فروش سهام عدالت در بورس

سهام عدالت
فهرست مطالب

با اجرای طرح خصوصی سازی، در سال ۸۵ دولت با استناد به اصل ۴۴ قانون اساسی، ۸۰ درصد سهام کارخانه ها و صنایع بزرگ کشور را به بخش خصوصی واگذار کرد. سپس افراد واجد شرایط تعیین شدند و در ادامه، یک شرکت تحت عنوان شرکت کارگزاری سهام عدالت به زیرمجموعه سازمان خصوصی سازی درآمد. در اولین مرحله، این سهام به پایین ترین قشر درآمدی تعلق یافت. مشمولان کمیته امداد و بهزیستی و رزمندگانی که فاقد شغل بودند، برگه سهام عدالت دریافت کردند.

مشمولان سهام عدالت شامل گروههای زیر می باشند :

  • مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی
  • روستاییان و عشایر
  • کارگران فصلی
  • گروههای کم جمعیت شغلی مانند زنان سرپرست خانوار
  • کارمندان و بازنشستگان دولتی

این مشمولان از بدو شروع طرح سهام عدالت، به نوبت برگه سهام دریافت کردند. سالانه نیز مبلغی تحت عنوان سود سهام عدالت برای آنها واریز می شود.

ثبت نام سهام عدالت

بر اساس رای مجلس شورای اسلامی، امکان ثبت نام و دریافت سهام عدالت پس از سال ۹۴ وجود ندارد. لذا افرادی که برگه سهام عدالت خود را موقع فراخوان دولت دریافت کرده اند، شامل سود و سایر مزایای این طرح می باشند.

آزادسازی سهام عدالت

امکان آزادسازی سهام عدالت در سال ۹۹ مطرح شد. تا قبل از آن سازمان خصوصی سازی مسئولیت این سهام و پرداخت سود آن به مشمولین را بر عهده داشت. پس از آزادسازی سهام عدالت، مالکان واقعی سهام، اختیار فروش و یا سهامداری سهام خود را پیدا کردند. دو روش برای آزادسازی سهام عدالت وجود داشت:

روش مستقیم

در این روش، اختیار فروش و نگهداری سهام بر عهده خود مالکین قرار گرفت و می توانستند سهام خود را با عرضه در بورس بفروشند یا نگهداری کنند. البته در روش مستقیم، مالک نیاز به کد بورسی برای ورود به بازار سرمایه را دارد.

مزایای استفاده از روش مستقیم:

  1.     به میزان سهام هر فرد، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی به سهامدار تخصیص خواهد یافت.
  2.     به ازای سهام شرکت های غیربورسی سهام عدالت، سرمایه پذیر، سهام شرکت های استانی را نیز دریافت خواهد نمود.
  3.     پس از آزادسازی، قابلیت نقل و انتقال و فروش سهام وجود دارد.
  4.     مسئولیت حفظ و نگهداری سهام بر عهده سرمایه دار می باشد.

روش غیرمستقیم

در روش غیرمستقیم، مسئولیت سهام عدالت، بر عهده شرکت های کارگزاری استان ها می باشد. به همین دلیل، خود افراد به صورت مستقیم توانایی فروش و معامله سهام عدالت در بورس را ندارند.

مزایای استفاده از روش غیرمستقیم:

  1. در این روش نیاز به دانش بورسی نیست.
  2. مسئولیت بازارگردانی به عهده شرکت های سرمایه گذار استانی خواهد بود.
  3. سهام مزبور در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، ۷۰ درصد و صندوق های سرمایه گذار پروژه استانی ۳۰ درصد ساماندهی خواهد شد.

فروش ۳۰ درصد سهام عدالت

طبق مصوبه شورای عالی بورس در اردیبهشت ماه سال ۹۹، کلیه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را داشتند، می توانستند با مراجعه به بانک هایی که حساب خود در بانک مذکور را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرده بودند، فرم مربوطه را تکمیل کرده و نسبت به فروش ۳۰ درصد از سهام خود توسط بانک و از طریق کارگزاری های طرف قرارداد با بانک یا کارگزاری خود بانک، اقدام نمایند.

فروش سهام عدالت و آزادسازی آن به دلایلی، فعلا متوقف شده است. اما به محض آزادسازی دوباره این سهام، داشتن کد بورسی برای فروش الزامی می باشد.

یوآیدی، با احراز هویت سجام به منظور دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا برای دریافت خدمات قضایی، سرعت و دقت بالای راهکار خود را اثبات کرده است. سرویس یوآیدی برای احراز هویت دیجیتال، از الگوریتم های هوش مصنوعی، نظیر تشخیص زنده بودن چهره کاربر و یادگیری عمیق برای درک تغییرات چهره وی استفاده می کند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه