چرا صنعت رمیتنس (Remittance) باید از احراز هویت دیجیتال استفاده کند؟

remittance-industry
فهرست مطالب

اگر کم و بیش اطلاعاتی در حوزه بانکداری و صنعت پرداخت الکترونیکی داشته باشید. احتمالا تا کنون با اصطلاح صنعت رمیتنس هم آشنا شده‌اید. از ین رو به احتمال زیاد می‌دانید که رمیتنس یکی شاخه‌های پرکاربرد فین‌تک است که به شکل منحصر به فردی پرداخت‌های بین اشخاص یا سازمان‌ها را بهبود می‌بخشد. این ابزار پرکاربرد فین تکی در چند معنای مختلف به کار می‌رود و فرایندهای خاصی برای دیجیتا‌ل‌سازی خدمات کاربران در دست دارد. رمیتنس در حقیقت یکی از پرکاربردترین ابزارهای صنعت فین‌تک است که در تلاش برای دیجیتالی کردن خدمات ارائه شده به کاربران خود است.

برای روشن شدن مباحث مربوط به صنعت رمیتنس در این مطلب از یوآیدی قصد داریم نکاتی را در خصوص این صنعت و لزوم احراز هویت دیجیتالی در آن با شما خوبان به اشتراک بگذاریم. بنابراین از شما دعوت می‌کنم که در صورت تمایل به این مبحث تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

رمیتنس به چه معناست؟

رمیتنس (Remittance) برگرفته از واژه Remit به معنای بازگرداندن است. بنابراین در حالت کلی برای آن دسته از جابه‌جایی‌های مالی به کار می‌رود که از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شوند.

برای روشن شدن این موضوع تصور کنید که شخصی به کشور دیگری سفر می‌کند و هر ماه مقداری از درآمدش را از طریق حواله برای خانواده‌اش می‌فرستد. اگر بخواهیم کلی به قضیه نگاه کنیم این فرآیند تحت عنوان رمیتنس شناخته می‌شود.

البته این یک تعریف قدیمی از رمیتنس است. چرا که امروزه صنعت رمیتنس پیشرفت زیادی کرده است و هر نوع انتقال اعتبار از شخصی به شخص دیگر تحت عنوان رمیتنس شناخته می‌شود. از این رو امروزه اعتبارهای جا به جا شده از طریق چک و یا هر برگه مالی معتبر نیز در زیر شاخه رمیتنس قرار می‌گیرد.

انواع رمیتنس

در صنعت رمیتنس برای ساده شدن نحوه بررسی این مبحث آن را به دو شاخه مختلف تقسیم می‌کنند:

  • رمیتنس داخلی

این شاخه از رمیتنس شامل پرداخت‌هایی است که میان اشخاصی که داخل یک کشور رد و بدل می‌شوند.

  • رمیتنس بین‌المللی

این گرایش نیز معمولا پرداخت‌های اشخاصی را که در دو کشور گوناگون هستند، هدف فعالیت‌های خود قرار می‌دهند. بدیهی است که در فرآیند یک رمیتنس بین‌المللی، مبحث تغییر ارزها نیز مطرح می‌شود که آن هم بخشی از فعالیت‌های مبتنی بر رمیتنس است.

اهداف صنعت رمیتنس شامل چه مواردی است؟

هر صنعتی معمولا با هدف مشخصی فعالیت خود را آغاز می‌کند. هدف از صنعت رمیتنس نیز معمولا شامل موارد زیر است:

  • ارائه بستر دیجیتالی
    یکی از مهم‌ترین مباحثی که استارتاپ‌های فین‌تکی در این زمینه با آن دست به گریبان هستند، ایمن‌سازی پلتفرم‌های ارائه دهنده این خدمات است.
  • تسریع فرآیند انتقال
    در رمیتنس‌های بین‌المللی، زمان مورد نیاز برای انتقال پول بسیار مهم و حیاتی است. از این رو استارتاپ‌های فعال در حوزه فین‌‌تک در تلاش برای حذف قسمت‌های غیرضروری این فرایند، برای افزایش سرعت انتقال وجه هستند.
  • کمک به اقتصاد کشورهای فقیر
    یکی از اهداف غیرمستقیم رصنعت رمیتنس افزایش درآمد در کشورهای کم‌درآمد یا کشورهایی است که درآمد متوسطی دارند.
  • ارتقای ابزارهای انتقال پول
    استارتاپ‌های فعال در صنعت رمیتنس می‌کوشند تا ابزارهای فعالیت‌های مالی را با راهکار گوناگون چابک‌تر کنند.

صنعت رمیتنس

ضرورت احراز هویت در صنعت رمیتنس

فرآیندی که در انتقال وجه رمیتنس و از طریق حواله معمولی اتفاق می‌افتد، معمولا در سه مرحله انجام می شود:

  • فرد فرستنده حواله را با استفاده از پول نقد، چک، حواله، کارت اعتباری، کارت بدهی یا دستور بدهی ارسال شده توسط ایمیل، تلفن یا از طریق اینترنت به نماینده ارسال کننده می‌پردازد.
  • آژانس ارسال کننده به نماینده خود در کشور گیرنده دستور می‌دهد حواله را تحویل دهد.
  • نماینده پرداخت کننده مبلغ مورد نظر را به ذینفع پرداخت می‌کند.
  • برای تسویه حساب بین نمایندگان نیز در اکثر موارد انتقال وجه در زمان واقعی وجود ندارد. بنابراین موجودی بدهکار نماینده ارسال کننده به نماینده پرداخت کننده به صورت دوره‌ای از طریق یک بانک تجاری تسویه می‌شود. حواله‌های غیررسمی نیز هر از گاهی از طریق تجارت کالا تسویه می‌شود.

بنابراین همانگونه که از فرآیند صورت گرفته به هنگام رمیتنس استنباط می‌شود، احراز هویت فرد فرستنده حواله به صورت سنتی و دستی است. چرا که ارائه حواله، چک، وجه نقد و یا حتی کار اعتباری با حضور فرد در آژانس ارائه خدمات صنعت رمیتنس میسر می‌شود. اما مسئله اینجاست که تحت چنین شرایطی راه برای افراد سودجویی که به بهانه استفاده از خدمات رمیتنس قصد انجام پولشویی دارند، هموار می‌شود. بنابراین مقابله با پولشویی به ویژه پولشویی در سطح بین‌الملل یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی این صنعت است.

چرا استفاده از احراز هویت دیجیتال در رمیتنس گزینه مناسب‌تری است؟

به مرور زمان هویت دیجیتال در نظام‌های پولی و مالی به یکی از الزامات تبدیل شده است. تحولات پیش روی صنعت بانکداری نیز سبب شده است که موسسات مالی فعال در صنعت رمیتنس نیز برای رویارویی با این پارادایم تدابیر امنیتی خاصی بیندیشند. در این بین نیز استفاده از هویت دیجیتال و سیستم احراز هویت دیجیتالی به عنوان یک مزین رقابتی برای تامین امنیت همواره در صدر این تدابیر بوده است.

بر اساس توصیه‌های FATF برای مقابله با پولشویی نیز استفاده از فناوری‌های احراز هویت دیجیتال همواره به عنوان یکی از اصول اساسی صنایع فعال در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین با توجه به مباحث مطرح شده می‌توان به این نتیجه دست یافت که استفاده از فناوری‌های احراز هویت دیجیتال و به ویژه احراز هویت بلاک‌چینی یکی از بهترین راه‌های مقابله با جرائم صننعت رمیتنس است و توجه به آن می‌تواند از بسیاری از شکلات موجود در این زمینه بکاهد.

نتیجه‌گیری

جهان در حال حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن است. از این رو استفاده از فناوری‌های احراز هویت به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی روزمره بشر امروز تبدیل شده است. بنابراین امنیت روش های احراز هویت در پلتفرم‌ها به بحث چالش برانگیزی تبدیل شده است. زیرا این تحول عظیم به سیستم امنیتی بالا و روش‌های احراز هویت جدیدی نیاز دارد. با توجه به این نکات طبیعی است که تمایل افراد برای استفاده از روش‌های احراز هویت دیجیتال نیز به مراتب بیش‌تر شود. از این رو کاربرد تکنولوژی بلاکچین در احراز هویت نیز قابل اغماض نیست. نکته‌ای که توجه به آن در صنعت رمیتنس هم خالی از لطف نخواهد بود.

در همین راستا نیز شرکت‌های بزرگ فناوری جهان در حال ابداع بهترین و امن‌ترین راه‌های احراز هویت با استفاده از هوش مصنوعی و مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا هستند تا بیش‌ترین سهم را از این دیجیتالیزه شدن از آن خود کنند.

در راستای استقبال از روش‌های جدید ارائه شده توسط هوش مصنوعی مانند انواع روش‌های احراز هویت دیجیتال توسط کاربران اینترنت، احراز هویت یوآیدی نیز که به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور شناخته می‌شود، آماده ارائه خدمت به مشتریان است.

علاوه بر ارائه این خدمات در سامانه سجام و سامانه ثنا و احراز هویت سامانه روابط کار، محصول احراز هویت صرافی های رمزارز را مخصوصا برای این کسب و کارها توسعه و طراحی کرده است. در همین راستا نیز از آخرین فناوری تشخیص چهره بهره می‌جوید تا ارائه خدمات به مشتریان به بهترین شکل ممکن و طبق رضایت مشتری صورت پذیرد.

یوآیدی این فرآیند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آنها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر می باشد. بنابراین استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری به کاربران می‌دهد. زیرا با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد به انجام امور خود می‌پردازد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه