تعریف و نحوه تنظیم آیین نامه انضباطی کار

تعریف و نحوه تنظیم آیین نامه انضباطی کار
تنظیم تنظیم آیین نامه انضباطی کار در چندین مرحله انجام می‌شود. ابتدا باید اهداف بلند مدت سازمان در نظر گرفته شود و سپس مقررات بر اساس قوانین وزارت کار در فرمی استاندارد نوشته شوند و بعد از طر مراحل اداری، به مرحله تایید نهایی برسند.
فهرست مطالب

برای ایجاد نظم در تمامی کارها، باید همیشه چارچوبی تعریف شود که تمامی افراد بتوانند طبق آن چارچوب عمل کنند و سلیقه در آن دخالت نداشته باشد. در محیط حرفه‌ا و کاری نیز بری افزایش بهره‌وری نیروها، جلوگیری ز هرج و مرج، رشد شرکت و ضابطه‌مند شدن ارتبط میان کارگرها و کارفرماها، باید قانونی و آیین نامه‌ای وجود داشته باشد. پس از تصویب قانون کار، ارتباط میان کارگر و کارفرما قانونمندتر شده است و در همین راستا، کارفرماها برای ایجاد نظم بیشتر در محیط کار خود، دستورالعملی را تحت نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم کرده‌اند که “آیین نامه انضباطی کار” نام گرفته است و تمام مواردی که تخلف محسوب می‌شود و نحوه برخورد با این تخلفات در آن تعریف شده است. در این مطلب سعی داریم تا با تعریف و نحوه تنظیم آیین نامه انضباطی کار بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

آیین نامه انضباطی کار چیست؟

آیین نامه انضباطی کار دستورالعملی است که کارفرما تحت نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم می‌کند و در آن در مورد موارد تخلف در محیط کار، قوانین کار شرکت، تنبیهات، رسیدگی به شکایات و اتخاذ تصمیم، ابلاغ و اجرای تصمیم کمیته انضباط کار به صورت جزئی و دقیق صحبت می‌کند. به کمک این آیین نامه، کارگر تمامی مواردی که تخلف محسوب می‌شود و می‌تواند منجر به اخراج او شود را می‌شناسد.

برخلاف تصور اکثر کارمندان و کارگران، آیین نامه‌های انضباطی کار فقط برای تنبیه تنظیم نمی‌شوند بلکه جنبه تشویقی هم دارد.

تنظیم آیین نامه انضباطی کار

نحوه تنظیم آیین نامه انضباط کار

تنظیم این آیین نامه در چندین مرحله انجام می‌شود. ابتدا باید اهداف بلند مدت سازمان در نظر گرفته شود و سپس مقررات بر اساس قوانین وزارت کار در فرمی استاندارد نوشته شوند و بعد از طر مراحل اداری، به مرحله تایید نهایی برسند. در ادامه به نحوه تنظیم آیین نامه انضباطی کار می‌پردازیم.

نحوه نوشتن آیین نامه انضباطی کار

برای نوشتن آیین نامه انضباطی کار، کارفرما باید نگاه بلندمدت به هدف‌های شرکت خود داشته باشد و بر اساس وظایف کارکنان و قانون کار این آیین نامه را تنظیم کند. در زیر به فهرست استاندارد یک آیین نامه انضباطی کار پرداختیم. با توجه به نیازهای درون‌سازمانی خود می‌توانید این فهرست را خلاصه‌تر کنید یا آن را گسترش دهید.

بخش اول آیین نامه انضباطی کار: مقدمه

در بخش اول آیین نامه انضباطی کار که به مقدمه اختصاص داده شده است، شرکت/سازمان/کارگاه باید به اهداف مورد نظر خود بپردازد. نوشتن اهداف اگرچه الزامی نیست اما وجود آن کمک می‌کند تا کارکنان با هدف‌های شرکت خود آشنا شوند. به همین دلیل بهتر است که مقدمه با دقت کافی نوشته شود.

 بخش دوم آیین نامه انضباطی کار: کمیته انضباط کار

بخش دوم به چگونگی انتخاب اعضای کمیته انضباط کار و تشکیل جلسات آنها می‌پردازد. کمیته انضباط کار نهادی است که از تعدادی از افراد به عنوان نماینده کارفرمایان و تعدادی دیگر به عنوان نماینده کارگران تشکیل شده است و مسئولیت رسیدگی به تخلفات را برعهده دارد. در این بخش از آیین نامه انضباطی کار، حداکثر مدت زمان عضویت، حداقل تعداد اعضا برای رسمی بودن جلسات، شرایط تعیین رئیس، نایب روئیس و دبیر کمیته تنظیم می‌شود.

 بخش سوم آیین نامه انضباطی کار: تخلفات

در بخش سوم، موارد تخلف تنظیم می‌شوند. تخلفات می‌توانند درجات مختلفی داشته باشند و با توجه به شدت تخلف کارگر و میزان آسیبی که به همراه دارند، تنبیهات متناسب برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

نکته مهم، استفاده از مشاورین حقوقی و فنی خبره برای تنظیم این قسمت است. آیین نامه باید از نظر آسیب‌شناسی به درستی تنظیم شود تا برای همیشه یا برای مدت طولانی نیاز به اصلاح نداشته باشد. در این بخش از تخلفات درجه یک مانند تهمت و افترا به سایرین و تشویق و ترغیب سایر کارگران به کم کاری گرفته تا تخلفات درجه پنج مانند تأخیر ورود غیر موجه دائمی تعریف می‌شوند.

بخش چهارم آیین نامه انضباطی کار: تنبیهات

بخش چهارم در تنظیم آیین نامه انضباطی کار به تنبیهات هر یک از تخلفات بستگی دارد. این تنبیهات شامل تذکر کتبی، توبیخ کتبی، عدم پرداخت تمام یا بخشی از پاداش یا تسهیلات، تنزل مقام و محرومیت از پست‌های بالاتر، تعلیق موقت قرارداد کار و در نهایت اخراج براساس ماده ۲۷ قانون کار است.

تنبیهاتی که برای تخلفات در نظر گرفته می‌شود هیچ گاه نمی‌توانند از نوع پرداخت جریمه ریالی باشند؛ این تنبیهات می‌توانند مزایا و تسهیلات کارکنان را کاهش داد.

بخش پنجم آیین نامه انضباطی کار: رسیدگی

در بخش پنجم باید فرایند گزارش، اتهام، دفاع و اتخاذ تصمیم طی شود. در واقع کارفرما، ابتدا اتهام را به کارگر ابلاغ می‌کند و کارگر ۵ روز فرصت دارد تا از خود دفاع کند. در این مرحله باید مقامات دارای صلاحیت برای گزارش‌دهی به کمیته تعیین شوند. این مقامات می‌توانند همگی افراد میک مجموعه باشند.

نگارش آیین نامه انضباطی کار

بخش ششم آیین نامه انضباطی کار: تصمیم‌گیری، ابلاغ و اجرای تصمیم کمیته انضباط کار

آخرین بخش، به تصمیم‌گیری و رای نهایی کمیته انضباط کار اختصاص دارد. میزان خسارت وارد شده، داشتن سوء پیشینه و سوء نیت در تصمیم‌گیری باید در نظر گرفته شود. فراموش نکنید که در تنظیم آیین نامه انضباطی کار، این موضوع باید نوشته شود که تمامی آرا و تصمیماتی که کمیته انضباط کار اتخاذ می‌کند، قابل اعتراض در مراجع حل اختلاف کار هستند.

برای اخذ مجوز آیین نامه انضباط کار چه مراحلی باید طی شود؟

بعد از تنظیم آیین نامه انضباطی کار، مراحل اداری باید طی شود تا آیین نامه از نظر قانونی اعتبار پیدا کند. در زیر به مراحل اداری برای اخذ مجوز آیین نامه انضباط کار اشاره می‌کنیم:

  1. تدوین نسخه اولیه از آیین نامه و تهیه پیوست‌های لازم: در مرحله اول، پس از نگارش تمامی بخش‌های آیین نامه انضباطی کار، باید نسخه پیشنهادی کارفرما یا متخصصان وی آماده شود و پس از امضای تمامی اعضای کمیته انضباطی، همراه با پیوست انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان به مرجع دارای صلاحیت ارسال شود.
  2. ارجاع آیین نامه به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی: نسخه اولیه آیین نامه باید به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی حوزه کارگاه/شرکت/سازمان ارجاع داده شود. اگر این نسخه ایراد نداشته باشد، اداره کار صحت مدارک و مطابقت آن با آیین نامه انضباط کار را تایید می‌کند.
  3. تأیید نهایی آیین نامه، امضای آن و ابلاغ آن به کارکنان و کارفرمایان: پس از تایید آیین نامه توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی و قانونی شدن آن، باید اعضای کمیته تمامی صفحت آن را امضا کنند و بعد از بررسی دوباره، به تمام کارمندان و کارگران ابلاغ شوند.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد اطلاعات کامل در مورد تعریف و نحوه تنظیم آیین نامه انضباطی کار به شما داده باشد. فرایند احراز هویت سامانه روابط کار مدتی است که با همکاری وبسایت یوآیدی به صورت غیرحضوری انجام می شود. کاربران با انجام فرایند ثبت نام و احراز هویت سامانه روابط کار با یوآیدی و با استفاده از گوشی هوشمند، می توانند از خدمات حوزه روابط کار به صورت غیرحضوری و شبانه روزی استفاده نمایند. یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربران را با الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. فرایند احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی به صورت آنی و با دقت بالای ۹۸ درصد انجام می پذیرد. برای دریافت مشاوره رایگان جهت احراز هویت کاربران خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه