سامانه سجام چیست؟

سامانه سجام چیست؟
فهرست مطالب

سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان یا سجام توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و زیر نظر سازمان بورس با هدف ایجاد سامانه یکپارچه و ارائه خدمات سریع‌تر به کاربران و سرمایه گذاران ایجاد شده است.

تغییراتی که بازار بورس به خود دیده بسیار متنوع است. برای مثال در سال ۱۳۸۴ با تصویب قانونی، معاملات سنتی در بورس کشور جای خود را به معاملات آنلاین و از طریق کارگزاری ها و ارتباط با آنها داد. در معاملات سنتی، سرمایه گذاران از طریق تلفن و وسیله های ارتباطی فرایند خرید و فروش سهم را انجام می دادند. اما با آنلاین شدن این فرایند، بهره وری از طریق صرفه جویی در هزینه و زمان افزایش پیدا کرد.

تغییر دیگری که در بازار بورس اتفاق افتاد، روش ثبت نام در کارگزاری ها و بازپرداخت سود توسط آنها بود. ثبت نام در کارگزاری های بازار بورس از سنتی به آنلاین تغییر پیدا کرد و بازپرداخت سود کاربران توسط کارگزاری ها نیز به صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن کارگزاری انجام می شود. ثبت نام در کارگزاری ها با حضور در محل دفتر نمایندگی کارگزاری انجام می گرفت که با غیرحضوری شدن فرایند ثبت نام در کارگزاری، مشکل صفهای طولانی در دفتر کارگزاری برای ثبت نام نیز حل شد.

طبق مصوبه ای که سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد، کاربران و سرمایه گذارانی که قبل از شهریور سال ۹۷ در بورس ثبت نام کرده بودند، باید اطلاعات خود را در سامانه سجام وارد می کردند. همچنین کسانی که از آن تاریخ به بعد اقدام به ثبت نام در بورس می کردند، باید در سامانه سجام نیز ثبت نام انجام می دادند. به این ترتیب سامانه ای جامع از اطلاعات ثبت نام کنندگان در بورس توسط سازمان بورس اوراق بهادار ایجاد شد. هدف از ایجاد سامانه سجام، مطابقت با قوانین ضد پولشویی و ضد تامین مالی تروریسم بوده است.

قبلا فرایند احراز هویت در سامانه سجام به صورت حضوری و با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولتی انجام می گرفت. اما با شیوع کرونا و لزوم رعایت ملزومات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، شرکت سپرده گذاری مرکزی مجوز احراز هویت غیرحضوری را توسط ارائه دهندگان سرویس احراز هویت غیرحضوری صادر کرد.

یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربران سامانه سجام برای دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا را با دقت بسیار بالا و به صورت بلادرنگ انجام می دهد. یوآیدی از بدو غیرحضوری شدن احراز هویت در سامانه سجام، فرایند احراز هویت کاربران را به صورت غیرحضوری انجام داده و در راستای صرفه جویی در هزینه ها و زمان کاربران و کارگزاران می کوشد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه