردن تاثیرات مخربی است که امکان دارد ناشی از فعالیت‌ها و اقدامات سازمان‌ها باشد.

پیشگیری از جعل و کلاهبرداری، در چارچوب فعالیت‌های مختلف مدیریت ریسک شکل می‌گیرد. جعل و کلاهبرداری یکی از ریسک‌ها و خطرات مهمی است که بخش‌های بانکداری و مالی، با توجه به ماهیت عملیات‌ها و اقدامات خود، آن را مدنظر خود قرار می‌دهند.

با گسترش دیجیتالی شدن، شرکت‌ها و مدیران آن‌ها به طور قابل‌توجهی با مدیریت ریسک و چالش‌های مرتبط با آن مواجه هستند.

پیشگیری از جعل و کلاهبرداری به چه معناست؟

پیشگیری از جعل و کلاهبرداری اقدامی است که بر انجام فعالیت‌های پیشگیرانه و برای جلوگیری از هرگونه جعل و کلاهبرداری در فعالیت‌های یک سازمان تمرکز می‌کند.

طبق تعریف، جعل و کلاهبرداری عبارت است از تهدیدی که برای سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات در تمامی بخش‌ها و حوزه‌های موثر و به ویژه بخش‌های بانکداری، مالی، بیمه و سرمایه‌گذاری اتفاق می‌افتد.

تحول و بازسازی فرآیندهای شرکت به منظور جلوگیری و ممانعت از جعل و کلاهبرداری، نه تنها در بسیاری از موارد برای قوانین بخش‌های مشخص اجباری است، بلکه راهی برای کاهش زیان‌ها، هزینه‌ها و خطرات نیز می‌باشد.

این روش‌ها و اقدامات کنترل‌کننده به طور فزآینده‌ای به راهکارهای فناوری وابسته است که امکان جعل و کلاهبرداری انجام شده در حین نوسازی و پیشرفت فرآیندهای شرکت را به طور کامل ریشه‌کن می‌کنند.

مدیریت ریسک

تعریف مدیریت ریسک

مدیریت ریسک، رویکردی ساختار یافته برای شناسایی، تحلیل و پاسخ به عوامل ریسک مرتبط با فعالیت‌های یک شرکت، موسسه، یا سازمان است.

این مفهوم یک اقدام حرفه‌ای مدیریتی و استراتژیک است که حوزه‌های عملیاتی، قانونی، کاری، تجاری و مالی شرکت را ارزیابی می‌کند تا از آن ریسک‌ها و مشکلاتی که ممکن است در اجرای معمول فعالیت‌های شرکت به وجود بیایند، آگاهی پیدا کند.

از این رو شرکت‌ها و سازمان‌ها معمولا برنامه‌ها و طرح‌های مدیریت ریسک را توسعه می‌دهند. این برنامه‌ها متشکل از مجموعه‌ی اقدامات پیشگیرانه برای کاهش ریسک هستند. این اقدامات معمولاً بر بهینه‌سازی و بازسازی فرآیندهای عادی و معمول شرکت متمرکز هستند تا فعالیت‌های شرکت و تمامی عوامل، اعم از خارجی و داخلی، که در این فعالیت‌ها دخیل هستند را کنترل کنند.

مدیریت ریسک و جلوگیری از جعل و کلاهبرداری در بخش بانکداری و مالی

مبارزه با پولشویی (AML) به مجموعه‌ای از شیوه‌های جلوگیری از جعل و کلاهبرداری و مدیریت ریسک گفته می‌شود. مبارزه با پولشویی همان چارچوب اساسی برای شروع مبارزه با جعل و کلاهبرداری در بانکداری، بخش‌های مالی و بخش‌های مربوط به آن است.

برای مثال، ایجاد دستگاه‌های مبارزه با پولشویی در فرآیندهای کسب مشتری تایید هویت مشتریان جدید را تضمین می‌کند. مشاهده‌ی اینکه چگونه روش‌های جلوگیری از جعل و کلاهبرداری اهداف و نیازهای مختلف را برآورده می‌کنند، بسیار جالب است. به عبارت دیگر، به لطف یکپارچه‌سازی راهکار مجزا، می‌توانیم در حین بهینه‌سازی فرآیند ثبت‌نام، شخص متخلف را از استفاده‌ی خدمات برای پولشویی منع کنیم.

راهکارهایی که مطابق قوانین مبارزه با پولشویی هستند، کنترل کاملی را برای جلوگیری از کلاهبرداری و کاهش ریسک‌های احتمالی درنظر گرفته شده از سوی شرکت‌ها، در هنگام انجام فرآیندهای پذیرش سازمانی کاربر و مشتری فراهم می‌کنند.

راهکارهای فناوری برای مدیریت ریسک و جلوگیری از جعل و کلاهبرداری

راهکارهای شرکت فین‌تک (Fintech) نه تنها در بخش مالی موثر هستند، بلکه در متحول کردن مدیریت ریسک و جلوگیری از جعل و کلاهبرداری نیز مفید هستند. این راهکارها باعث پیشرفت قابل‌توجهی در پیروی از مقررات و کنترل تشخیص کلاهبرداری در فرآیند احراز هویت شده‌اند. در حالی که فرآیندها را بهبود بخشیده و به طور قابل‌توجهی کیفت تجربه‌ی کاربر شرکت را توسعه داده است.

محصولات ارائه شده توسط فناوری‌های جدید یک انقلاب سه‌گانه را رقم زده است. چرا که این محصولات با امنیت و تضمین کامل، روش‌های پذیرش سازمانی مشتری از راه دور را متحول کرده است. از طرفی نیز استفاده از آن‌ها اولین راهکار جلوگیری از کلاهبرداری است که مطابق با سخت‌گیرانه‌ترین قوانین در بخش‌های مختلف بوده و هزینه، زمان و فرآیند اداری را کاهش می‌دهد. بهره‌گیری از این محصولات همچنین خسته‌کننده‌ترین فرآیندها را به لطف راهکار سرتاسر (end-to-end) کاملاً دیجیتالی می‌سازد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه