از کجا بفهمیم پیامک ابلاغیه جعلی است؟

از کجا بفهمیم پیامک ابلاغیه جعلی است
فهرست مطالب

نمونه پیامک ثنا

در سال ۱۳۹۵ یکی از مهم‌ترین طرح‌های دستگاه قضایی یعنی مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ثنا به صورت رسمی و عمومی اجرایی شد و همه‌ی افراد ملزم هستند برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی، وارد سامانه ثنا یا سامانه عدل ایران شوند.

این سامانه توانست از اتلاف وقت افراد در کاغذبازی‌های اداری برای انجام امور قضایی جلوگیری کند و روند حل مشکلات مردم را با سرعت بیشتری انجام دهد.

مقاله پیشنهادی: adliran چیست

 

از سال ۱۳۹۵ به بعد هیچ ابلاغیه‌ای به صورت کاغذی به مردم ارسال نمی‌شود. برای کار با سامانه ثنا کافی است فرد به سن قانونی رسیده باشد. به این ترتیب می‌تواند با وارد کردن اطلاعات شخصی از جمله کد ملی، نام و نام خانوادگی و دیگر اطلاعات در سامانه ثنا، از امکانات این سامانه استفاده کند.

لازم به ذکر است که سامانه ثنا برای پیگیری آنلاین پرونده‌های قضایی ایجاد شده و اگر کسی پرونده قضایی ندارد، نیازی به ثبت نام در این سامانه ندارد. برای طی کردن مراحل ثبت نام، احراز هویت و همچنین ورود به پنل کاربری سامانه ثنا، به افراد پیامکی ارسال می‌شود.

برای احراز هویت ثنا و ثبت نام ثنا با یوآیدی کلیک کنید.

 

فرایندهای احراز هویت ، بخش قابل توجهی از شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها، ابزارهای آنلاین و آفلاین، وب‌سایت‌ها و سامانه‌ها را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که احراز هویت آنلاین، به دلیل رونق گرفتن شبکه‌های آنلاین بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است و آینده هوش مصنوعی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در این حوزه ایفا کند.

به عنوان مثال، در مورد وب‌سایت‌های داخلی که به احراز هویت نیاز دارند، می‌توان به احراز هویت سجام و سامانه ثنا اشاره کرد. که برای این منظور نیز یوآیدی از پیشرفته‌ترین زیرشاخه‌ها و فناوری‌های هوش مصنوعی نظیر یادگیری ماشین و تشخیص چهره استفاده می‌کند.

به لطف استفاده از این فناوری‌ها، یوآیدی قادر است حتی بدون نیاز به پسوردهای پیچیده و فراموش شدنی که اغلب کاربران را به دردسر می‌اندازند، تنها با تشخیص آنلاین و در لحظه چهره کاربران، فرایند احراز هویت آن‌ها را تکمیل کند.

یوآیدی به عنوان اولین اپراتور احراز هویت ایران پس از ارائه انواع api وب سرویس‌های احراز هویت دیجیتال به منظور سهولت دسترسی و امنیت کامل کسب و کارها، وب سرویس احراز هویت بایومتریک را توسعه داده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد وب سرویس احراز هویت روی لینک کلیک کنید!

 نمونه پیامک ثنا نیز به این شکل است:

نمونه پیامک ثنا

سر شماره پیامک قوه قضاییه (سامانه ثنا) عبارت ADLIRAN است. یعنی تمامی پیامک‌هایی که دریافت می‌کنید، باید با این سرشماره ارسال شده باشند. مورد بعدی این که در پیامک‌های ارسال شده توسط خود سامانه ثنا، لینک متفرقه به هیچ وجه وجود نداشته و از شما درخواست نمی‌شود که مبلغ خاصی را تحت عناوین مختلف پرداخت کنید.

پیامک ابلاغیه جعلی

پیامک ابلاغیه جعلی

یکی از مشکلاتی که این روزها برای بسیاری از شهروندان به وجود آمده، دریافت پیامک ابلاغیه جعلی از سامانه ثنا است. تشخیص جعلی بودن یا واقعی بودن پیامک‌های سامانه ثنا اهمیت زیادی دارد و همه افراد باید نسبت به آن آگاه شوند. 

عدم تشخیص پیامک جعلی ابلاغیه و واقعی سامانه ثنا می‌تواند مشکلات زیادی برای افراد ایجاد کند. کلاهبردارها برای کلاهبرداری با پیامک ابلاغیه، از عدم آگاهی مردم استفاده می‌کنند تا آن‌ها را از طریق پیامک فریب داده و حساب‌های آن‌ها را هک کنند. 

به منظور آگاهی از پیامک کلاهبرداری سامانه ثنا و فرق آن با پیامک واقعی ارسال شده توسط ثنا، کافی است به این موارد توجه داشته باشید:

۱. برای مشاهده ابلاغیه‌های قضایی نیاز به پرداخت هیچ مبلغی ندارید

رسانه‌ها و پیامک‌های رسمی بارها اعلام کرده‌اند که مشاهده ابلاغیه‌های قضایی هیچ گونه هزینه‌ای برای مردم ندارد؛ اما متاسفانه هنوز هم بسیاری از افراد به دلیل عدم شناخت پیامک های جعلی و واقعی سامانه ثنا، با ورود به لینک‌های جعلی اس ام اس شده، در دام کلاهبرداران می‌افتند و تمام حساب آن‌ها خالی می‌شود.

نکته مهم این است که هیچ یک از سازمان‌های خصوصی و دولتی در زمان ارسال ابلاغیه‌ها، هیچ گونه درخواستی برای واریز وجه نقد ندارند. این در حالی است که در پیامک‌های جعلی از مردم می‌خواهند که مبلغ ناچیزی را برای مشاهده ابلاغیه واریز کنند.

۲. پیامک‌های سامانه ثنا فقط برای افراد ثبت نام شده ارسال می‌شود

تنها افرادی که به سن قانونی رسیده‌اند، می‌توانند در سامانه ثنا ثبت نام کنند. با ثبت نام و وارد کردن کد ملی پرونده‌های فرد تشکیل یا درخواست‌های او برای دریافت خدمت ثبت می‌شود و تمامی پیامک‌ها به منظور اطلاع‌رسانی به او ارسال خواهد شد. 

مقاله پیشنهادی: اطلاع از نحوه دریافت رمز ثنا با کد ملی

اگر در سامانه ثنا ثبت نام نکرده باشید، هیچ گونه پیامکی هم دریافت نخواهید کرد و دریافت پیامک بدون ثبت نام، یکی از راه های تشخیص پیامک های جعلی و واقعی سامانه ثنا است.

۳. پیامک‌های مربوط به ابلاغیه‌های قضایی فقط برای افراد ثبت نام شده در ثنا ارسال می‌شود

اگر در سامانه ثنا ثبت نام نکرده‌اید و ابلاغیه‌ای دریافت کرده‌اید که حاوی لینک است، مطمئن باشید که پیامک جعلی است. همانگونه که در بخش قبل نیز گفته شد، افرادی که در سامانه ثنا ثبت نام نکرده‌اند، ابلاغیه را در محل سکونت یا محل کار به صورت کاغذی دریافت می‌کنند.

۴. سامانه ثنا پیامک‌ها را با شماره شخصی ارسال نمی‌کند

یکی از نکات مهم در تشخیص پیامک های جعلی و واقعی سامانه ثنا، دقت کردن به شماره‌ای است که پیامک را از آن دریافت کرده‌اید. پیامک ابلاغیه از شماره شخصی ارسال می‌شوند، اما پیامک‌های واقعی که از سمت ثنا برای هر گونه شکوائیه ارسال می‌شود از سرشماره ADLIRAN است.

۵. پیامک‌های واقعی ثنا فاقد لینک هستند

همان طور که گفتیم، پیامک‌های جعلی حاوی لینکی است که با کلیک، قربانی به صفحه فیشینگ منتقل می‌شود تا هزینه‌ای پرداخت کند. این در حالی است که پیامک های واقعی سامانه ثنا فاقد هرگونه لینک هستند.

مقاله پیشنهادی: فیشینگ چیست و چگونه اتفاق می‌افتد

پیامک ابلاغیه از شماره شخصی

امروزه بسیاری از افراد به سبب دغدغه‌های زیادی که دارند، به مسائل جزئی در رابطه با پیام‌های ارسال شده تحت عنوان پیامک ثنا توجه ندارند و فقط متن پیام ارسال شده را مطالعه می‌کنند، در حالی که با توجه و دقت به این جزئیات، به راحتی می‌توانند اصل یا تقلبی بودن پیام ثنا ارسال شده را به خوبی متوجه شوند.

به این نکته باید حتما توجه داشته باشید که پیامک ابلاغیه از شماره شخصی به هیچ وجه ارسال نمی‌شود و سرشماره پیام‌های واقعی ثنا، ADLIRAN است.

دیگر سرشماره‌های اصلی مربوط به قوه قضاییه، سرشماره‌های ۱۰۰۰۴۹، ۱۰۰۰۴۹۰ تا ۱۰۰۰۴۹۹ و ۵۰۰۰۴۹ هستند که معمولا کد ثنا با این سرشماره‌ها ارسال نمی‌شود.

اگر پیامکی تحت عنوان پیامک ثنا دریافت کردید که سرشماره آن، یک شماره شخصی است، به هیچ وجه نباید آن را جدی گرفته و روی لینکی که ارسال شده، کلیک کنید. در صورت هرگونه بی‌احتیاطی، احتمال به سرقت رفتن اطلاعات و دارایی موجود در کارت بانکی‌تان وجود دارد.

مقاله پیشنهادی: کد ثنا چیست؟ راهنمای دریافت کد ثنا به صورت غیر حضوری (اینترنتی)

پیامک کلاهبرداری سامانه ثنا

در چند سال گذشته، تعداد پرونده‌های مرتبط با کلاهبرداری از طریق پیامک جعلی سامانه ثنا افزایش داشته است. آگاهی از این موضوع و آشنایی با این نوع پیامک‌ها کمک می‌کند تا هیچ مشکلی برای افراد پیش نیاید.

در این نوع کلاهبرداری از طریق پیامک، کلاهبرداران پیام متنی حاوی لینک برای افراد مختلف ارسال می‌کنند. آدرس لینک ارسالی شبیه به آدرس وب سایت ثنا است و متن پیام مفهومی با ابلاغیه قضایی است. 

معمولاً در متن این پیام نوشته شده که “شکایت شما در سامانه ثنا ثبت شد. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید” یا “شکواییه علیه شما ثبت شد”. 

با کلیک کردن فرد روی لینک، به صفحه جعلی منتقل می‌شود و از فرد می‌خواهد اطلاعات کارت را بابت پرداخت مبلغ ناچیزی وارد کند. همین مبلغ کم افراد را فریب می‌دهد تا بدون شک کردن، مبلغ را پرداخت کنند. 

اما مورد دیگری که بسیاری از افراد از آن اطلاع ندارند، این است که با کلیک روی لینک، بدافزاری روی گوشی فرد نصب می‌شود که به تمام پیامک‌های فرد دسترسی دارد. به این ترتیب، کلاهبردار با در اختیار داشتن اطلاعات کارت فرد و همچنین دسترسی به پیامک‌ها، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تمام حساب فرد قربانی را خالی می‌کند.

نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد؛ این است که عموما مبلغ دریافت شده از افراد طی این ارسال پیامک کلاهبرداری بسیار ناچیز است. از این رو کمتر کسی به آن شک می‌کند. بنابراین ممکن است در کسری از ثانیه کل حساب تخلیه شود.

به همین دلیل بسیار مهم است که تفاوت‌های بین پیامک جعلی و واقعی سامانه ثنا را بشناسید تا به راحتی فریب کلاهبرداران را نخورید.

کلاهبرداری فقط مختص کلاهبرداری پیامکی نیست و در دنیای اینترنت نیز انجام می‌شود. برای اطلاع در مورد کلاهبرداری اینترنتی کلیک کنید!

نمونه پیامک جعلی سامانه ثنا

توجه داشته باشید که یک قانون کلی و همیشگی برای تشخیص پیامک های جعلی سامانه ثنا از پیامک‌های واقعی وجود دارد و آن نیز توجه به سرشماره پیام ارسال شده است.

باید بدانید که هرگونه پیامک ارسال شده از سرشماره‌ای به غیر از adliran، جعلی بوده و صرفا با هدف کلاهبرداری ارسال شده است. اگر تعداد زیادی پیامک شکواییه جعلی برایتان ارسال می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم با مراجع و سازمان‌های مربوطه تماس بگیرید تا این مشکل حل شود.

اگر روی لینک های جعلی پیامک شده کلیک کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

همان طور که اشاره کردیم، با کلیک روی این لینک‌ها هم وارد صفحه هک اطلاعات بانکی می‌شوید و هم بدافزاری روی گوشی شما بدون این که متوجه شوید، نصب می‌شود.

 این بدافزار قابلیت دسترسی به محتوای گوشی و پیامک‌های شما و ارسال پیامک به بقیه را دارد. در صورتی که روی این لینک کلیک کرده‌اید، بلافاصله اینترنت گوشی همراه خود را قطع یا گوشی را خاموش و روشن کنید. سپس در قسمت تنظیمات گوشی (Setting) وارد بخش تنظیمات مجدد کارخانه شوید تا بدافزار نصب شده به طور کامل از روی گوشی پاک شود.

سوالات متداول

بله، کلاهبرداران در این نوع کلاهبرداری‌ها، افراد را به صفحه پرداخت فیشینگ هدایت می‌کنند تا با دسترسی به اطلاعات بانکی‌شان، حساب قربانیان را خالی کنند.

مهم‌ترین مشخصه نمونه پیامک جعلی سامانه ثنا، سرشماره‌ای است که پیام با آن ارسال شده است.

پیامک‌های جعلی سامانه ثنا از سرشماره‌های شخصی ارسال می‌شوند و شما را به پرداخت هزینه‌های ناچیزی ترغیب می‌کنند. هر زمان که در یک پیامک ثنا این دو مشخصه را مشاهده کردید، باید بدانید که پیامک جعلی است.

کلاهبرداران این پیامک‌ها را برای همه افراد، حتی کسانی که در سامانه ثنا ثبت نام نکرده‌اند، ارسال می‌کنند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۲۵ میانگین: ۴]

2 دیدگاه دربارهٔ «از کجا بفهمیم پیامک ابلاغیه جعلی است؟»

  1. مرسی که نکات رو کامل گفتید. من خودم به سرشماره‌ها خیلی دقت میکنم که بتونم پیامک جعلی ثنا رو تشخیص بدم. این رو حتما به پدر و مادرها یا سالمندهایی که اطلاع ندارن بگید. من چند تا از اطرافیان رو می‌شناختم که کلیک کردن روی لینک جعلی ثنا و هک شدن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه