کاربرد یوآیدی در بازار سرمایه

فهرست مطالب

بورس، بازاری است که در آن اوراق بهادار، کالاها، مشتقات و سایر ابزارهای مالی مورد معامله قرار می‌گیرند. وظیفه اصلی بورس اطمینان از معاملات منصفانه و منظم و انتشار کارآمد اطلاعات قیمت برای هرگونه تجارت اوراق بهادار در آن بورس است. برای ورود به بازار بورس، ثبت‌نام و دریافت کد بورسی اجباری است. تا همین اواخر، فرایند ثبت نام و دریافت کد بورسی به صورت حضوری انجام می‌شد. با گسترش بیماری کرونا و قرنطینه‌های سرارسری و الزام مردم و سازمان‌ها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان احراز هویت به صورت حضوری ناممکن بود. به همین علت، سازمان برنامه و بودجه طی ابلاغیه‌ای امکان ثبت‌نام و احراز هویت برای دریافت کد بورسی به صورت غیرحضوری و با استفاده از سرویس‌های ارائه دهنده این خدمت برای کاربران را مجاز اعلام کرد و برای برخی از این سرویس‌ها مجوز ارائه خدمات احراز هویت را صادر کرد. در ادامه به کاربرد سرویس یوآیدی در انجام این فرایند خواهیم پرداخت.

نقش و کاربرد یوآیدی در احراز هویت سجام و دریافت کد بورسی

همزمان با ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه، سرویس احراز هویت امن یوآیدی ، فرایند احراز هویت کاربران را برای ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی برای اولین بار در کشور به صورت دیجیتال و با استفاده از هوش‌مصنوعی آغاز کرد. درواقع، یوآیدی اولین و تنها راهکار احراز هویت غیرحضوری در کشور است که از تشخیص چهره توسط هوش مصنوعی در انجام فرایند احراز هویت کاربران خود استفاده می‌کند. یوآیدی با استفاده از الگوریتم‌های دقیق و تکنولوژی‌هایی مانند تشخیص زنده بودن (Liveness Detection) ،پردازش تصویر (Image Processing)و یادگیری عمیق (Deep Learning) محیطی ساده، کاربرپسند و در عین حال بسیار دقیق را برای انجام این فرایند فراهم کرده است. تمام مراحل مربوط به فرایند احراز هویت در یوآیدی مستقل از نیروی انسانی بوده و با دقت بالای ۹۵ درصد انجام می‌شود. این فرایند به صورت بلادرنگ (Real-Time) و درلحظه انجام و نتیجه توسط سرویس یوآیدی به کاربر و یا اپلیکیشن مورد نظر فرستاده می‌شود.

در صورت تمایل، می‌توانید مراحل مربوط به احراز هویت غیرحضوری توسط یوآیدی را در لینک زیر مشاهده نمایید:

https://blog.u-id.net/burse-code/

افتتاح حساب در کارگزاری بورس

تجربه احراز هویت غیرحضوری دیجیتال یوآیدی بسیار موفقیت‌آمیز بود. این تجربه نشان‌دهنده کاربرد و ظرفیت یوآیدی برای همکاری در سایر بخشهای حوزه احراز هویت بازار بورس می‌باشد. یکی از این موارد، احراز هویت کاربران در فرایند افتتاح حساب کاربران در کارگزاری‌ها می‌باشد. کارگزاری‌ها می‌توانند به جای دریافت اسکن مدارک هویتی افراد از یوآیدی برای تایید هویت کاربران خود استفاده نمایند. به این صورت یک ویدیوی سلفی چند ثانیه‌ای از کاربر دریافت می‌شود و زنده بودن این ویدیو با استفاده از تکنولوژی Liveness Detection بررسی می‌شود. در صورت تایید زنده بودن چهره ارسالی توسط کاربر، این ویدیو با عکس و اطلاعات هویتی موجود در بانک اطلاعاتی سازمان ثبت احوال کشور مقایسه می‌شود. در صورت تطابق تصویر کاربر با عکس موجود در بانک اطلاعاتی ثبت احوال، هویت وی تایید خواهد شد. همه زمانی که برای انجام این فرایند توسط کاربر باید صرف شود، کمتر از ۲ دقیقه می‌باشد. با وجود سرعت این سرویس، امنیت این روش بسیار بالا بوده و اطلاعات کارگزاری‌ها از جعل هویت توسط مجرمان و کلاهبرداران در امان می‌ماند.

امکان تغییر کارگزاری با یوآیدی

احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی به صورت دیجیتال انجام می‌شود و این به آن معنی است که این فرایند مستقل از نیروی انسانی انجام می‌پذیرد. کاربرد و استفاده از یوآیدی برای احراز هویت کاربران کارگزاری ها، دقت ، سرعت و امنیت بالایی را برای آنها و کاربران آنها به ارمغان می‌آورد. ویژگی امنیت، علاوه بر اطلاعات کارگزاری‌ها و کاربران آنها، منابع مالی را نیز شامل می‌شود. به همین دلیل ویژگی امنیت نیز برای آنها اهمیت بالایی دارد. اهمیت این ویژگی‌ها برای کارگزاران بورس چندبرابر است. چرا که کارکرد آنها به نحوی است که به واکنش سریع در لحظات سرنوشت‌ساز نیاز دارند. سرعت عمل کارگزاری‌ها برای بسیاری از کاربران آنها که قصد تغییر فوری کارگزاری خود را دارند، اهمیت زیادی دارد. چرا که کاربر هنگام تغییر کارگزاری خود مجددا باید فرایند ثبت نام و احراز هویت را انجام دهد و اگر این مراحل زمان‌بر و زیاد باشد، باعث انصراف کاربران یا در بعضی مواقع، ضرر مالی آنها خواهدشد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه