احراز هویت با ویدیوی سلفی و حل مسئله امنیت

Selfie Based Authentication
فهرست مطالب

احراز هویت با ویدیوی سلفی روشی به روز در حوزه احراز هویت غیرحضوری است. در فضای اینترنت، نمی‌توان تشخیص داد که مخاطب انسان است یا ربات، چه برسد به اینکه بتوان تشخیص داد هویتی که مخاطب ادعا می‌کند واقعا درست است یا نه (در فضای اینترنت هیچکس انسان یا ربات بودن کاربران را نمی‌داند.) این دقیقا همان موضوعی است که کلاهبرداران اینترنتی دوست دارند. عدم اطمینان از هویت کاربران در اینترنت، باعث چالش‌های زیادی برای قانون‌گذاران، کسب و کارها و حتی کاربران می‌شود؛ کاربرانی که به صورت فزاینده هدف جعل هویت و کلاهبرداری اینترنتی قرار می‌گیرند.بیشتر کلاهبرداری ها با سوء استفاده از مکانیسم احراز هویت انجام می پذیرد.

آیا احراز هویت با ویدیوی سلفی راه حل امنی است؟

مشخص است که راه‌حل این مسئله باید با تمرکز بیشتر بر روی احراز هویت کاملا شفاف باشد. کسب و کارها و کاربران به صورت یکسان باید مطمئن شوند که آیا با کسانی که به صورت آنلاین ارتباط برقرار می‌کنند و معامله انجام می‌دهند همان کسانی هستند که ادعا می‌کنند. در سرتاسر دنیای مجازی، از شبکه‌های مجازی و فروشگاه‌های آنلاین گرفته تا برنامه‌های آنلاین بانکی و پلتفرم‌های بازی، این یک حقیقت است که الزاما باید هویت کاربران به صورت قطعی مشخص باشد.

فناوری‌ها و استراتژی‌های احراز و تایید هویت، همگام با رفتار کاربران به سرعت درحال تحول هستند. در یک محیط آنلاین پویا، فرآیند تایید هویت در تمام کانال‌های چندگانه باید به سرعت و به صورت یکپارچه عمل کند و خود را با تجربه دیجیتال در سطح جهانی وفق دهد.

به همین دلیل است که احراز هویت بیومتریک درحال تبدیل شدن به یک عنصر مهم در حوزه تشخیص هویت است. شاهد این ادعا  نیز نرخ حیرت آور گوشی‌های هوشمندی است که فناوری بیومتریک را برای قفل گوشی فعال و پشتیبانی می‌کنند. بر اساس داده هایی که در سایت statista به آن اشاره شده است تعداد ۳.۲ میلیارد کاربر گوشی هوشمند در سراسر جهان وجود دارد. این تعداد نشان‌دهنده میزان نفوذ تقریبی ۴۱.۵ درصد گوشی‌های هوشمند در دنیاست.

کسب و کارها به احراز و تایید هویت مشتریان جدید در طی فرآیند ایجاد حساب کاربری آنلاین، نیاز دارند. اما آنها باید بستر و تجربه‌ای را فراهم کنند که سریع بوده و تجربه کاربری بهتری داشته باشد. احراز هویت سامانه ثنا که توسط قوه قضاییه راه اندازی شده، مثال خوبی برای سرعت و امنیت با سرویس دهی آنلاین به کاربران می باشد. مشتریانی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود، ایجاد حساب آنلاین به روش قدیمی را قبول ندارند و اگر کسب و کارها این بستر را به درستی فراهم نکنند ریسک از دست دادن مشتری‌ها و درآمدشان، افزایش پیدا می‌کند. در هر حال، اگر برندها ایجاد حساب کاربری را بدون اشکال، یکپارچه و ایمن سازند، رابطه آن‌ها با  مشتریان خود مثمرثمر و طولانی مدت خواهد بود.

تعجب آور نیست که ویدیوی سلفی به عنوان یک روش ساده و سریع برای احراز و تایید هویت کاربران در حال پیشی گرفتن از سایر روش‌ها است. گرفتن عکس یا ویدیوی سلفی عادت دوم همه شده است. به طوریکه تخمین زده می‌شود هر فرد در نسل هزاره در طول مدت زندگی خود به صورت میانگین ۲۵۰۰۰ عکس یا ویدیوی سلفی می‌گیرد.

موارد جهانی کاربرد احراز هویت با ویدیوی سلفی

بانک Natwest اولین بانکی بود که به کاربران این امکان را داد که با ویدیوی سلفی، حساب بانکی افتتاح کنند. با این عمل، مشتری رفتن به شعبه و صبر کردن تا اتمام فرآیند ایجاد حساب بانکی نیازی ندارد. به جای آن، مشتری یک عکس سلفی و یک عکس از کارت شناسایی خود جهت تایید هویت ارسال می‌کند. امروزه این روند بهبود پیدا کرده است. برای مثال، بانک مونزو از مشتریان خود می‌خواهد یک ویدئوی کوتاه سلفی بگیرند و با گفتن جمله ” سلام، اسم من [اسم کاربر] است و می‌خواهم در بانک مونزو حساب باز کنم” آن را جهت احراز هویت به بانک بفرستند.

موبایل بانک RBC هم دومین بانکی است که برنامه‌های تایید هویت با ویدیوی سلفی خود را برای باز کردن حساب مشتریان جدید اعلام کرد. درحالی که این روش یک تایید خودکار و ماشینی ساده به نظر می‌رسد اما معمای آن بسیار فراتر از یک لبخند و کلیک است.

تایید و احراز هویت با ویژگی‌های بیومتریک

وقتی که از روش های احراز هویت بیومتریک به منظور تطابق یا جلوگیری از کلاهبرداری استفاده می‌شود باید به این نکته توجه داشت که در این روش ها بین امنیت، ریسک، دقت، تجربه کاربری و هزینه راه اندازه توازن برقرار است. به این معنی که اگر یکی از مولفه های ذکر شده بیش از یک مقدار مشخص بهبود یابند، به ناچار بقیه مولفه‌ها افت خواهند کرد. برای دستیابی به سطح امنیت لازم تا زمان بهبود دیگر موارد به کارایی قابل قبول، با وضعیت کنونی تکنولوژی، قابل دستیابی است. مانند هر رویکرد مبتنی بر ریسک، این رویکرد نیز سطح ریسک را تعیین و مقررات احراز هویت که مناسب ان سطح امنیت باشند را وضع می‌کند.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که مرحله احراز هویت بعد از نام‌نویسی و اثبات هویت است. برای احراز هویت هر شخص، برای اطمینان از اینکه شخص موردنظر یک شخص واقعی است، باید یک هویت تایید شده قبلی از آن شخص موجود باشد. سه معیار برای احراز هویت وجود دارند که به طور نسبی، معمول هستند:

  • چیزهایی که مشتری می‌داند: دانسته‌ها، چیزهایی مانند کد شناسایی شخصی یا رمز؛
  • چیزهایی که مشتری دارد: دارایی‌ها، چیزهایی مانند اسناد هویتی یا گوشی هوشمند
  • چیزهایی که در وجود خود مشتری است: ویژگی‌های ذاتی، مانند ویژگی‌های بیومتریک.

نقش ویدیوی سلفی در فرآیند احراز هویت

چیزهایی که در وجود خود مشتری وجود دارند قابل اعتمادترین عناصر جهت احراز هویت هستند. شرکت UID، با استفاده از این عناصر بیومتریک، با استفاده از یادگیری ماشین که در فرآیند احراز هویت نقش مهمی دارد و با استفاده از هوش مصنوعی و تشخیص زنده بودن تصویر، اولین پلتفرم احراز هویت دیجیتال را به مرحله اجرا رسانده است. به این صورت که شخص با گرفتن یک ویدئوی سلفی ۵ الی ۱۵ ثانیه‌ای به صورت آنلاین، احراز هویت می‌شود.

لزوم استفاده از ویدئوی سلفی، مزایای زیاد آن نسبت به عکس سلفی است. از عکس سلفی می‌توان به راحتی سوء استفاده کرد. به این معنا که کلاهبرداران می‌توانند کپی عکس مشتری یا کاربر را برای احراز هویت ارسال کنند و عمل جعل هویت براحتی توسط آنها انجام می‌شود. اما در ویدئوی سلفی، تکنولوژی تشخیص زنده بودن تصویر یا Liveness Detection مانع جعل هویت و نفوذ به حساب کاربران می‌شود. کار این تکنولوژی در پلتفرم UID این است که با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، زنده بودن ویدئو یا کپی بودن آن را تشخیص می‌دهد.

سرویس احراز هویت یوآیدی به عنوان اولین راهکار احراز هویت دیجیتال، با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق، تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر، فرایند احراز هویت ثنا، احراز هویت سجام برای دریافت کد بورسی، احراز هویت سامانه روابط کار و همچنین احراز هویت صرافی رمز ارز را با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد انجام می دهد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۳ میانگین: ۳.۷]

2 دیدگاه دربارهٔ «احراز هویت با ویدیوی سلفی و حل مسئله امنیت»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه