احراز هویت با استفاده از Liveness Detection

ویژگی Liveness Detection در یوآیدی
فهرست مطالب

مدتی است که از تایید هویت بایومتریک، بعنوان شیوه ای برای احراز هویت در تلفن های همراه، استفاده می شود. این نوع از تایید هویت با اسکن اثر انگشت انجام می شود، اما اسکنرهای اثر انگشت با استفاده از انگشت های مصنوعی و یا اثر انگشت های واقعی، قابل کلاهبرداری و جعل هستند. در واقع تأیید هویت برای روش اثر انگشت واژه مناسبی نیست. چراکه اگر فرد دیگری اثر انگشت خود را در تلفن همراه فرد دیگری تعریف کند، به راحتی می تواند وارد تلفن همراه فرد شود. بنابراین استفاده از این روش بایومتریک به منزله تأیید هویت کاربر نیست. اما استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره با کمک Liveness Detection چه کمکی به احراز هویت بایومتریک خواهد کرد؟

سیستم های تشخیص چهره به کمک Image Processing و Liveness Detection

پردازش تصویر Image Processing تشخیص تصویر زنده Liveness Check

تشخیص چهره، از انواع تایید هویت بایومتریک است که با سرعت بسیار زیادی در حال توسعه و رواج است. در این شیوه احراز هویت، از تحلیل بایومتریک چهره فرد بعنوان ابزار و اعتباری برای امکان دسترسی به سامانه ها استفاده می شود. همانطور که تحلیل بایومتریک اثرانگشت در معرض خطر جعل هستند، سیستم های تشخیص چهره نیز از این نظر آسیب پذیر هستند.

راه حل جلوگیری از جعل تکنولوژی تشخیص چهره

طبق آمار موجود، در چند دهه اخیر، آمار جعل چهره و کلاهبرداری با آن در سایت های مختلف افزایش پیدا کرده است و به منظور کنترل این موضوع، تکنولوژی ها و ابزارهایی مانند تشخیص تصویر زنده Liveness Detection توسعه داده شدند. این تکنولوژی قادر است از دسترسی غیرمجاز به سامانه ها جلوگیری کند و کاربر را بلادرنگ Real Time احراز هویت کند.

در دنیایی که روزانه میلیون ها تراکنش مالی یا سفر به نقاط مختلف جهان اتفاق می افتد، عده ای با اثرانگشت های جعلی یا عکس جعلی در تشخیص چهره، سعی در کلاهبرداری و جعل سیستم های تشخیص بایومتریک دارند. تشخیص چهره با کمک تصویر زنده Liveness Detection از جعل در تحلیل های بایومتریک جلوگیری می کند، زیرا تکنیک جدیدی را برای بررسی سطح پوست انسان و تشخیص آن از پشت تلفن همراه، بدون نیاز به سخت افزارهای خاص یا دوربین سه بعدی، فراهم می سازد. این تکنیک قادر است تفاوت بین ویژگی های پوست انسان زنده و کپی برداری هایی از این ویژگی ها را در کسری از ثانیه تشخیص دهد.

فواید استفاده از سیستم های تشخیص چهره

امروزه، سیستم های تشخیص چهره منافعی را به دنبال دارد که باعث شده شرکت های بزرگ همچون اپل نیز به جای استفاده از اثر انگشت از فناوری تشخیص چهره Image Processing استفاده کند. مزایای اصلی استفاده از تشخیص چهره:

  • سهولت بکارگیری توسط کاربران و بنابراین کاربر دوست بودن
  • بهبود تجربه کاربری در عین بالا بردن امنیت اطلاعات
  • بالا بردن دقت با استفاده از تکنولوژی های Machine Learning  و Deep Learning و سرعت احراز هویت

تبدیل به جزئی جدانشدنی از سیستم ها و پروتکل های امنیتی در سازمان ها شده اند و باوجود نوظهور بودن در دنیای سیستم های مدیریت هویت، تشخیص چهره و تصویر زنده Liveness Detection، در جلوگیری از تهدیدهای هویتی و جعل های مرتبط با آن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

موانع بر سر راه برای استفاده از تکنولوژی پردازش چهره و تشخیص تصویر زنده

با وجود این با انتشار اخباری مبنی بر سوء استفاده از این تکنولوژی کاربردی و جدید در دولت ایالات متحده، با استفاده از تصاویر مهاجران، کودکان مورد آزار قرار گرفته و افراد مرده برای آموزش سیستم‌های تشخیص چهره، برخی از شرکت ها و مدافعین حریم خصوصی، تصمیم به ممنوع کردن این تکنولوژی گرفتند.

باید در نظر داشت که مانند هر تکنولوژی نوظهور دیگری، سیستم های تشخیص چهره نیز نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود را داشته و هر دو جنبه مثبت و منفی را شامل می شود. ‌درست همانند چاقویی که هم می توان با آن موادغذایی خرد کرد و هم می توان جان انسانی را به خطر انداخت. بنابراین نباید نسبت به مخاطرات آن غفلت کرد.

همچنین با مقایسه کاربردهای مثبت و منفی و سنجش نقاط قوت و ضعف تکنولوژی تشخیص چهره و تصویر زنده Liveness Detection، می توان دریافت که استفاده از این تکنولوژی قدرتمند بیش از به خطر انداختن، به حفظ حریم خصوصی افراد کمک خواهد کرد، زیرا با وجود این فناوری می توان اطمینان حاصل کرد که تمامی اعمال و تراکنش ها توسط شخص مورد نظر و احراز هویت شده ای در حال انجام هستند. بنابراین با نظارت و کنترل نحوه پیاده سازی این تکنولوژی و نحوه تست آن، می توان از سوء استفاده از اطلاعات هویتی و تصویر چهره افراد جلوگیری کرد و تهدیدات مربوط به تکنولوژی تشخیص چهره و تصویر زنده را کاهش داد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه