احراز هویت با چهره چیست؟ و با تشخیص چهره چه تفاوتی دارد؟

احراز هویت با چهره
فهرست مطالب

کلمات ترند روز، اغلب مواقع ذهن مردم را درگیر می‌کنند. چیزهایی از قبیل بلاکچین، هوش مصنوعی و تشخیص چهره نمونه‌هایی این چنینی هستند. به همین منظور قصد داریم احراز هویت با چهره با تعریف و تفاوت میان آن و تشخیص چهره را بررسی نماییم.

احراز هویت با چهره ( Facial Authentication ) : این واژه با توجه به تعریف آن نوعی احراز هویت بیومتریک است که در آن ویژگی‌های بیولوژیکی چهره شخص را بررسی می‌کند تا هویت او را تأیید کند. این ویژگی‌ها در هر شخص منحصر به‌فرد می‌باشد.

تشخیص چهره ( Facial Recognition ) : این نرم‌افزار مبتنی بر نوعی فناوری است که نقاط و خطوط صورت را مقایسه می‌کند تا مطابقت و تشابه بین دو چهره را تایید کند.

کجا و چه زمانی استفاده می‌شوند؟

می‌توان از آنها به صورت جداگانه و یا باهم استفاده کرد و بهتر است به صنایعی که از آنها استفاده می‌کنند توجه کنیم.

تشخیص چهره

  1. فیسبوک یک مثال خوب در این مورد است. همه ما در عکس‌های حسابمان یک چهارضلعی مربع‌مانندی را دیده‌ایم که دور چهره دوستان و افراد خانواده کشیده شده و این افراد به صورت خودکار برچسب (Auto Tag) می‌شوند.
  2. در برخی مکان‌ها و مراسمات مهم، از این فناوری استفاده می‌شود. این کار به منظور جلوگیری از ورود متقلبان، افرادی که در لیست سیاه قرار دارند و یا افرادی که دعوت نشده‌اند به منظور حفظ امنیت مراسم به کار می‌رود.
  3. سرویس‌های مالی ( بانک‌ها ، معاملات رمز‌ارزها ) : در حوزه مالی از تشخیص چهره جهت افتتاح حساب و دسترسی آنلاین به حساب استفاده می‌شود.
  4. اقتصاد خرد: از تشخیص چهره برای جلوگیری از ورود دزدهای مغازه و مجرمان که سابقه سرقت آنها ثبت شده به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

در ادامه اجازه دهید با روند فرایند تشخیص چهره و طرز کار آن نگاهی بیاندازیم:

  1. عکسی که به صورت سلفی یا به صورت دسته‌جمعی گرفته می‌شود، هرچه مستقیم و واضح‌تر باشد بررسی آن بهتر انجام می‌گیرد.
  2. سرویس‌های شناخت مایکروسافت اذعان می‌کنند که به طور تقریبی از ۳۰ نقطه چهره در عکس‌ها به عنوان ویژگی استفاده می‌کنند. ویژگی‌هایی شامل سن، جنسیت، احساسات، ژست، لبخند و موی صورت. این ناحیه همچنین به عنوان ناحیه T چهره انسان شناخته می‌شود.
  3. در مرحله بعدی عکس با اطلاعات موجود در پایگاه داده مقایسه می‌شود. این عمل می‌تواند سندی مانند فرایند شناخت مشتری (KYC) باشد.
  4. زمان تصمیم: تمام متغیرهایی که در مرحله دو ذکر شدند، می‌توانند به صورت برخی کد در پایگاه داده باشند. اما آنچه به عنوان خروجی تولید می‌شود درصد تطابق عکس‌ها می‌باشد. سیستم‌ها درحال تکامل و هوشمند شدن هستند. اما به هیچ وجه بی عیب نیستند. نورپردازی، فاصله و کیفیت دوربین تنها نگرانی‌های واقعی هستند.

احراز هویت با چهره

ساده‌ترین راه برای فکر راجع به این فرایند، باز کردن قفل گوشی اپل یا اندروید ما است. ما فقط این دستگاه براق و تازه را خریداری می‌کنیم و از طریق پیامی از ما خواسته می‌شود که سر خود را در داخل کادر بیضی شکل قرار دهیم تا فرایند ایجاد و ذخیره‌سازی نقاط صورت به اتمام برسد. بعد از ذخیره‌سازی این نقاط به صورت متمرکز در دستگاه، در هر زمانی که ما اقدام به بازکردن قفل گوشی با چهره خود نماییم، این الگوی ذخیره شده به عنوان رمز عبور برای احراز هویت بکارگرفته می‌شود. منطقی است؟ ما فکر کردیم که تصویرسازی این فرایند آسان‌تر از اصطلاحات فنی باشد!

اکنون به مراحل انجام احراز هویت مبتنی بر چهره کاربر به صورت دیجیتال در پلتفرم یوآیدی می‌پردازیم (e-KYC) :

  1. شماره ملی خود را در پلتفرم وارد می‌نماییم
  2. یک ویدویی سلفی چندثانیه‌ای می‌گیریم
  3. هویت ما برای هویت دیجیتال و یا دسترسی تایید می‌شود.

پیام کوتاه شکست می‌خورد

این جمله، یک مزاح و شوخی نیست. اکثر کسب و کارها در طول دهه گذشته به احراز هویت دو عاملی (۲FA) اعتماد کرده بودند. این امر مربوط به زمانی بود که شما برای دسترسی، یک کد از طریق گوشی خود دریافت می‌کردید. این روش به دلیل تعویض مجرمانه سیم‌کارت و حمله‌های فیشینگ، دیگر کاربردی نیست.

خبرهای خوب

به لطف ارائه‌دهندگان بزرگ تکنولوژی احراز هویت با چهره، هویت چهره راه اعتماد و اطمینان به این فناوری را هموارتر کرده است. سهولت استفاده از آن باعث اقبال مصرف‌کننده و مشتری به این فناوری شده است. آمار و ارقام تایید‌کننده این امر هستند. این روش به صدها رمز نوشته شده در دفتر یادداشت ارجحیت دارد.

برای مشاغل ، به ویژه در بازارهای در حال ظهور مانند رمزارزها و بازی‌هایی که دارای پایگاه‌های کاربری جوان‌تری هستند‌، این همان فناوری مورد درخواست مشتریان است. آنها خواهان فرایندی ساده و موثر هستند که رضایتشان را جلب کند و بوسیله آن به پلتفرم دلخواه خود یا مبادلات تجاری دسترسی پیدا کنند. یوآیدی از آخرین تکنولوژی‌های هوش مصنوعی برای احراز هویت استفاده می‌کند. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که سیستم احراز هویت مبتنی بر چهره شما ایمن، کاملا خودکار و سریع است. درک تفاوت‌ها و یادگیری اینکه چگونه این‌ها می‌توانند خواسته‌های مشاغل درحال رشد را برآورده کنند مهم است.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۵]

1 دیدگاه دربارهٔ «احراز هویت با چهره چیست؟ و با تشخیص چهره چه تفاوتی دارد؟»

  1. واقعا دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره در مقایسه با سایر فناوری‌های تعیین هویت مانند دستگاه های کارتخوان یا اسکن اثرانگشت، سریع‌تر و دقیق تر عمل می کند. همچنین به علت عدم تماس فیزیکی کاربران، روشی بهداشتی برای احراز هویت می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه