معرفی سامانه هویت دیجیتال ملی بلژیک : Itsme

سامانه هویت دیجیتال ملی بلژیک
فهرست مطالب

امروزه دیگر دستیابی به یک سیستم جامع هویت دیجیتال در کشورهای مختلف به یک اصل و چالش اساسی تبدیل شده است. از این رو هر یک از کشورها نیز همواره در صدد یافتن بهترین سیستم برای احراز هویت دیجیتالی یا شکل‌گیری هویت دیجیتال مردم خود هستند. در این راستا بلژیک نیز از قافله عقب نمانده است. معرفی سامانه هویت دیجیتال ملی بلژیک که تحت عنوان Itsme شناخته می‌شود نیز در همین راستا بوده است.

می‌توان به این نتیجه رسید که اکنون دیگر معرفی یک سامانه ملی برای پیشبرد اهداف مربوط به هویت دیجیتال هر یک ملیت‌ها از واجبات است. در این راستا نیز ما هم در این مطلب از یوآیدی قصد داریم شما را با سامانه هویت دیجیتال ملی بلژیک یا Itsme آشنا کنیم. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات در مورد این سامانه تا انتهای این مطلب از یوآیدی همراه ما باشید.

Itsme چیست؟

Itsme در حقیقت یک برنامه شناسه بلژیکی است که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که به کمک آن هویت خود را تأیید کرده و تراکنش‌های مورد نیاز خود را انجام دهند. این ابتکار توسط کنسرسیومی متشکل از چهار بانک پیشرو بلژیک و یک اپراتور شبکه مخابراتی در سال ۲۰۱۷ ایجاد و به تدریج در بازار محلی خود به رسمیت شناخته شد.

این سامانه در ابتدا در بلژیک به عنوان یک کیف پول پرداخت به نام کیف پول موبایل بلژیک آغاز به کار کرد که ترکیبی از عملیات پرداخت‌ها، احراز هویت و امضای الکترونیکی بود. سامانه هویت دیجیتال ملی بلژیک در مراحل نخست خود توسط چهار بانک بزرگ (KBC، BNPP Fortis، Belfius و ING) و یک اپراتور پیشرو مخابراتی (Proximus) ایجاد شد.

اما چندی نگذشت که مشخص شد ترکیب این سه ویژگی یک چالش واقعی برای دولت است. در نتیجه، سهامداران تصمیم گرفتند فقط بر روی بخش تأیید هویت و امضا تمرکز کنند، بنابراین این سامانه به شناسه موبایل بلژیکی (با نام تجاری itsme) تبدیل شد.

چشم انداز اساسی سامانه هویت دیجیتال ملی بلژیک در حقیقت یک مکانیزم احراز هویت الکترونیکی و امضای کاملاً قانونی به رسمیت شناخته شده بود که بتواند خدمات مورد نیاز زیرا را به راحت ترین روش ارائه دهد:

  • ورود به سیستم برای همه نقاط تماس
  • احراز هویت قوی در یک برنامه، با استفاده از فرآیند آسان یکسان برای شرکای مختلف.

اما در نهایت گفتگو با دولت نشان داد که حتی دولت نیز مایل به حمایت از این ایده مثبت با ادغام راه‌حل در تمام سایت‌های خدمات الکترونیکی دولتی مانند مالیات بر روی وب و … است. اما این تمایل به حمایت دو شرط اساسی داشت:

  • دسترسی جهانی که بر اساس آن هر شهروند بلژیکی بتواند از آن استفاده کند.
  • تعداد موارد استفاده از Itsme باید قابل توجه باشد. چرا که سیستم قبلی، مبتنی بر کارت شناسایی الکترونیکی و کارتخوان متصل بود که به طور متوسط ​​فقط یک بار در سال استفاده می شد. این شرط باعث شد تا دو اپراتور بزرگ دیگر Telco نیز برای همکاری به این شرکت بپیوندند و به این ترتیب دسترسی جهانی را تضمین کنند.

سامانه هویت دیجیتال ملی بلژیک

سامانه هویت دیجیتال ملی بلژیک با چه چالش‌هایی مواجه بوده است؟

اولین و اصلی‌ترین چالش موجود در این زمینه متقاعد کردن دولت برای وارد شدن به رویه استفاده از این سامانه و داشتن خرید دولتی در کنار ادغام راه‌حل در برنامه‌های فناوری اطلاعات (IT) بود.

البته در این میان چالش مشابهی نیز برای بانک ها وجود داشت. چرا که ادغام راه‌حل‌های Itsme در سیستم‌های بانکداری الکترونیکی برای احراز هویت و امضای تراکنش در پلتفرم‌های مبتنی بر مرورگر و همچنین موبایل نیز مبحث چالش برانگیزی برای دولت‌ها بوده است.

ویژگی منحصر به فرد این سیستم این است که با در اختیار داشتن تلفن همراه و سیم کارت، داده‌های مرتبط را با داده‌های مشتری خودت را بشناس (KYC) بانک‌ها ترکیب می‌کند. بنابراین بانک‌ها نیز باید با پذیرش فرآیندها و کیفیت KYC یکدیگر موافقت می‌کردند.

در راستای توسعه سامانه هویت دیجیتال ملی بلژیک سایت‌های متعددی که امنیت اجتماعی، امور مالی و مالیاتی، سلامت الکترونیک، منابع انسانی، مخابرات، مدیریت اسناد و سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی بانکداری الکترونیک را پوشش می‌دهند، با این سامانه ادغام شده‌اند. بدیهی است که یکی از گام‌های جدید این سامانه گسترش استفاده بیشتر از طریق افزایش تعداد وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی پشتیبانی شده توسط Itsme و گسترش تمرکز بر قابلیت‌های پلتفرم است.

اپلیکیشن هویت دیجیتال بلژیک حدود ۱۴.۵ میلیون یورو از شرکت فدرال هلدینگ و سرمایه گذاری (FPIM/SFPI) برای توسعه یک اپلیکیشن هویت دیجیتال در سراسر اروپا دریافت کرده است. صندوق سرمایه گذاری دولتی ۱۴.۵ میلیون یورو در اپلیکیشن هویت بلژیکی با مشارکت ۲۰ درصدی سرمایه گذاری می‌کند.

شش سهامدار دیگر که همگی رهبران بازار در بانکداری و مخابرات هستند نیز در حال تزریق وجوه اضافی هستند که مجموع افزایش سرمایه این پروژه را به ۲۴.۷ میلیون یورو می‌رساند.

از زمانی که این محصول در ابتدای سال ۲۰۱۸ به طور رسمی توسط دولت تایید شده است، بلژیکی ها به طور فزاینده‌ای از آن استفاده می‌کنند. به این ترتیب طبق بیانیه مطبوعاتی رسمی، استفاده از این برنامه به ۳.۵ میلیون کاربر افزایش یافته است. به طور متوسط نیز ​​روزانه ۳۵۰۰ کاربر جدید در آن ثبت‌نام می‌کنند.

برنامه CovidSafe.be نیز آخرین همکاری این سامانه با دولت بلژیک است که با استفاده از گذرنامه کرونا، بلژیکی‌ها می‌توانند نشان دهند که واکسینه شده‌اند یا آزمایش PCR منفی داشته‌اند یا مصونیت ایجاد کرده‌اند.

سامانه هویت دیجیتال ملی بلژیک با چه محدودیت‌هایی مواجه است؟

سامانه هویت دیجیتال ملی بلژیک که تحت عنوان Itsme شناخته می‌شود از تکنولوژی امضای الکترونیک بهره می‌برد. اما با توجه به این‌که در متد احراز هویت خود از پسورد استفاده می‌کند، امنیت بالایی را برای کاربران به ارمغان نمی‌آورد. زیرا امکان بروز جعل در این متد از احراز هویت به شدت بالا است.

همانگونه که می‌دانید در حال حاضر استفاده از روش‌‌های احراز هویت مبتنی بر پارامترهای بیومتریک مانند  احراز هویت یوآیدی از امنیت بالایی برخوردار هستند. بنابراین شاید بهتر باشد که ر مراحل بعدی توسعه این سیستم، استفاده از متدهای احراز هویت با امنیت نسبتا بالا در اولویت قرار بگیرد.

سامانه هویت دیجیتال بلژیک

نتیجه‌گیری

جهان در حال حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن است. از این رو توجه به هویت دیجیتال و سرمایه‌گذاری برای استفاده از هویت دیجیتال یا ارتقا سیستم مربوط به آن به مسئله چالش برانگیزی تبدیل شده است. در این راستا نیز سامانه هویت دیجیتال ملی بلژیک تحت عنوان Itsme معرفی شده است.

زیرا این تحول عظیم به سیستم امنیتی بالا و روش‌های احراز هویت جدیدی نیاز دارد. با توجه به این نکات طبیعی است که تمایل افراد برای استفاده از روش‌های احراز هویت دیجیتال نیز به مراتب بیش‌تر شود. مخصوصا اگر پای امنیت بالاتر و حفاظت از هویتشان در میان باشد.

در همین راستا شرکت‌های بزرگ فناوری جهان در حال ابداع بهترین و امن‌ترین راه‌های احراز هویت با استفاده از هوش مصنوعی و مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا هستند تا بیش‌ترین سهم را از این دیجیتالیزه شدن از آن خود کنند. چرا که استفاده از هویت دیجیتال همواره مسئله چالش برانگیزی است.

در راستای استقبال از روش‌های جدید ارائه شده توسط هوش مصنوعی مانند انواع روش‌های احراز هویت دیجیتال توسط کاربران اینترنت، احراز هویت یوآیدی نیز که به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور ما شناخته می‌شود، آماده ارائه خدمت به مشتریان است.

علاوه بر ارائه این خدمات در سامانه سجام و سامانه ثنا، محصول احراز هویت صرافی های رمزارز را مخصوصا برای این کسب و کارها توسعه و طراحی کرده است. در همین راستا نیز از آخرین فناوری تشخیص چهره بهره می‌جوید تا ارائه خدمات به مشتریان به بهترین شکل ممکن و طبق رضایت مشتری صورت پذیرد.

یوآیدی این فرآیند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آنها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر می باشد. بنابراین استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری به کاربران می‌دهد. زیرا با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد به انجام امور خود می‌پردازد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه