فناوری تشخیص زنده بودن : راهکاری برای جلوگیری از جعل هویت

فناوری تشخیص زنده بودن
فهرست مطالب

در دنیای امروزی که تکنولوژی جزو زندگی روزمره انسان ها شده است، حفظ امنیت کاربران از دست کلاهبرداران بسیار اهمیت دارد. بانک‌ها و موسسات مالی باید برای حفظ هر چه بیشتر اطلاعات کاربران از فناوری تشخیص زنده بودن برای پیشگیری از جعل هویت استفاده کنند.

در ادامه این مطلب از یوآیدی توضیحات روشنی در خصوص فناوری تشخیص زنده بودن به عنوان راهکاری برای جلوگیری از جعل هویت به شما خواهیم داد تا اطلاعات شما در خصوص راهکارهای مناسب برای مقابله با جعل هویت و آشنایی بیشتر با این فناوری بیشتر شود.

فناوری تشخیص زنده بودن چیست؟

بسیاری از ما به طور مرتب تصاویر و فیلم‌های خود را در اینترنت آپلود می‌کنیم. به این ترتیب یکی از راه‌هایی که کلاهبرداران از اطلاعات ما سوءاستفاده کنند، فراهم می‌شود.

اگر حساب‌های ما با فناوری تشخیص زنده بودن ایمن شده باشد، این liveness از بیومتریک استفاده می‌کند تا قبل از اینکه اجازه دسترسی به حساب‌ها و اطلاعات را بدهد اطمینان حاصل کند که هیچ هکری قصد ورود و خراب کاری در حساب شما را ندارد.

تشخیص زنده بودن از طریق تصویر

در این روش با استفاده از هوش مصنوعی، چهره کاربر از عکس یا فیلم غیر زنده تشخیص داده می‌شود و با استفاده از این روش از کلاهبرداری با استفاده از عکس یا فیلم فرد جلوگیری می‌شود.

تشخیص زنده بودن چگونه کار می کند؟

این فناوری از بیومتریک‌هایی که با استفاده از الگوریتم‌های تجزیه جز به جز صورت به تشخیص زنده بودن کاربر می‌پردازند، کار می‌کند. بخشی از این سیستم با استفاده از شبکه عصبی کار می‌کند که قادر به تشخیص چهره واقعی و جعلی افراد است. این سیستم چهره کاربر را اسکن کرده و یک نقشه سه بعدی ایجاد می‌کند و سپس ساختارهای پیچیده را در داده‌ها اعمال می‌کند.

داده‌هایی که این سیستم از کاربر می‌خواهد گاهی مستلزم خیره شدن به دوربین، انجام حرکات خاص یا تلفظ برخی کلمات خاص و تصادفی است. به لطف هوش مصنوعی، این فناوری می‌تواند بیومتریک زنده بودن افراد را ۹۹% دقیق درست تشخیص دهد.

زنده بودن  و شناخت مشتری (KYC)

تکنولوژی Liveness یا تشخیص زنده بودن برای فناوری شناخت مشتری دو نوع است:

  • تشخیص زنده بودن غیر فعال که فقط چند ثانیه طول می‌کشد.
  • تشخیص زنده بودن فعال که بیش از لحظه‌ای طول نمی‌کشد.

در تکمیل این مبحث جالب است بدانید که :

  • تشخیص زنده بودن غیر فعال از یک تصویر یا عکس برای تشخیص، تجزیه و تحلیل زنده بودن استفاده می‌کند.
  • تشخیص زنده بودن فعال نیاز به انجام یک عمل مانند پلک زدن، صحبت کردن یا حرکات سر در مقابل دوربین دارد.

برای هر دو نوع فناوری تشخیص زنده بودن، بیومتریک از متقاضی داده‌های خاصی جمع‌آوری می‌کند. سپس شبکه‌های عصبی و پارامترهایی مانند بافت پوست، نور و سایه‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا مشخص کند که آیا شخص واقعا حضور دارد یا نه.

کدام نوع liveness (تشخیص زنده بودن) را انتخاب می‌کنید؟

هر دو نوع از روش‌های فناوری تشخیص زنده بودن، بسیار دقیق بوده و هویت را دقیقا ارائه و تایید یا رد می‌کند؛ با این حال ممکن است یک نوع بهتر از دیگری بوده یا برای تجارت مناسب باشد. از این رو برای انتخاب درست باید :

  • مورد استفاده خاص از فناوری را در نظر بگیرید.
  • پایگاه داده مشتریان را در نظر بگیرید.
  • ریسک‌پذیری را در نظر بگیرید.

تشخیص زنده بودن فعال با درخواست از کاربران برای انجام کارهای تصادفی در مقابل دوربین، نهایت محافظت را ارائه می‌دهد. در عین حال فناوری تشخیص زنده بودن غیرفعال نیازی به هیچ اقدامی از جانب کاربر ندارد و در نتیجه کاربر پسندتر است.

چگونه کلاهبرداران جعل هویت می‌کنند؟

گاهی کلاهبرداران از عکس‌های افراد دیگر برای کاربردهای مالی، استفاده می‌کنند که سیستم‌های تشخیص زنده بودن غیرفعال به سادگی نمی‌توانند آن را تشخیص دهند.

یا گاهی برخی از افراد سودجو از یک تصویر چاپ شده که چشم و دهان آن برش خورده برای گول زدن سیستم تشخیص زنده بودن فعال استفاده می‌کنند، به این گونه که به دوربین نگاه کرده و پلک می زنند!

فریب فناوری تشخیص زنده بودن با ماسک

در بررسی‌های اولیه این فناوری حرکات ساده مانند پلک زدن، لبخند زدن و کج کردن سر را تشخیص می‌دهد؛ با این حال این حرکات را می‌توان به وسیله ماسک نیز انجام داد و سیستم اصلی را فریب داد.

تشخیص احساسات می‌تواند روند liveness را پیشرفته‌تر کند.این ویژگی می‌تواند ماهیچه‌های صورت را ریز به ریز مورد بررسی قرار دهد به این ترتیب، چهره ایستا و بدون حالات و حرکات صورت نمی‌تواند سیستم را دور بزند.

 

فناوری تشخیص زنده بودن / راهکار جلوگیری از جعل هویت
فناوری تشخیص زنده بودن / راهکار جلوگیری از جعل هویت

صلاح مخفی شما حرکات تصادفی هستند!

شاید سخت‌ترین کار برای این فناوری شناسایی ویدیوهای از پیش ضبط شده باشد. زیرا این حرکات ثبات دارند و ابعادی برای آن‌ها وجود دارد.

کارهای تصادفی که به کاربر محول می‌شود مانند لبخند زدن یا پلک زدن در فرآیند روال تایید می‌تواند کمک بسیار کند. هر چه وظایف بیشتری داشته باشید و پیچیده‌تر باشند، محافظت شما در برابر کلاهبرداران قوی‌تر است.

البته در نظر داشته باشید زیادی فناوری را پیچیده انتخاب نکنید. زیرا این کار باعث خسته شدن کاربرانتان خواهد شد.

این روز ا که استفاده از فضای مجازی زیاد شده و در کنار این مسئله کلاهبرداری‌های آنلاین نیز افزایش یافته است، کسب‌وکارها باید برای تشخیص این کلاه برداری‌ها اقدامات لازم به خصوص اقداماتی همچون تکنولوژی تشخیص زنده بودن را عملی کنند تا از شر افراد سودجو در امان بمانند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه