چه کشورهایی احراز هویت برای رمزارز را الزامی کرده اند؟

احراز هویت برای رمزارزها
فهرست مطالب

از سال ۲۰۲۱، نرخ مالکیت رمزارز با ۲۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان به طور متوسط ۲.۸ درصد تخمین زده می شود و بیش از ۱۸۰۰۰ شرکت در حال حاضر پرداخت رمزارز را قبول می کنند. با افزایش رمزارز، کشورها در سراسر جهان برای ایجاد چارچوب های نظارتی دست بکار شده اند. هنوز مجموعه ای از مقررات بین المللی در مورد احراز هویت برای رمزارز وجود ندارد. اما بسیاری امیدوارند که گروه ویژه اقدام مالی توصیه هایی را در مورد نحوه برخورد با ارزهای غیر فیات ارائه کند.

مقررات با هدف متوقف کردن موج جهانی پولشویی در حال تشدید شدن است. دستورالعمل پنجم مبارزه با پولشویی (AMLD5) در اروپا و قانون نهایی FinCEN در ایالات متحده روشن می کند که ارزهای مجازی و مبادلاتی که در آنها تجارت می کنند مشمول قانون مبارزه با پولشویی هستند. به همین دلیل برخی از کشورها اقدام به اجبار احراز هویت برای مبادله با رمز ارزها کرده اند.

دولت های بزرگ در سراسر جهان رویکردهای بسیار متفاوتی را در زمینه تنظیم مقررات برای رمزارز در پیش گرفته اند. این چشم انداز هنوز در حال تکامل است. اما با توجه به کندی دولت ها، چیزهای زیادی برای بررسی باقی مانده است. در اینجا لیستی از کشورهای جهان و نحوه تنظیم رمزارز آورده شده است.

نام کشور رمز ارز صرافی رمز ارز توضیحات
کانادا قانونی قانونی نیاز به اخذ مجوز جداگانه ندارند. قوانین شرکت های خدماتی مالی در مورد آنها صدق میکند. در نتیجه تمامی فرآیندهای ثبت تراکنش ها، احراز هویت و حسابرسی مالی مشابه بانک ها و دیگر شرکت های مالی است و معاملات بین المللی هم به صورت جداگانه و کامل ثبت و گزارش می شوند.
سنگاپور قانونی قانونی، مجوز جداگانه قوانین مالی و پولشویی برای آنها نیز حاکم است.
استرالیا قانونی، دارایی رسمی قانونی قانونی هستند و رمز ارزها به عنوان دارایی به رسمیت شناخته شده اند. در نتیجه علاوه بر رعایت قوانین مالی شامل ثبت و احراز هویت مشتریان، مالیات نیز اخذ می شود.
ژاپن قانونی، دارایی رسمی قانونی قانونی هستند و رویکرد بسیار پیشرفته ای به رمز ارزها وجود دارد. علاوه بر رعایت تمامی قوانین قبلی مالی، قانون خدمات پرداخت (PSA) را جداگانه تصویب کرده اند.

رمز ارزها به عنوان دارایی شناخته می شوند و سودهای حاصله به عنوان “درآمد متفرقه” مالیات تعلق می گیرد.

صرافی ها باید یک واحد مالی مجزا داشته باشند و مجوز مربوطه را اخذ کنند.

صرافی های بین المللی با ارائه مجوز های مشابه در کشور مبدا هم حق فعالیت دارند.

کره جنوبی قانونی قانونی، مجوز جداگانه قانونی هستند. استفاده از حساب های رمز ارز بدون نام ممنوع است و بازار آینده رمز ارز (Future Markets) غیرقانونی اعلام شده است.

تاسیس صرافی رمزارز نیاز به مجوز جداگانه دارد و همچنین مشتری باید یک حساب احراز هویت شده در بانک یکسان با صرافی داشته باشد. بانک و صرافی باید تراکنش ها را تایید کنند.

انگلیس قانونی، دارایی رسمی قانونی، مجوز جداگانه قانونی هستند و به عنوان دارایی شناخته شده اند. مالیات افزایش سرمایه برای رمز ارزها برقرار است.

از سال ۲۰۲۰ صرافی ها نیاز به اخذ مجوز جداگانه دارند. تمامی قوانین پولشویی و تروریسم مالی در مورد آنها هم صدق می کند.

آمریکا قانونی قانونی، مجوز در ایالات متحده آمریکا، قانون Fincen به این معنی است که تمام مبادلات رمزارز باید KYC را انجام دهند و برنامه های موثر AML را بدون در نظر گرفتن ارزها پشتیبانی کنند.
فرانسه قانونی قانونی، مجوز به خاطر جلوگیری و مبارزه با تامین مالی تروریسم احراز هویت برای معامله رمزارز اجباری شد. این تصمیم فرانسه در پی یک اتفاق تروریستی گرفته شد.
سوئیس قانونی قانونی، مجوز جداگانه رویکرد باز به رمز ارزها وجود دارد و به صورت کاملا قانونی هستند. انواع مالیات اخذ می شود و به عنوان دارایی رسمی در معاملات کاربرد دارد. قانونی مالی و پولشویی به طور کامل در مورد آنها هم صدق می کند.
اتحادیه اروپا قانونی قانونی، قوانین کمی متفاوت در کشور های عضو به طور کلی رمز ارزها در اتحادیه اروپا قانونی هستند اما در کشورهای عضو مختلف قوانین متفاوتی برای صرافی های رمز ارز وجود دارد. مالیات دارایی اخذ می شود اما پرداخت هایی که با رمز ارز انجام می شوند، مالیات ارزش افزوده ندارند.

در حال حاضر اتحادیه اروپا در حال بررسی انتشار رمز ارز مختص به خود است.

چرا احراز هویت برای مبادلات رمزارز مهم است؟

پولشویی در سراسر جهان به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است و حدود ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهد. فرآیندهای پیاده سازی مانند KYC به موسسات مالی کمک می کند تا پولشویی ها شناسایی شوند و جلوی آنها گرفته شود. KYC اعتماد و شفافیت را با مشتریان ایجاد می کند و خطر  جرایم مالی را کاهش می دهد.

در ایران هنوز تصمیم قطعی از سمت دولت و بانک مرکزی در مورد احراز هویت برای معاملات رمزارز و قانون گذاری در مورد مدل این معاملات صورت نگرفته است. اما طبق اطلاعیه بانک مرکزی، قرار است به زودی برنامه ای توسط بانک مرکزی به این منظور اعلام شود.

پلتفرم احراز هویت دیجیتال یوآیدی، اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است. یوآیدی با احراز هویت کاربران سامانه سجام و احراز هویت ثنا کارنامه ای عالی در فعالیت خود در این زمینه ثبت کرده است. یوآیدی فرایند احراز هویت دیجیتال را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی و با دقتی بالا به صورت بلادرنگ انجام می دهد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه