احراز سن یا Age Verification چیست و چه کاربردی دارد؟

احراز سن
فهرست مطالب

در این مطلب از یوآیدی قصد داریم در مورد احراز سن یا Age Verification نکاتی را با شما به اشتراک بگذاریم. برای کسب اطلاعاتی در این زمینه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

احراز سن چیست؟

تأیید هویت فرآیندی است که در آن هویت فردی ثابت و تأیید می‌شود. با اینکه در حال حاضر روش‌های مختلفی برای تأیید هویت اشخاص وجود دارد، تمام آن‌ها بر پایه‌ی استخراج و تأیید اعتبار اطلاعات یکسان مانند نام، نام خانوادگی، ملیت، و تاریخ تولد، کار می‌کنند. از این رو تأیید تاریخ تولد فرد یا احراز سن می‌تواند مهم‌ترین مرحله برای شرکت‌ها و صنایعی که محصولاتی با محدودیت سنی دارند، باشد.

سال‌هاست که احراز سن جزئی از زندگی ما بوده است. بررسی شدن اطلاعات کارت شناسایی توسط کارمندان فروشگاه‌های اروپا هنگام خرید کالاهایی مشخص مانند نوشیدنی‌های الکلی یا سیگار کاملاً مرسوم است. این مورد در صنعت سرگرمی و تفریح نیز وجود دارد. سینماها قبل از اینکه به افراد جوان‌تر اجازه‌ی ورود به سالن نمایش برای فیلم‌های دارای محدودیت سنی را بدهند، سن آن‌ها را بررسی می‌کنند. برای ورود به برخی از مراکز تفریحی مانند کنسرت‌های زنده، میخانه‌ها و کلوپ‌ها نیز نشان دادن کارت شناسایی اجباری است.

به این ترتیب، به دلیل توسعه‌ی سریع تجارت الکترونیک و افزایش محبوبیت سرگرمی‌ها و سرویس‌های آنلاین در میان تمام گروه‌های سنی، پیاده‌سازی نوعی سیستم احراز سن آنلاین نیز اجباری شده است.

کدام روش‌های احراز سنی در حال حاضر محبوب هستند؟

امروزه، احراز سن نیز جزئی از گشت‌وگذار‌های آنلاین روزمره ما است. احراز سن در چندین مورد ضروری است. به عنوان مثال، هنگام دسترسی به محتوای رکیک مخصوص بزرگسالان، بررسی یا خرید از فروشگاه‌های آنلاینی که کالا‌های مخصوص بزرگسالان می‌فروشند و ایجاد حساب در شبکه‌های اجتماعی یا برنامه‌های دوست‌یابی.

استانداردترین و رایج‌ترین روش‌های آنلاین مورد استفاده برای احراز سن اشخاص عبارتند از:

  • خود اعلامی :
    یکی از ساده‌ترین روش‌های احراز سن که معمولاً به صورت پیام یا پنجره‌ای است که در آن از کاربران خواسته می‌شود که بزرگ‌تر بودن از سن مشخصی را تأیید کنند.
  • تأیید تاریخ تولد :
    در این روش، که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، از کاربران درخواست می‌شود که تاریخ تولد خود را وارد کنند تا به آن‌ها اجازه‌ی ادامه‌ی استفاده یا دسترسی به سایت داده شود.

بیشتر افراد متوجه فرآیند احراز هویت بر اساس محدودیت سنی نمی‌شوند. چرا که فرآیند آن بسیار ساده و سریع است و نیاز به اقدام زیادی از طرف کاربر ندارند. با اینکه چنین ویژگی‌هایی ممکن است نقاط قوت بسیار خوبی به نظر برسند، این ویژگی‌ها می‌توانند دلیلی بر ناکارآمدی‌های احتمالی روش‌های ذکر شده نیز باشد.

فریب دادن این سیستم‌ها برای افراد خردسال بسیار ساده است چرا که آن‌ها می‌توانند به سادگی و به دروغ تأیید کنند که بزرگ‌تر از سن خاصی هستند یا تاریخ تولد جعلی ثبت کنند. این موارد به هیچ شکلی از طرف سرویس‌دهنده قابل کنترل و تصحیح نیستند.

به طور کلی، شاید دسترسی افراد کم سن به فروشگاه‌های با محدودیت سنی یا مشاهده‌ی محتوای مخصوص بزرگسالان مشکلی جدی به نظر نرسد. اما وقتی پای سرویس‌های دیگر مانند قمار آنلاین، بازی‌های آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، دوست‌یابی آنلاین یا سرویس‌های رمزارزی در میان است، رسیدگی به این مشکل امری جدی است. استفاده‌ی فعال از این نوع سرویس‌ها توسط افراد کم سن می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر‌های مختلفی در فضای مجازی قرار دهد.

چرا به احراز سنی آنلاین نیاز است؟

دلایل متعددی برای نیاز به احراز سن آنلاین در موارد خاص وجود دارد. علاوه بر مواردی که در دنیای واقعی یا آفلاین نیز وجود دارند. مانند خرید محصولات با محدودیت سنی یا ورود به مکان‌های مشخص، هنگام بررسی احراز سن در فضای آنلاین عوامل دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند.

زیرا احراز سن، با توجه به نوع صنعت و ویژگی‌های سرویس ارائه داده‌ شده، یکی از قسمت‌های اساسی احراز هویت است. این مورد به طور دقیق توسط تنظیم‌کنندگان در سراسر جهان مورد نظارت قرار گرفته است.

احراز سن

کدام صنایع آنلاین به احراز سنی نیاز دارند؟

۱) شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های دوست‌یابی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان همواره در حال افزایش است و بدون شک استفاده از آن‌ها یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های کاربران اینترنت است. آخرین آمار در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی حدود ۴.۴۸ بیلیون کاربر در سراسر جهان دارند و انتظار می‌رود که در طی سال‌های آینده، این رقم افزایش پیدا کند.

به دلیل طبیعت و هدف کلی آن‌ها، شبکه‌های اجتماعی کاربران را به فعالیت‌های اجتماعی آنلاین تشویق می‌کنند که این مورد می‌تواند منجر به ارتباطات نامناسب در افراد کم سن شود.

به همین دلیل، در پایان ماه گذشته اینستاگرام، یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی، سیاست جدیدی وضع کرد. از این پس، حساب افرادی که کمتر از ۱۶ یا ۱۸ سال دارند در برخی کشورها به طور پیش‌فرض بر روی حالت خصوصی قرار خواهد گرفت. امکان بازگشت به حالت عمومی همچنان وجود دارد اما اینستاگرام به افراد کم سن توصیه می‌کند که حساب خود را بر روی حالت خصوصی نگه‌دارند. با اینکار کاربر می‌تواند به طور کامل کنترل کند که چه افرادی اجازه‌ی دیدن صفحه‌ی او را دارند.

این تغییر قدمی دیگر از سوی این پلتفرم برای محافظت از کاربران جوان‌تر خود است. اوایل امسال، اینستاگرام از نمایش پروفایل افرادی که زیر سن مشخصی هستند در نتایج جستجو‌ها جلوگیری کرد و امکان دنبال شدن یا دریافت پیام از طرف حساب‌های مشکوک برای افراد کم سن لغو را کرد. منظور از حساب‌های مشکوک حساب افراد بزرگسالی است که در گذشته از طرف افراد کم سن گزارش یا بلاک شده‌اند.

۲) قمار و قمار آنلاین

در سال ۲۰۲۱، تعدادی از کشور‌های اروپایی مقرارات خود را در زمینه‌ی محافظت از افراد کم سن محکم‌تر کردند. در آلمان، از جولای ۲۰۲۱، تمام متصدیان بازی‌ها و قمارهای آنلاین باید محدودیت‌های لازم برای جلوگیری از دسترسی افراد کم سن به پلتفرم خود را ایجاد کنند.

در فرانسه، ماموران نظارت بر قمار، که (ANJ) نام دارند، انواع قمار در کشور را زیر نظر دارد. قمار آنلاین و سرویس‌های شرط‌بندی‌، کازینو‌های آنلاین، بخت‌آزمایی (لاتاری)، و شرط‌بندی بر روی مسابقات نیز جزء موارد زیر نظر این سازمان محسوب می‌شوند.

شرکت‌های سراسر انگلستان تا سپتامبر ۲۰۲۱ وقت دارند که برای AADC یا Age Appropriate Design Code آماده شوند. این نظام قانونی تمام شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان سرویس‌های دیجیتال را مجبور می‌کند که از اطلاعات افراد کم سن و خردسالان محافظت کنند.

۳) معاملات رمزارزی

با افزایش محبوبیت بعضی رمزارزها و صرافی‌های مربوطه، علاقه‌ی کلاهبرداران به این زمینه و خطر جرایم مجازی مانند پولشویی یا سرقت هویت نیز بیشتر شده است. به دلیل افزایش خطر فعالیت‌های مشکوک در این زمینه، انتظار می‌رود که بسیاری از کشورها محدودیت‌های محکم‌تر و بیشتری بر این صنعت اعمال کنند.

برخی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بایننس که به افراد زیر ۱۸ سال اجازه‌ی ایجاد حساب را نمی‌دهد، محدودیت‌هایی بر افراد تأیید نشده اعمال کرده‌اند.

کدام راه‌های احراز سنی قابل اطمینان هستند؟

با اینکه برای محافظت از افراد کم سن در فضای مجازی اقداماتی صورت گرفته است، بسیار مهم است که از دقت و کارایی ابزارهای انتخاب شده توسط سرویس‌ها برای احراز سن نیز اطمینان حاصل کرد تا بتوان حداکثر امنیت و سازش با قوانین را داشت. یکی از مهم‌ترین عوامل مورد نظر، انتخاب ارائه دهنده‌ی مناسب است تا احراز سن به درستی انجام شود.

به دلیل ریسک ثبت اطلاعات نادرست یا جعلی توسط افراد، یک احراز سن قابل اطمینان نباید تنها بر پایه‌ی اطلاعات ثبت شده توسط کاربر کار کند. توصیه می‌شود که به جای آن، روند احراز سن بر پایه‌ی موارد زیر تنظیم شود:

  • اطلاعات استخراج شده از اسناد هویتی مانند کارت شناسایی، پاسپورت، یا گواهی رانندگی که توسط کاربر ارائه داده می‌شود.
  • ویژگی‌های زیست سنجی (بیومتریک): به عنوان مثال، استفاده از فرآیند تأیید چهره برای اثبات مالکیت سند هویتی. تأیید بر پایه‌ی ویژگی‌های زیست‌سنجی می‌تواند به ابزار‌های دیگر این امکان را نیز بدهد که سن کاربر را بر اساس ویژگی‌های زیست‌سنجی ‌آن‌ها، پیدا کنند.

شرکت یوآیدی روش‌های تأیید هویت ویدئویی ارائه می‌دهد و با استفاده از این روش‌ها می‌توان هویت کاربران را تأیید کرد. این فرآیند از هوش مصنوعی بهره می‌برد و نرم‌افزار اطلاعات یک سند را استخراج، بررسی، و تأیید می‌کند. به علاوه‌ی آن، فرآیند توسط ناظری آموزش دیده نیز اداره می‌شود. تمام این موارد باعث می‌شوند که این روش حداکثر امنیت و دقت را داشته باشد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه