معرفی سیستم هویت دیجیتال ایتالیا :  SPID

spid هویت دیجیتال ایتالیا
SPID سرواژه‌ی عبارت Sistema Pubblico di Identità Digitale به معنی سیستم عمومی برای هویت دیجیتال راه حل ارائه شده‌ای از طرف دولت ایتالیا است که به شهروندان ایتالیایی این امکان را می‌دهد تا با یک شناسه دیجیتالی واحد (نام کاربری و رمز عبور) به کلیه‌ی خدمات آنلاین ادارات دولتی دسترسی داشته باشند.
فهرست مطالب

ایتالیا کشوری است که به دلیل تشریفات اداری خود شناخته شده است، اما این کشور همسو با سایر کشورهای اروپایی نظیر هلند، اتریش و فرانسه، سیستم هویت دیجیتال خود را با نام SPID معرفی کرده است. سیستم هویت دیجیتال ایتالیا SPID  زندگی را بسیار آسان‌تر می‌کند و خدمات آنلاین را جایگزین صف‌های اداری طولانی می‌کند. در مطالب قبلی در مورد سیستم هویت دیجیتال هلند، سیستم هویت دیجیتال اتریش، سیستم هویت دیجیتال لتونی و سایر کشورها صحبت کردیم. در این مطلب سعی داریم تا به مهم‌ترین مواردی بپردازیم که باید در مورد SPID بدانید، این که سیستم هویت دیجیتال ایتالیا چگونه کار می کند و نحوه دریافت آن چگونه است. با ما همراه باشید.

SPID یا سیستم هویت دیجیتال ایتالیا چیست؟

SPID سرواژه‌ی عبارت Sistema Pubblico di Identità Digitale به معنی سیستم عمومی برای هویت دیجیتال راه حل ارائه شده‌ای از طرف دولت ایتالیا است که به شهروندان ایتالیایی این امکان را می‌دهد تا با یک شناسه دیجیتالی واحد (نام کاربری و رمز عبور) به کلیه‌ی خدمات آنلاین ادارات دولتی دسترسی داشته باشند. این دسترسی می‌تواند از رایانه، تبلت و تلفن های هوشمند باشد. شهروندان ایتالیایی می‌توانند SPID را از طریق مجموعه ای از شرکت‌های خصوصی تعریف شده و معین معروف به Identity Providers دریافت کنند. پس از تکمیل مراحل تأیید (که احراز هویت متقاضی را انجام می‌دهد)، فرد مجموعه‌ای از اطلاعات ورود را دریافت می‌کند که می تواند در همه وب سایت‌ها (موسوم به وب سایت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات) استفاده کند.

فعالیت SPID از سال ۲۰۱۶ آغاز شده و توسط سازمان دیجیتال‌سازی ایتالیا (AgID) مدیریت می‌شود. تامین مالی این طرح بر عهده ارائه‌دهندگان هویت خصوصی معتبر است.

سیستم هویت دیجیتال ایتالیا

مزایای سیستم هویت دیجیتال ایتالیا SPID برای شهروندان

هویت دیجیتال ایتالیا به تمامی شهروندان و مشاغل ایتالیایی بدون نیاز به دستگاه الکترونیکی یک هویت دیجیتال ارائه می‌دهد تا آن‌ها بتوانند به خدمات الکترونیکی دولتی و خصوصی دسترسی آسان و رایگان داشته باشند. از مهم‌ترین مزایای این سیستم برای شهروندان ایتالیایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با این سیستم، کاربر تنها مجموعه‌ای از اطلاعات ورود را برای همه وب‌سایت‌های عمومی (و البته وب‌سایت‌های خصوصی) دریافت خواهد کرد که ایمنی بالا و دسترسی آسانی دارند؛
  • فرآیند احراز هویت، که پس از آن مدارک منتشر می‌شود، تنها یک بار باید انجام می‌شود؛
  • SPID رایگان است.

مزایای سیستم هویت دیجیتال ایتالیا SPID برای ارائه دهندگان خدمات

  • شناسایی ایمن و تایید شده‌ی کاربران؛
  • بدون نیاز به کنترل فرآیندهای ثبت سفارشی و فرآیند تأیید هویت و در نتیجه کاهش هزینه‌ها؛
  • دسترسی به مشخصات متقاضی (تاریخ و محل تولد، جنسیت، ایمیل، تلفن و غیره)؛
  • دسترسی به سایر مشخصات که قبلاً توسط کاربران در فرم‌ها پر شده است (آدرس خانه و غیره).

SPID را می توان در وب سایت‌های اداره‌های ‌دولتی و همچنین در وب سایت‌های خصوصی اعمال کرد. در اداره‌های دولتی خدمات SPID رایگان ارائه می‌شود، در حالی که برای وب سایت‌ها خصوصی هزینه اعمال می‌شود. چندین مزیت برای قرار دادن SPID در وب‌سایت‌های خصوصی وجود دارد: به عنوان مثال، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه می‌توانند به راحتی کاربرانی را که می‌خواهند یک حساب باز کنند، تنها با پذیرش ورود به SPID، بدون هیچ گونه فرآیند تأیید اضافی شناسایی کنند.

لاگین سیستم هویت دیجیتال ایتالیا spid

برای دریافت SPID چه مدارکی لازم است؟

برای دریافت SPID، ارائه یک مدرک شناسایی معتبر ایتالیایی (کارت شناسایی، گذرنامه، گواهینامه رانندگی) به همراه کارت سلامت (tessera sanitaria) یا کارت کد مالیاتی codice fiscale (یا گواهی انتساب مربوطه) و همچنین ارائه آدرس ایمیل و شماره تلفن همراه شخصی ضروری است.

نحوه استفاده از SPID چگونه است؟

در وب‌سایت‌های ارائه دهنده خدمات اداری عمومی یا خصوصی گزینه‌ای به نام «Entra con SPID» («ورود با SPID») وجود دارد که از افراد می‌خواهد اعتبار خود را وارد کنند.

با توجه به سرویس و میزان امنیت مورد نیاز، ممکن است از فرد خواسته شود کدی که به طور تصادفی ایجاد شده یا به تلفن همراه او ارسال شده و یا توسط یک اپلیکیشن احراز هویت ایجاد شده است را وارد کند. به این ترتیب می‌تواند دسترسی ایمنی به خدمات وبسایت داشته باشد.

spid

چه کسی واجد شرایط درخواست SPID است؟

تمامی افراد بزرگسال (بالای ۱۸ سال) که در ایتالیا زندگی می کنند، با داشتن اسناد و مدارک، می توانند با تماس با یکی از ارائه دهندگان هویت دیجیتال شناخته شده، SPID را فعال کنند.

با یوآیدی، احراز هویت غیرحضوری از جمله احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت سجام را به کمک هوش مصنوعی در کوتاهترین زمان انجام دهید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه