نکاتی را که در مورد کاربرد بیومتریک چهره در فرآیند پرداخت باید بدانید

کاربرد بیومتریک چهره
فهرست مطالب

در طول این مقاله ما درباره‌ی پیشرفت مفهوم و کاربرد بیومتریک چهره یا تشخیص چهره طی فرآیند پرداخت صحبت خواهیم کرد. همچنین در مورد ویژگی‌های اصلی، مزایا و مقررات مختلف مربوط آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

چگونگی عملکرد و کاربرد بیومتریک چهره

یک کاربرد بیومتریک چهره و یا تشخیص بیومتریک چهره این است که می‌توان هویت فرد را با کمک چهره‌ی او تشخیص داد. این روش برخلاف سایر روش‌های بیومتریک موجود در بازار، همانند تشخیص اثرانگشت، چندان دست و پاگیر نیست. از این گزینه می‌توان در کسب و کارهای مختلف استفاده کرد، چه به عنوان مدلی امنیتی برای مشتریان و چه در راستای بهبود تجربیات کاربری.

در اینجا باید درباره‌ی راهکارهای متفاوتی که در زمینه‌ی تشخیص هویت مورد استفاده قرار می‌گیرند، آنچه قوانین استفاده از آن را مجاز می‌داند، نیازهای اساسی در این زمینه و همچنین مزایای بهره‌گیری از چنین مکانیزم‌هایی صحبت کنیم. بدین ترتیب و به کمک این اطلاعات ما قادر خواهیم بود به صورت عینی به ارزیابی این راهکارها پرداخته و مناسب‌ترین آنها را برای کسب و کار انتخاب کنیم.

بیومتریک چهره و مقررات مرتبط با آن

باید تأکید داشت که در حوزه‌ی مالی، عکس به دلیل سطح امنیتی پایین با قوانین و مقررات پیشگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم (قوانین جهانی KYC و AML) سازگاری ندارد. با این حال و از زمان تصویب و لازم‌الاجرا شدن قانون جدید AML5 در پایان سال ۲۰۱۸، و همچنین به لطف قانون eIDAS، بیومتریک چهره چنانچه با کمک روش‌های تشخیص ویدیویی پشتیبانی شود مورد پذیرش خواهد بود. بنابراین امکان همگن‌سازی بازار دیجیتال اروپا با بیش از ۵۰۸ میلیون مشتری بالقوه میسر خواهد بود.

عملکرد بیومتریک چهره به چه شکل است و مزایای آن کدام است؟

تشخیص بیومتریک چهره به دلیل امنیت بیشتر آن نسبت به رمزهای عبور معمول، در بخش‌های مختلفی از بازار به عنوان یک فناوری نوآورانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین دامنه‌ی کاربرد و سازگاری این فناوری با کانال‌های مختلف از سایر روش‌های تشخیصی بیومتریک بسیار بیشتر است. بدین ترتیب می‌توان از آن به عنوان یک روش بهینه در سیستم‌های موبایلی، تحت وب و کانال‌های چهره به چهره استفاده کرد.

از جمله مزایای اصلی این مکانیزم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سادگی استفاده
  • غیرممکن بودن جعل کامل ویژگی‌های ظاهری چهره
  • یکپارچگی خدمات، که می‌توان از آن در هر زمان که نیاز بود استفاده کرد.
  • چند کاربرده بودن استراتژی که باعث می‌شود در تمامی تجهیزات الکترونیکی مجهز به دوربین مورد استفاده قرار گیرد.
  • اثربخشی زمان واقعی

کاربرد بیومتریک چهره

ویژگی‌ها و نتایج بیومتریک چهره

بیومتریک چهره به دلیل امکان بهبود تجربه‌ی مشتری و همچنین امنیت بالا، در حال تبدیل شدن به مکانیزمی اساسی در استراتژی‌های چند عاملی مورد استفاده در بخش فناوری مالی است. در هنگام احراز هویت از طریق بیومتریک چهره، به منظور اطمینان از حصول نتایج مطلوب بایستی ویژگی‌های کلی زیر را مورد توجه قرار داد:

  • ماهیت جهانشمول این راهکار
    بسیار مهم است که بهره‌گیری از این روش با کمک دوربین در تمامی کشورها، با تجهیزات و کانال‌های مختلف امکان‌پذیر باشد.
  • اثبات زنده بودن مشتری
    یک تصویر به خودی خود زنده بودن فرد را نشان نمی‌دهد. بنابراین لازم است از روشی که توأم با جریان و استمرار است برای اثبات هویت فرد، زنده بودن او و همچنین عدم قرار گرفتن تحت شرایط اجبار استفاده شود. استفاده از تصاویر ویدیویی در جهت اثبات این مسئله اهمیت به سزایی دارد.
  • کنترل محیطی
    کیفیت محیط بایستی در زمان واقعی کنترل شود تا این اطمینان به وجود بیاید که از روشی معتبر که پیش‌نیازهای لازم را مد نظر قرار داده استفاده شده است. منظور از پیش‌نیازهای لازم توجه به متغیرهای محیطی و بیرونی همانند روشنایی کافی، کیفیت دوربین و همچنین شبکه‌های مورد استفاده از سوی مشتری است.
  • مزیت در فرآیند ثبت‌ چهره
    پیچیدگی در فرآیند ثبت‌ چهره این روش بسیار اندک است. چرا که به صورت اتوماتیک انجام شده و نیازی به تعامل کاربر نخواهد داشت. بدین‌ترتیب این روش در قیاس با سایر روش‌های تشخیص بیومتریک مانند دیجیتال، صوتی یا قرنیه‌ای تفاوت‌های زیادی از خود نشان می‌دهد.

موارد استفاده از روش تشخیص بیومتریک چهره

تشخیص بیومتریک چهره به عنوان یک سیستم احراز هویت در بسیاری از فرآیندهای روزانه، همانند استفاده از خدمات بانکی، رفتن به محل کار و بسیاری کاربردهای دیگر قابل بهره‌گیری است. با این حال اگر صرفاً به فرآیندهای پرداخت تمرکز داشته باشیم می‌توانیم اصلی‌ترین کاربردهای آن را به صورت زیر بیان کنیم:

  • پذیرش پرداخت‌ها و خریدهای آنلاین
    در هر زمان ممکن و طی تنها چند ثانیه امکان خرید وجود خواهد داشت.
  • برداشت نقدی از دستگاه‌های خودپرداز
    کاربر برای برداشت نقدی کارت اعتباری خود را وارد دستگاه خودپرداز کرده و پس از احراز و تأیید هویت او از طریق بیومتریک چهره و توسط بانک، خدمات مربوطه به او ارائه می‌شود.

راهکار تشخیص بیومتریک چهره

راهکاری که ما به معرفی آن می‌پردازیم، یعنی احراز هویت دیجیتال یوآیدی تجربه‌ی منحصربه فردی را در اختیار کاربران می‌گذارد. ضمن اینکه یک استراتژی چند کاربرده به شمار آمده و امکان استفاده در تمامی تجهیزات و با کمک دوربین دوربین را دارد. ضمناً با توجه به پشتیبانی صورت گرفته از طریق فناوری تشخیص ویدیویی، تضمین بالاتری جهت احراز هویت فرد به وجود می‌آید. در این زمینه دو گزینه‌ی مختلف وجود دارد:

  • هر زمان که مشتری شناسایی می‌شود
    در اینجا ثبت چهره به سرعت انجام شده و بدین‌ترتیب کارآمدی بالایی وجود خواهد داشت.
  • هر زمان که کاربر جدید است
    به کمک این سیستم امکان ثبت چهره تنها ظرف چند ثانیه فراهم می‌شود و بدین ترتیب کاربر جدید هم با نشان دادن چهره خود تمامی خدمات لازم را دریافت می‌کند.

این روش از پویایی و کارآمدی زیادی برای مشتریان برخوردار است. چرا که به صورت خودکار، ساده و کاملاً در دسترس بوده و به لطف آن می‌توان پرداخت‌ها را تنها ظرف چند ثانیه به شیوه‌ای عملی و با قابلیت اطمینان بالا به انجام رساند. استفاده از این روش در بازار به دلیل همین ویژگی‌های در حال فراگیر شدن است.

نتیجه‌گیری

در نهایت باید گفت کاربرد بیومتریک چهره در حال بدل شدن به یک واقعیت فناوری است که تأثیرات زیادی را در جامعه به همراه دارد. این روش را می‌توان روشی نوآورانه و مؤثر دانست که با رعایت الزامات قانونی، امنیت کامل و رضایت مشتریان را تضمین می‌کند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه