گسترش دسترسی مردم به خدمات غیرحضوری دولتی با احراز هویت دیجیتال در دنیا

گسترش دسترسی مردم به خدمات غیرحضوری دولتی با احراز هویت دیجیتال در دنیا
فهرست مطالب

دولت‌ها در سرتاسر جهان به تلاش‌های خود برای ایجاد یا ارتقای اکوسیستم‌های شناسه دیجیتال ادامه می‌دهند تا نحوه‌ی دسترسی شهروندان به خدمات عمومی آنلاین و خدمات غیرحضوری دولتی با احراز هویت دیجیتال در دنیا را بهتر و بهتر کنند. در این راستا، تحولات اخیر در زمینه احراز هویت و شناسه دیجیتال در کشورهایی از جمله استرالیا، ایرلند، لوکزامبورگ و مراکش به چشم می‌خورد.

ایرلند در مسیر رسیدن به هدف شناسه دیجیتال اتحادیه اروپا با MyGovID

به نقل از وبسایت Business Post، بری لوری (Barry Lowry)، مدیر ارشد اطلاعات دولت ایرلند می‌گوید که حدود ۹۰ درصد از شهروندان ایرلند می‌توانند تا سال ۲۰۳۰ از اپلیکیشن شناسه دیجیتال MyGovID استفاده کنند؛ طبق اعلام وی، MyGovID توانسته ۸۰ درصد از هدف پوشش شناسه دیجیتال تعیین‌شده توسط اتحادیه اروپا را با موفقیت پشت سر بگذارد.

لوری می‌گوید استفاده از پلتفرم MyGovID اکنون حدود ۳۸ درصد است، اما وی اذعان کرده است که هنوز کارهای زیادی برای رسیدن به هدف خود در هشت سال آینده وجود دارد.

لوری می‌گوید که تعداد مشترکین این پلتفرم به صورت روزانه مناسب و دلگرم‌کننده به نظر می‌رسد و دولت ایرلند همچنان در تلاش است تا استفاده از این پلتفرم را در بخش‌های بهداشت و دولت محلی گسترش دهد و بر آن تمرکز کند.

این پلت فرم به شهروندان ایرلندی اجازه می‌دهد تا به انواع خدمات دولتی به صورت آنلاین دسترسی داشته باشند. MyGovID در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون کاربر فعال دارد، اما در مجموع سه میلیون نفر در این پلتفرم ثبت نام کرده‌اند.

لاوری در مصاحبه با Business Post می‌گوید که علاقه روزافزونی به استفاده از MyGovID برای خدمات بهداشتی وجود دارد و این می‌تواند به جلوگیری از برخی مشکلات در صدور گواهی دیجیتال کووید ۱۹ کمک کند.

خدمات غیرحضوری دولتی در دنیا

او می‌افزاید: «تا زمانی که این پلتفرم به‌صورت شفاف استفاده شود، فکر می‌کنم مردم با آن خیلی خوب پیش خواهند بود. قانون به اشتراک‌گذاری داده و حاکمیت مستلزم آن است که هر توافقنامه اشتراک داده تحت آن قانون انجام شود. این بدان معناست که می‌دانید کدام یک از داده‌های شما توسط کدام بخش به اشتراک گذاشته شده است و می‌توانید آن را به چالش بکشید.»

 

دولت ایرلند همچنین پیش بینی کرده که با استفاده از سرویس مدیریت هویت خدمات عمومی از جمله MyGovID صدها میلیون پوند پس‌انداز خواهد داشت.

 

دسترسی مراکشی ها به خدمات آنلاین با کارت های شناسایی دیجیتال

مقامات مراکش می گویند اکنون برای دارندگان کارت ملی الکترونیکی (CNIE) امکان دسترسی آنلاین به خدمات دولتی و حتی اسناد شخصی وجود دارد.

طبق گزارش‌های منتشر شده از اخبار جهانی مراکش، این دسترسی به لطف راه اندازی اخیر پلت فرم احراز هویت چند عاملی برای شناسایی و احراز هویت کاربران خدمات آنلاین است. این پلتفرم توسط آژانس توسعه دیجیتال (DDA) با همکاری اداره کل امنیت ملی (DGSN) مراکش راه‌اندازی شده است.

در این گزارش‌ها اشاره شده که راه حل احراز هویت به گونه ای طراحی شده است که اطلاعات کارت شناسایی کاربر به طور ایمن با شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات به اشتراک گذاشته شود. اطلاعات شخصی کاربر کاملاً محافظت می‌شود و خطر تقلب در هویت و سرقت هویت در آن کاهش می‌یابد.

CNIE علاوه بر این که گواهی هویت برای همه مراکشی‌ها است، می‌تواند برای دسترسی به برنامه My Digital Identity برای خدمات نیز استفاده شود.

اداره کل امنیت ملی مراکش اعلام کرده است که سرویس احراز هویت جدید در حال حاضر فقط برای دارندگان نسل جدید کارت ملی لکترونیکی (CNIE) قابل استفاده است، اما به زودی برای پشتیبانی از نسخه قدیمی کارت‌ها به روز می‌شود.

سال گذشته، مراکش در جریان پخش زنده ID4Africa پیشرفت در اجرای طرح شناسه دیجیتال خود را گزارش کرده بود.

شناسه دیجیتال در سراسر جهان

لوکزامبورگ از اپلیکیشن جدید شناسه دیجیتالی رونمایی کرد

از ماه فوریه، شهروندان لوکزامبورگ اپلیکیشن جدیدی به نام GouvID در اختیار دارند که با آن می‌توانند هنگام پاسخ به درخواست‌های اداری یا هنگام جستجوی برخی خدمات عمومی آنلاین، خود را به‌صورت دیجیتالی شناسایی کنند و احراز هویت آنلاین داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری RTL لوکزامبورگ، GouvID سومین برنامه‌ای است که پس از برنامه‌های CovidCheck و MyGuichet توسط دولت لوگزامبورگ منتشر می‌شود. این برنامه برای تسهیل فرآیندهایی برای کاربران از جمله ورود به پورتال هایی مانند MyGuichet، امضای اظهارنامه مالیاتی، درخواست وام دانشجویی و حتی درخواست مجوز ماهیگیری معرفی شده است.

این برنامه تراکنش‌ها را برای شهروندان تسهیل می‌کند و شهروندان ایرلندی می‌توانند تراکنش‌ها را با گوشی هوشمند تکمیل کرد. همچنین این برنامه با کارت شناسایی فیزیکی، که در حال حاضر حدود ۹۰۰۰۰ نفر در اختیار دارند، قابل استفاده است.

تاکید ایالت نیو ساوت ولز استرالیا بر اهمیت شناسه دیجیتال

به گفته خبرگزاری Innovation Aus استرالیا، آژانس دولتی ایالتی Service New South Wales که دسترسی به خدمات آنلاین را مدیریت می کند، مجدداً بر اهمیت شناسه دیجیتال قابل اعتماد به عنوان یک اولویت تاکید کرده است.

ویکتور دومینلو (Victor Dominello)، وزیر مسئول دولت دیجیتال، در کنفرانس اخیر future.nsw گفته است که شناسه دیجیتال «اولویت شماره یک ما است، زیرا به معنای واقعی کلمه، کلید دیجیتال طلایی است و اگر ما بتوانیم میزان امنیت و حفاظت آن را افزایش دهیم، به طور قابل توجهی خطرات پیرامون دنیای سایبری کاهش پیدا خواهد کرد.»

به گفته دومینلو، ایجاد تدابیر حفاظتی که باعث افزایش اعتماد می شود، به رفع برخی از مشکلات ناشی از هویت دیجیتال مانند سرقت هویت و سرقت مالی کمک می‌کند.

او همچنین اعلام کرد که در ماه‌های آینده به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بهبود چشم‌انداز شناسه دیجیتالی ایالت نیو ساوت ولز، برخی از موارد جدید ارائه خواهد شد. وی تاکید که دولت مطمئن می‌شود که خدمات جدید شناسه دیجیتال در حال طراحی به اندازه کافی فراگیر هستند. دومینلو همچنین در مورد ادغام نسخه دیجیتالی «پرونده سلامت شخصی من» برای کودکان با اپلیکیشن NSW Health صحبت کرد.

سخنرانان دیگر در طول این رویداد، صحبت‌های دومینلو مبنی بر نیاز به افزایش اعتماد و ارزیابی ریسک در توسعه اکوسیستم های شناسه دیجیتال را تایید کردند.

عقب ماندن استرالیا از شناسه دیجیتال با وجود تلاش‌

گلن آرچر (Glen Archer)، مدیر ارشد اطلاعات سابق استرالیا، می‌گوید به نظر می‌رسد هزینه‌ای که تاکنون توسط دولت فدرال (حدود ۴۵۰ میلیون دلار استرالیا) برای پروژه‌ی هویت دیجیتال خرج شده است، نتایج کمتر از حد انتظار داشته است.

آرچر در گفتگو با Innovation Aus می‌گوید پروژه‌ای که حدود شش سال پیش راه‌اندازی شد احتمالاً «بیش از حد جاه‌طلبانه» بوده و «یک چارچوب هویت دیجیتال مشترک ضروری است» تا به‌طور مؤثر موانع را از سر راه برود.

استرالیا می گوید که هدف از طرح شناسه دیجیتال، ارتقای راه دسترسی مردم به طیف وسیعی از خدمات دولتی و سایر خدمات عمومی آنلاین است.

وی افزود: «استرالیا در این زمینه چیز زیادی برای نشان دادن ندارد. قانون‌گذاری کجاست؟ بدون وجود قانون، این طرح موثر نخواهد بود. به نظر من طرح شناسه دیجیتال خیلی طولانی شده است. این طرح بیش از حد مهندسی شدهو هزینه آن بسیار زیاد است، و در واقع هنوز هیچ مزیتی ندارد.»

آرچر با وجود نگرانی‌ها، دولت را به خاطر معرفی پلتفرم myGovID به عنوان جایگزینی برای AUSKey ستایش می‌کند و می‌گوید «اداره مالیات در این زمینه کار بسیار خوبی انجام داده است».

گلن آرچر نقش مهمی در روزهای اولیه طرح شناسه دیجیتال، به ویژه به عنوان رئیس کمیته حاکمیت احراز هویت دولتی ایفا کرد.

وزرای دیجیتال استرالیا اخیرا تصمیم گرفتند تا به طور فعال روند اجرای پروژه شناسه دیجیتال را بررسی کنند.

یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربران را با الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. فرایند احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی به صورت آنی و با دقت بالای ۹۸ درصد انجام می پذیرد. برای دریافت مشاوره رایگان جهت احراز هویت کاربران خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه