تشخیص پیامک های واقعی سامانه ثنا از پیامک جعلی

پیامک جعلی و واقعی ثنا
فهرست مطالب

تشخیص پیامک جعلی و واقعی ثنا از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا عدم آگاهی از جعلی یا واقعی بودن پیام‌های ارسال شده از این سامانه می‌تواند تبعات زیادی را برای فرد ایجاد کند. از این رو در این مطلب از یوآیدی قصد داریم به بررسی نکاتی در مورد سامانه ثنا و تشخیص پیامک جعلی و واقعی ثنا با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. بنابراین برای کسب اطلاعاتی در این زمینه همراهمان باشید.

جزئیاتی در مورد سامانه ثنا

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد سامانه ثنا وجود دارد این است که همه افرادی که به سن قانونی رسیده باشند می‌توانند با وارد کردن اطلاعات شخصی خود مانند کد ملی و … در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده و امکانات موجود در آن استفاده کنند. البته ناگفته نماند که سامانه ثنا صرفا برای پیگیری الکترونیکی پرونده‌های قضایی تعبیه شده است. بنابراین کسی که هیچ پرونده قضایی ندارد، نیازی به ثبت‌نام در این سامانه را نیز نخواهد داشت.

پیشگیری از اتلاف وقت و کاهش کاغذبازی‌های اداری از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده الز سامانه ثنا است. اما مسئله اینجاست که از دیگر سو و در کنار مزایای بیشمار این سامانه کلاهبردارانی هم هستند که از ناآگاهی مردم در این زمینه سوء استفاده می‌کنند. از این بر آن شدیم تا در این مطلب راهکارهایی را برای تشخیص پیامک جعلی و واقعی ثنا با شما در میان بگذاریم.

نحوه کلاهبرداری با استفاده از پیامک جعلی سامانه ثنا

مسئله بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد و باید به آن توجه شود این است که در سال‌های اخیر با افزایش تعداد پرونده‌ها، کلاهبرداری‌های بسیاری از طریق پیامک جعلی ثنا انجام شده است.به این ترتیب که کلاهبرداران با یک آدرس جعلی که مشابه آدرس اینترنتی سامانه ثنا است، چیزی شبیه ابلاغیه قضائی برای افراد ارسال می‌کنند. غالبا محتوای این پیام با این عنوان است که شکایت شما در سامانه ثنا ثبت شد. از این رو قربانی از روی کنجکاوی بر روی لینک کلیک می‌کند و به این ترتیب به یک صفحه جعلی هدایت می‌شود.

به محض کلیک بر روی لینک توسط قربانی، بدافزاری بر روی گوشی او نصب می‌شود. این بدافزار به محتوای تمامی پیامک‌ها دسترسی دارد. بنابراین اطلاعات بانکی قربانی به سادگی در اختیار کلاهبردار قرار می‌گیرد. به این ترتیب نیز امکان تخلیه حساب بانکی افراد به سادگی فراهم خواهد شد.

نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که عموما مبلغ دریافت شده از افراد طی این ارسال پیامک کلاهبرداری بسیار ناچیز است. از این رو کمتر کسی به آن شک می‌کند. بنابراین ممکن است در کسری از ثانیه کل حساب تخلیه شود.

از این بسیار مهم است که مردم در مورد پیامک جعلی و واقعی ثنا اطلاعات کافی داشته باشند تا احتمال گرفتار شدن آن‌ها در دام شیادان به نسبت کاهش یابد. با توجه به این‌که دانش افراد در مورد بحث سایبری بسیار متفاوت است. بنابراین این احتمال وجود دارد که در دام شیادان گرفتار شوند و عواقب آن برایشان جبران ناپذیر باشد.

تشخیص پیامک جعلی و واقعی ثنا به چه ترتیب انجام می‌شود؟

۱) مشاهده ابلاغیه‌های قضایی نیازی به پرداخت مبلغ ندارد

با این‌که بارها به این موضوع اشاره شده است که مشاهده ابلاغیه‌های قضایی به هیچ گونه پرداختی نیاز ندارد، اما هنوز هم تشخیص پیامک جعلی و واقعی ثنا به واسطه پرداخت هنوز برای بسیاری از افراد میسر نیست. در حقیقت می‌توان گفت که اولین و نخستین تفاوت میان پیامک‌های اصلی و جعلی سامانه ثنا نیز در همین پیامک‌هایی است که در اصل آن‌ها خبری از دریافت وجه نیست. اما در پیامک‌های جعلی سامانه ثنا از افراد مبالغ ناچیزی برای مشاهده ابلاغیه دریافت می‌شود. به این ترتیب نیز اگر در حساب افراد پولی باشد، همه مبالغ کسر شده و به سرقت می‌رود.

لازم به توضیح است که هیچ یک از سازمان‌های دولتی و خصوصی به هنگام ارسال ابلاغیه تحت هیچ شرایطی درخواست واریز وجه نقد نمی‌کنند. بنابراین دقت داشته باشید که دریافت هر گونه پیامک از سازمان‌های دولتی و خصوصی که در آن آثاری از درخواست وجه باشد، کلاهبرداری است. از این رو با آگاهی از این موضوع دیگر نباید در دام این پیامک‌ها افتاد.

۲) دریافت پیامک منوط به ثبت‌نام در سامانه ثنا است

همان‌گونه که قبلا نیز به این موضوع اشاره شد، افرادی که به سن قانونی رسیده‌اند می‌توانند در سامانه ثنا ثبت‌نام کنند. به این ترتیب در صورتی که پروندهای با کد ملی فرد مربوطه تشکیل شده باشد یا درخواست خدمتی ثبت شود، برای آن‌ها پیامک ارسال خواهد شد.

از این رو توجه داشته باشید که افرادی که در این سامانه ثبت‌نام نکرده باشند، پیامکی هم از سمت سامانه ثنا دریافت نخواهند کرد. بنابراین در صورتی که در سامانه ثنا ثبت‌نام نکرده باشید، دریافت پیامک از این سامانه اولین راه تشخیص کلاهبرداری است.

۳) دریافت ابلاغ قضایی از طریق پیامک منوط به ثبت‌نام در سامانه ثنا

نکته قابل توجهی که همه افراد باید به آن توجه کنند این است که افرادی که در سامانه ثنا ثبت‌نام نکرده‌اند، هیچ گونه ابلاغیه‌ای از طریق پیامک دریافت نخواهند کرد. بلکه اطلاع‌رسانی به این افراد از طریق محل سکونت، محل کار افراد و یا از طریق پست صورت می‌گیرد.

۴) ارسال پیامک سامانه اصلی با شماره شخصی صورت نمی‌گیرد

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که در تشخیص پیامک جعلی و واقعی ثنا باید مد نظر قرار گیرد این است معمولا پیامک‌های جعلی ارسال شده از سامانه ثنا، با سرشماره ناشناس ارسال می‌شوند. این در حالی است که سرشماره سازمان قوه‌قضائیه برای ارسال هرگونه شکوائیه، ابلاغ قضایی و پیامک‌های مرتبط با سامانه ثنا فقط سرشماره ADLIRAN است.

۵) پیامک ارسال شده توسط سامانه ثنا فاقد لینک است

یکی دیگر از تفاوت‌های پیامک جعلی و واقعی ثنا این است که در پیامک‌های واقعی این سامانه هیچ لینکی وجود ندارد. بنابراین افراد نیازی به کلیک بر روی لینک ندارند. این در حالی است که در پیامک‌های جعلی لینکی برای مشاهده ابلاغیه تعبیه شده است. در حالی که در آن‌ها خبری از ابلاغیه نیست و تنها حاوی یک بدافزار برای تخلیه اطلاعات بانکی هستند.

با کلیک بر روی لینک‌های جعلی چه اتفاقی می‌افتد؟

قبل از ارسال پیامک با عناوین مختلف سامانه ثنا با شماره تلفن‌های شخصی یا اپراتورهای مختلف تلفن همراه کلاهبرداری است. از این رو تنها راه مقابله با شیادان بی‌توجهی به این نوع پیامک‌ها است. اما در صورت کلیک بر روی این لینک باید توجه داشته باشید که سریع اینترنت تلفن‌ همراه خود را قطع کنید یا گوشی خود را خاموش و روشن کنید. سپس لازم است که به تنظیمات کارخانه برگردید و بدافزاری که از طریق لینک جعلی در گوشی شما نصب شده است را غیر فعال کنید. زیرا این بدافزار قابلیت دسترسی به محتوای گوشی شما و ارسال پیامک به بقیه را خواهد داشت.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۷ میانگین: ۴.۱]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه