احراز هویت صرافی های رمز ارز، مطابقت و استفاده از تکنولوژی

مطابقت هویت در صرافی ارز دیجیتال
صرافی های رمز ارز، مانند سایر خدمات‌دهندگان آنلاین، از تجارت الکترونیک گرفته تا بانکداری، باید الزامات یکسانی را داشته باشند که مطابق با تمام مقرراتی است که بر مقررات ضد پولشویی (AML) و احراز هویت مشتری تأثیر می‌گذارند. با این حال، همه صرافی های رمز ارز به طور یکسان از مسئولیت‌های خود در زمینه انطباق پیروی نمی‌کنند.
فهرست مطالب

صرافی های رمز ارز، مانند سایر خدمات‌دهندگان آنلاین، از تجارت الکترونیک گرفته تا بانکداری، باید الزامات یکسانی را داشته باشند که مطابق با تمام مقرراتی است که بر مقررات ضد پولشویی (AML) و احراز هویت مشتری تأثیر می‌گذارند. با این حال، همه صرافی های رمز ارز به طور یکسان از مسئولیت‌های خود در زمینه انطباق پیروی نمی‌کنند. اجرای قوانین ضد پولشویی و فرآیندهای مشتری خودت را بشناس (KYC) در ارزهای دیجیتال برای فعالیت آنلاین این پلتفرم‌ها با تضمین و امنیت ضروری است. به دلیل اهمیت امنیت در صرافی‌های کریپتو، در این مطلب می‌خواهیم در مورد احراز هویت صرافی های رمز ارز، مطابقت و استفاده از تکنولوژی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی‌های کریپتوکارنسی یا صرافی‌های رمز ارز، ابزارها و پلتفرم‌های آنلاینی هستند که فروش بیت‌کوین یا هر نوع ارز دیجیتال را امکان‌پذیر و تسهیل می‌کنند.

به طور کلی، این نام یا دسته به بخشی از فضای مجازی اطلاق می‌شود که گویی یک پلت‌فرم معاملاتی رایج و معمولی است، اما در حوزه ارزهای دیجیتال این صرافی‌ها تخصصی هستند. کاربر که در اصطلاح بازار ارزهای دیجیتال به عنوان معامله‌گر نیز شناخته می شود، از طریق صرافی‌ها مجاز است در بازار کریپتو معامله کند.

از زمان ظهور بیت کوین در سال ۲۰۰۹، تکامل این حوزه چشمگیر بوده است و گسترش آن، و همچنین ظهور پلتفرم‌های مختلف که رمز ارزها را هر چه بیشتر در دسترس عموم قرار داده است، به طور کامل بر اقتصاد و امور مالی جهانی تأثیر گذاشته است.

به همین دلیل است که فرآیندهای احراز هویت و مشتری خودت را بشناس (KYC) کانون توجه صرافی‌های ارزهای دیجیتال و کاربران این پلتفرم‌ها قرار گرفته است.

صرافی ارز دیجیتال

صرافی های رمز ارز چگونه کار می‌کنند؟

عملیات اصلی صرافی ارزهای دیجیتال، همانطور که در تعریف آن اشاره کردیم، شامل انجام عملیات خرید و فروش رمز ارزهای مختلف موجود است: بیت‌کوین، اتریوم، XRP، تتر و سایر رمزارزها.

با این حال، علیرغم اینکه تجارت کریپتو، محور مرکزی مبادلات رمز ارز است، یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین فرآیندها در رابطه با عملکرد آنها، فرآیندی است که هنگام سپرده‌گذاری، برداشت، یا خرید ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات مانند یورو یا دلار رخ می‌دهد. در اینجاست که یک موقعیت کلیدی ایجاد می‌شود که نیاز به کنترل و مدیریت رمز ارزها به منظور قوانین ضد پولشویی (KYC) و شناختن مشتری خود (KYC) در مبادلات ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد.

انواع صرافی های رمز ارز

انواع مختلف صرافی‌های ارز دیجیتال، بیانگر عملکرد آن‌ها است و یک سری نیازها و ویژگی‌هایی را ارائه می‌کند که بر عملیات و نحوه انجام آنها تأثیر می‌گذارد:

  • صرافی‌های سنتی: بسترهای معاملاتی هستند که در آنها خرید و فروش بر اساس قیمت بازار انجام می شود. این صرافی‌ها معمولاً تنظیم شده هستند و برای KYC، AML و تأیید هویت نیازهای بسیار خاصی دارند.
  • کارگزاری‌های ارز دیجیتال: این پلتفرم‌ها بر خرید و فروش ارزهای دیجیتال با قیمت‌های ثابت متمرکز هستند. یعنی مبادله برخی رمز ارزها با برخی دیگر به قیمت بازار.
  • پلتفرم های معاملات مستقیم (OTC): پلتفرم های خارج از بورس، خریداران و فروشندگانی را که مبادلات را با قیمت تعیین شده توسط خودشان و نه توسط بازار ارائه می کنند، به هم متصل می کنند.
  • صندوق‌های ارز دیجیتال: این صندوق‌ها چیزی فراتر از پلتفرم‌ها هستند. صندوق‌های رمز ارزها ابتکاراتی برای مدیریت سرمایه گذاری در کریپتوکارنسی هستند. کاربران نیازی به ذخیره یا خرید واقعی ارزها ندارند. در این صندوق‌ها مذاکره برای بخشی از سبد سرمایه‌گذاری و مشارکت پیشنهاد می‌شود. به طور کلی، صندوق‌های ارز دیجیتال توسط متخصصان امور مالی مدیریت می‌شوند و معمولاً الزامات AML و KYC را برآورده می کنند.
  • صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX): این صرافی‌ها نوع تکامل یافته‌ی خودکار و مستقل صرافی‌های سنتی هستند. برخی از آنها تنها با برنامه نویسی خود پشتیبانی می‌شوند و در صورت عدم رعایت استانداردهای مناسب از نظر انطباق، می توانند تا حدودی ناامن باشند.

تصویر مبادله بیت کوین در صرافی رمز ارز

بهترین صرافی های ارز دیجیتال

زمانی که عبارت بهترین صرافی ارز دیجیتال را در موتور جست‌وجوی گوگل سرچ می‌کنید، با فهرستی از مقالات زیاد روبه‌رو می‌شوید که رتبه‌بندی صرافی‌ها را بر اساس داده‌های مربوط به محبوبیت و تعداد کاربران پلتفرم‌های مختلف انجام داده‌اند.

اگرچه این مقالات می‌توانند بسیار مفید باشند، اما واقعیت این است که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها جنبه اصلی و مهم برای انتخاب بهترین صرافی رمز ارزها را در نظر نمی‌گیرند، یعنی امنیت و تعهد آنها به یک خط مشی با انطباق مناسب.

امن‌ترین صرافی های رمز ارز

زمانی که یک صرافی ارز دیجیتال با مقررات فعلی و استانداردهای نظارتی مطابقت داشته باشد، متوجه خواهیم شد که با یک صرافی اساسی و پایه‌ای روبرو هستیم. این موضوع به معنای ایجاد فرآیندها و کنترل‌هایی است که جهت‌گیری آن‌ها به موارد زیر است:

  • یک فرآیند KYC (مشتری خود را بشناس) مناسب برای حضور مشتری؛
  • کنترل و بررسی مقررات ضد پولشویی؛
  • فرآیند تأیید هویت با امنیت بالا؛
  • پروتکل های SCA (احراز هویت قوی مشتری) در استراتژی های احراز هویت چند عاملی.

طبق مطالعه اخیر وب‌سایت CipherTrace که در زمینه‌ی تحلیل و ارزیابی بازار ارزهای دیجیتال فعال است، بیش از نیمی از صرافی‌های رمز ارزها در انواع روش‌های احراز هویت ضعیف عمل می‌کنند و یا اصلاً تایید هویت انجام نمی‌دهند. این امر آنها را در برابر حملات مجرمان احتمالی آسیب‌پذیر می‌کند و در عین حال کاربران پلتفرم را به خطر می‌اندازد.

معنی KYC در صنعت صرافی‌های رمز ارز

از بانک‌ها گرفته تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بیمه، مؤسسات مالی موظفند هویت مشتریان خود را بدانند و تأیید کنند، خواه این مشتریان به صورت حضوری از شعب بازدید می‌کنند یا از راه دور فعالیت دارند.

اقدامات «مشتری خود را بشناس» (KYC) مکانیزمی برای انجام تعهدات مربوط به شناسایی مشتری است. این اقدامات شامل مجموعه‌ای از داده‌های اساسی – مانند نام، آدرس و تاریخ تولد آنها – و همچنین ارائه مدارک مستندی است که نشان می‌دهد مشتریان همان چیزی هستند که می گویند (گذرنامه، کارت شناسایی، و غیره).

علاوه بر این، KYC شامل تجزیه و تحلیل ریسک هر مشتری و نظارت بر معاملات مشکوک است.

سازمان‌هایی مانند بانک مرکزی اروپا و FATF دستورالعمل‌های دقیقی در مورد این موضوع دارند که باید بر تراکنش ها نظارت وجود داشته باشد.

با رشد بازار رمزارزها، قوانین KYC بیشتر و فشرده‌تر اعمال می‌شود: بسیاری از صرافی‌ها یا پلتفرم‌های معاملاتی از قبل به داده‌های شخصی مشتریان خود نیاز دارند و تعداد تراکنش‌هایی را که می‌توان بدون هویت دیجیتال تایید شده انجام داد، محدود می‌کنند.

این موضوع در تضاد با سنت ناشناس ماندن، تمرکززدایی و مقررات‌زدایی ارزهای دیجیتال است که با هدف فعالیت مستقل از مقامات مالی کشورها متولد شدند.

KYC یا مشتری خودت را بشناس

هدف KYC در ارزهای دیجیتال چیست؟

مفهوم KYC، همراه با قوانین AML (قوانین ضد پول شویی)، برای ایجاد نظارت‌هایی کلیدی است که تراکنش‌ها را تسهیل می‌کند، امنیت ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد و از استفاده متقلبانه از این اقدامات جلوگیری می‌کند.

جرایمی مانند سرقت هویت، پولشویی، تامین مالی تروریسم، جرایم سازمان یافته و کلاهبرداری مالیاتی توسط قانون‌گذاران هدف قرار می گیرند.

هدف KYC در رمزارزها هم جلوگیری از استفاده غیرقانونی از ارزهای دیجیتال و هم ردیابی تراکنش‌هایی است که می‌توانند نشان دهنده جرم باشند.

شناسایی الکترونیکی همگام با رگ‌تک برای صرافی های رمز ارز

شناسایی الکترونیکی (EID) با مشتریان در حوزه ارزهای دیجیتال کار می‌کند تا راه حل  KYC در حوزه بلاک چین را ترویج کند و پلتفرم‌های تبادل ارز دیجیتال را به صورت ایمن، تضمین شده و با کیفیت حفظ کند.

توسعه راه حل‌های شناسایی ویدیویی (VideoID)، شناسایی از روی لبخند (SmileID) و شناسایی امضا (SignatureID) به نیازهای نهادهای آنلاین برای انطباق با عملکرد ایمن هم برای خود و هم برای مشتریانشان پاسخ می دهد و در عین حال باعث جذب کاربر می‌شود.

شناسایی الکترونیکی متعهد به انگیزه‌بخشی قطعیبه  بخش صرافی های رمز ارز و موارد استفاده‌ی بلاک چین از KYC است، اما به دنبال توسعه راه‌حل‌هایی برای افزایش گسترش آن از طریق مقیاس‌پذیری با ابزارهای پیشرفته جذب مشتری در سطح هنجاری و نظارتی و همچنین بهبود تجاری است.

یوآیدی یک پلتفرم آنلاین برای ارائه خدمات احراز هویت به سازمان‌های مختلف و همچنین صرافی‌های ارز دیجیتال است. با یوآیدی، احراز هویت غیرحضوری از جمله احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت سجام را به کمک تشخیص چهره در کوتاهترین زمان انجام دهید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه