چرا هویت دیجیتال نقش حیاتی در امنیت اطلاعات ایفا میکند؟

هویت دیجیتال زمینه ساز امنیت اطلاعات
فهرست مطالب

امنیت اطلاعات در دنیای رو به رشد امروزی یکی از بحث های داغ این روز هاست. امروزه خیلی سخت مرز بین دنیای واقعی و دنیای دیجیتال قابل تشخیص است. همه داده ها و اطلاعات ما در فضای آنلاین در حال انتقال و به اشتراک گذاری است، از پرداخت های آنلاین و خرید آنلاین تا شبکه های اجتماعی. کسب و کار ها نیز دانسته اند که با افزایش تعاملات آنلاین امنیت اطلاعات کاربران و هزینه نگهداری از این اطلاعات روز به روز در حال افزایش است. امروز بیش از پیش نیاز استفاده از روش های جدید در زمینه بالا بردن امنیت اطلاعات احساس میشود. به عنوان مثال:

  • امنیت اطلاعات کاربرانی که تراکنش مالی انجام میدهند با چه روشی قابل تأمین است؟
  • حتی در گام بعدی صحبت از مشکلات امنیت اطلاعات، این نگرانی حاصل میشود که در انجام همان تراکنش مالی کسب و کار ها از کجا اطمینان حاصل خواهند کرد که کلاهبرداران به حساب کاربری کاربران آنها رخنه نکرده است؟
  • در واقع احراز هویت کاربران در فضای آنلاین چگونه صورت میگیرد؟
  • آیا از روش هایی که در حال حاضر برای احراز هویت استفاده میشود از درصد خطای کمی برخوردار است؟

قبل از پاسخ به سوالات بالا لازم به ذکر است که، با توجه به تمامی این موارد ما باید برای هر کدام از اقدام هایی که در فضای آنلاین انجام میدهیم اجازه دسترسی داشته باشیم. به زبان ساده تر یعنی اگر ما بخواهیم یک تراکنش آنلاین انجام دهیم هر سری باید از سوی بانک و یا اپلیکیشن های پرداخت احراز هویت شویم. این احراز هویت فقط به رمز دوم و تاریخ انقضا کارت بانکی کفایت میکند. با این نوع از احراز هویت کلاهبرداری با کمترین زحمت ممکن اتفاق خواهد افتاد، چراکه با داشتن رمز دوم کارت بانکی میتوان در هر زمان و مکانی به جای دارنده کارت بانکی تراکنش انجام داد.

هویت دیجیتال سد محکم در برابر کلاهبرداری

اما جواب تمامی پرسش های بالا در استفاده از هویت دیجیتال نهفته است.

امنیت اطلاعات در سایه هویت دیجیتال

هویت دیجیتال راه حل نوین برای برطرف کردن نگرانی های مربوط به کلاهبرداری است. با هویت دیجیتال، کسب و کار ها میتوانند دقیقا بفهمند که افراد همان هایی هستند که ادعا میکنند. بنابراین با استفاده از هویت دیجیتال خطر استفاده از کلاهبرداری تقریبا به صفر میرسد. در ضمن هویت دیجیتال با فراهم آوردن شرایطی برای کنترل بر حریم شخصی امنیت اطلاعات را برای کاربران به ارمغان می آورد. بدین صورت که کاربر خودش انتخاب میکند که چه اطلاعاتی نظیر شماره کارت ملی، شماره شناسنامه، آدرس و… را به اشتراک بگذارد. تمامی این اطلاعات در پلتقرم احراز هویت دیجیتال فقط یکبار وارد میشود، که فرصتی برای ساختن تجربه کاربری لذت بخش برای مشتریان است.

شاید این مطلب برایتان جالب باشد: تجربه کاربری خوب قابل دسترس تر از همیشه با هویت دیجیتال

هویت دیجیتال علاوه بر جلوگیری از کلاهبرداری، کسب و کار ها را قادر خواهد کرد که با بالا بردن امنیت اطلاعات زمینه پولشویی را نیز از بین ببرد. در واقع پولشویی موقعی اتفاق می افتد که منبع واقعی پول نامشخص باقی بماند. با توجه به این تعریف پولشویی، بنابراین شناسایی دقیق هویت مشتری با استفاده از هویت دیجیتال احتمال پولشویی را بیش از پیش کم کرده و قابل ردیابی میکند.

شاید این مطلب برایتان جالب باشد: تعریف مفهوم مشتری خودت را بشناس KYC و اهمیت آن در دنیای امروز

امنیت اطلاعات در دسترس تر از همیشه

استفاده از تکنولوژی های پیشرفته یکی از راه هایی است که علاوه بر کاربر پسند بودن و ساده بودن در استفاده از آن، از امنیت و دقت بالایی برخوردار است. خوشبختانه در چند سال اخیر استفاده از تلفن همراه در کشور ما فراگیر شده است که باعث میشود بتوان دیگر تکنولوژی ها را به راحتی پیاده سازی کرد. هویت دیجیتال یکی از این تکنولوژی هاست که به راحتی با استفاده از تلفن همراه قابل استفاده است که احراز هویت را برای کسب و کار ها، به خصوص کسب و کار هایی که مرتبط با فرایندهای مالی هستند، تسهیل میکند و موجب بالا رفتن امنیت اطلاعات میشود.

خوشبختانه در ایران محصول یوآیدی اولین پلتفرم احراز هویت دیجیتال است که با تعریف هویت دیجیتال برای مشتریان کسب و کار ها و کاربران فضای آنلاین توانسته است ایران را در زمره کشورهایی قرار دهد که با استفاده از الگوریتم های پیشرفته OCR و شناسایی چهره به احراز هویت افراد در فضای آنلاین جامه عمل بپوشاند. یوآیدی با شناسایی چهره کاربران و مطابقت آن با کارت ملی آنها در فضای آنلاین هویت افراد را احراز خواهد کرد. در نتیجه کسب و کار ها با شناسایی دقیق کاربران خود، و نه فقط اکتفا به رمز دوم یا گذرواژه و…، راه های بالقوه کلاهبرداری را مسدود خواهد کرد.

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده، میتوان نتیجه گرفت که هویت دیجیتال با استفاده از تکنولوژی ها و الگوریتم های پیشرفته میتواند امنیت اطلاعات را برای کاربران و کسب و کار ها فراهم آورد. نقش حیاتی هویت دیجیتال در دنیای امروز انکارناپذیر است. چراکه تقریبا تمامی فرآیندها و زندگی روزمره افراد با دنیای آنلاین گره خورده است. دنیایی که همچنان کلاهبردارانی پیدا میشوند و با استفاده از هویت تقلبی و یا دزدیدن اطلاعات کاربران و کسب و کار ها را متحمل ضرر میکند. با این اوصاف، شما نقش هویت دیجیتال را چگونه ارزیابی میکنید؟

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه