امکان جعل هویت در احراز هویت غیرحضوری با اپراتور انسانی

چرا هوش مصنوعی برای احراز هویت دیجیتال ضروری است؟ /امکان جعل هویت در احراز هویت غیرحضوری با اپراتور انسانی
فهرست مطالب

احراز هویت سجام و راهکارهای موجود برای آن

با شیوع ویروس کرونا و رویکرد مناسب سازمان بورس برای جلوگیری از ازدحام مردم در دفاتر پیشخوان برای احراز هویت سجام باعث شد راهکار احراز هویت دیجیتال غیرحضوری به صورت عملی در کشور پیاده‌سازی شود. در این میان چندین شرکت ارائه احراز هویت غیرحضوری سجام را بر عهده گرفتند که راهکار برخی از آن‌ها متکی به اپراتور انسانی است بدین معنا که کاربر وارد اپلیکیشن هدف شده و یک ویدیوی سلفی همراه با خوانش متن ضبط می‌کند و این ویدیو در پشت صحنه به اپراتور انسانی ارسال شده و اپراتور با بررسی ویدیو تصمیم می‌گیرد که شخصی که ویدیوی سلفی را ضبط کرده است شخص مدعی است یا فرد دیگری هویت آن را جعل کرده است.

از آن طرف راهکار برخی از شرکت‌ها نیز به هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته تشخیص زنده بودن تصویر (Liveness Detection) و تطابق چهره (Face Matching) اتکا دارد. در این روش کاربر بعد از ورود به اپلیکیشن بدون نیاز به خوانش متنی، صرفا با گرفتن یک ویدیوی سلفی ۱۵ ثانیه‌ای احراز هویت می‌شود. الگوریتم‌های فوق‌الذکر در این راهکار، با بررسی ویژگی‌های بیومتریک چهره، درستی یا نادرستی ویدیوی ارسالی را تشخیص می‌دهند به صورتی که با حداقل نیاز به اپراتور انسانی فرآیند احراز هویت به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. زمان ویدیوی سلفی در احراز هویت سامانه ثنا و در احراز هویت صرافی رمز ارز ۵ ثانیه می باشد.

حال سوال اینجا است که کدام راهکار و روش در دقت و سرعت عملکردی در احراز هویت دیجیتال متقاضیان عملکرد بهتری دارد؟ ریسک جعل هویت در کدام روش بیشتر است؟ کدام روش مقیاس‌پذیری بالاتری دارد؟ و در نهایت کدام روش با صرفه‌اقتصادی بالاتری روبه‌رو است؟

استفاده از اپراتور انسانی به جای هوش مصنوعی چه خطراتی را به دنبال دارد؟

راه‌حل­های اپراتورهای انسانی و هوش مصنوعی را با استفاده از پنج رویکرد: (۱) دقت و سرعت،  (۲) مقیاس پذیری، (۳) هزینه و (۴) تجربه کاربری مورد بررسی قرار داده ­ایم.

  • دقت و سرعت:. دقت تشخیص و تایید و احراز هویت توسط انسان در فضای واقعی ۸۶ درصد است. این میزان طبیعتا برای تایید اسناد و تصاویر ارسال شده در فضای مجازی، پایین‌تر خواهد بود. اما در مقابل، سرعت و دقت توسط هوش مصنوعی به مراتب بالاتر خواهد بود. طبق آمار هوش مصنوعی قادر است تا با دقت بیش از ۹۶ درصد موارد جعل و کلاهبرداری را تشخیص دهد، یعنی خطای کمتر از ۴ درصد.
  • مقیاس پذیری: همانطور که می­توان حدس زد، اپراتورهای انسانی در مقیاس بزرگ قادر به مدیریت کردن فرآیند احراز هویت نخواهند بود. هر چقدر مقیاس بزرگتر باشد، درصد خطای انسانی بالاتر رفته، عملکرد اپراتور کاهش پیدا کرده، هزینه ناشی از استخدام نیروی انسانی و فراهم کردن مکان فیزیکی برای استقرار آنها به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد و هزینه ناشی از جعل هویت خسارت­های جبران ناپذیری به کسب و کارها خواهد زد. در مقابل، هوش مصنوعی قادر است در مقیاس­های بزرگتر به واسطه وجود الگوریتم یادگیری ماشین Machine Learning روز به روز عملکرد آن ارتقا پیدا کند.
  • هزینه: بکارگیری نیروی انسانی بیشتر ، بمراتب هزینه بیشتری در پی خواهد داشت. اگرچه هزینه اولیه زیرساخت های لازم برای پیاده سازی هوش مصنوعی ممکن است وجود داشته باشد، اما هزینه مالی نیروی انسانی در فرآیند احراز هویت بسیار بیشتر است.
  • تجربه کاربری: این موضوع خیلی مهم است که کاربر بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتواند از خدمت یا محصول مورد نظر خود استفاده کند. فرض کنید کاربر فرآیند احراز هویت را انجام دهد، هوش مصنوعی قادر خواهد بود در همان لحظه نتیجه احراز هویت را به کاربر نمایش دهد، اما اپراتور انسانی بعد از بررسی در چند ساعت نتیجه را اعلام خواهد کرد که زمان احراز هویت با توجه به حجم کاربران و تعداد اپراتورهای انسانی نیز ممکن است بیشتر هم شود. همین امر موجب می­شود، تجربه کاربری برای استفاده از هوش مصنوعی به مراتب بهتر باشد، که در نتیجه نرخ تبدیل مشتری برای کسب و کارها ارتقا پیدا خواهد کرد.

ریسک احراز هویت با اتکا به اپراتور انسانی و اهمیت دقت هوش مصنوعی

سرویس‌هایی که از الگوریتم‌های liveness detection استفاده می‌کنند برای پوشش درصد خطای کمی که دارند در ابتدای مسیر از ترکیب هوش مصنوعی و نیروی انسانی به صورت نسبی استفاده می کنند.  اما با توجه  به اینکه این الگوریتم ها با استفاده از فناوری یادگیری ماشین، با داده های جدید بهبود می یابند در آینده قادر خواهند بود نیروی انسانی را به صورت کامل حذف کنند. بالطبع همه ی این ویژگی های مثبت باعث امنیت بیشتر و احراز هویت دقیق تر خواهد بود. اهمیت این موضوع  با توجه به شرایط پیش آمده برای کسب و کارها ، به وضوح حس می شود. ویژگی منحصربه فردی که نیاز اصلی کسب و کارهاست. بنابراین، احراز هویت به روش Liveness Detection با رویکرد حذف کامل نیروی انسانی ، همه نیازهای مربوط به امنیت اطلاعات کاربران و جلوگیری از کلاهبرداریهای اینترنتی را برآورده می کند.

مزیت‌های سرویس یوآیدی برای کسب و کارها

سرویس یوآیدی تنها سرویس در سطح کشور است که از تکنولوژی Liveness Detection برای تشخیص چهره ، تایید و احراز هویت استفاده می کند. بنابراین سرویس یوآیدی تنها با استفاده از این الگوریتم ارزش‌های کلیدی زیر را برای کسب و کار ایجاد می‌کند.

  • دقت بسیار بالاتر الگوریتم‌ها مطابق با استانداردهای جهانی؛ الگوریتم Liveness Detection نسبت به تصمیمات انسانی و در مقیاس بزرگتر بسیار دقیق‌تر عمل می‌کند. بافت صورت به وسیله هوش مصنوعی قابل شناسایی است. در حالیکه در قضاوت انسانی اگر جعل هویت با کیفیت بالا انجام شود، اپراتور انسانی قادر به تشخیص آن نخواهد بود.
  • احراز هویت در لحظه (Real time Authentication به دلیل دقت و سرعت عملکردی بالای الگوریتم Liveness Detection حتی در تعداد تراکنش‌های بالا، این امکان را ایجاد می‌کند که نتیجه احراز هویت کاربر را در لحظه به کاربر و سامانه اعلام کند.
  • تجربه کاربری مناسب؛ هر چقدر زمان انجام تراکنش و مقدار درگیری کاربر با هر اپلیکیشنی کمتر باشد تجربه کاربری مناسبی را فراهم می‌کند. سرویس یوآیدی با توانایی احراز هویت در لحظه و تشخیص فوری زنده بودن تصویر، تجربه کاربری به مراتب بهتری را ارائه می‌کند.
برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه