سامانه شاهکار چیست؟

شاهکار
فهرست مطالب

در سال ۹۴، به منظور تامین امنیت کاربران در فضای مجازی، مصوبه ای در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید که طی آن تامین حریم شخصی کاربران در فضای مجازی به مسئله و هدف اصلی آن تبدیل شد. البته رفته رفته امکاناتی نیز به آن اضافه گردید. اپراتورها موظفند از طریق این طرح که به اسم سامانه شاهکار یا شبکه احراز هویت کاربران شناخته شده است، قبل از ارائه خدمات به مشتریان و کاربران خود باید هویت آنها را سنجیده و صحت اطلاعات آنها را تایید نمایند.

در صورتی که هویت کاربران از طریق سامانه شاهکار تایید شود، می توانند به سرویس های ارائه شده توسط اپراتورها دسترسی داشته باشند.

سامانه شاهکار سرویس هایی را به اپراتورها ارائه می دهدکه در ادامه به آنها می پردازیم:

  •         تعداد سیم کارت هایی که به نام یک فرد مشخص ثبت شده است را به اپراتورها ارائه می دهد.
  •         اطلاع رسانی از سرویس هایی که مخابرات به کاربران ارائه می دهد مانند اینترنت پر سرعت.
  •         به عنوان واسط بین اپراتورهای مخابراتی و مراجع تایید هویت عمل می کند.
  •         اطلاعاتی از تعداد سیم کارتهای موجود را به اپراتورها ارائه می دهد.
  •         تطابق شناسه هویتی و شناسه سرویس.
  •         اطلاع رسانی ثبت سرویس های ارتباطی به کاربر.

در واقع با استفاده از سامانه شاهکار، ارائه خدمات فقط برای صاحب اصلی سیم کارت ممکن خواهد بود و هیچ کس نمی تواند به جای فرد دیگری از سیم کارت وی استفاده کند.

در شبکه بانکی نیز از سامانه شاهکار به منظور احراز هویت مشتریان استفاده می شود.  

روش بهینه احراز هویت در دنیا

فرایند احراز هویت با استفاده از سامانه شاهکار به مراتب بهتر و بهینه تر از استفاده از رمزهای عبور و روش های سنتی می باشد. اما با روش های به روز احراز هویت در دنیا فاصله دارد.

بهترین روش احراز هویت مورد استفاده در دنیا، احراز هویت با استفاده از بیومتریک چهره کاربر می باشد. ویژگی های بیومتریک کاربر منحصر به فرد می باشند و به علاوه با توجه به الگوریتم های تشخیص زنده بودن، امکان جعل چهره کاربر تقریبا ناممکن می باشد. استفاده از روش های به روز احراز هویت، علاوه بر امنیت کسب و کار، امنیت اطلاعات کاربر و در نتیجه تضمین این امنیت را به دنبال دارد.

سرویس احراز هویت یوآیدی به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال کشور، با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، و با سابقه درخشان در امر احراز هویت سجام برای دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا، پیشرو در احراز هویت با بیومتریک چهره با استفاده از هوش مصنوعی می باشد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۲ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه