تایید هویت آنلاین: فرآیند جهانی برای شناسایی از راه دور

تأیید هویت آنلاین
فهرست مطالب

احراز هویت، بررسی هویت یا تأیید هویت فرآیندی است که تضمین می‌کند فرد همان چیزی است که ادعا می‌کند. اما، چگونه می توان ایمنی کاربر را در زمان احراز و تایید هویت آنلاین تضمین کرد؟

هویت، به معنی یکسان بودن و مطابقت دقیق یک چیز با چیز دیگر در هنگام مقایسه است. هویت مجموعه‌ای از صفات و ویژگی های منحصر به فرد و خاص یک فرد منحصر به فرد و غیرقابل جایگزین است. هنگامی که ما در مورد افراد صحبت می‌کنیم، به ویژه در محیط آنلاین، جایی که سرقت هویت یک پدیده رایج تر از آنچه ما تصور می کنیم، احراز هویت امری ضروری است.

بررسی هویت یک نیاز ضروری در اکثر فرآیندها و رویه‌ها، چه آنلاین و چه آفلاین، و در انواع موقعیت‌ها از افتتاح حساب بانکی گرفته تا تکمیل مراحل مالیاتی به صورت الکترونیکی است.

در بانکداری (و در بسیاری از صنایع)، فرآیند تأیید هویت به عنوان فرآیند KYC  (مشتری خود را بشناس) شناخته می‌شود.

چگونه هویت کاربر را بررسی کنیم؟ تأیید هویت و شناسایی مشتری خود

بررسی هویت و شناسایی مشتری تضمین می‌کند که یک شخص واقعی پشت یک فرآیند وجود دارد و ثابت می‌کند که آنها همان چیزی هستند که ادعا می کنند. بررسی هویت مانع از انجام فرآیندهای بدون مجوز از طرف افراد دیگر، ساخت هویت‌های جعلی یا ارتکاب کلاهبرداری می‌شود.

روش‌ها و سیستم‌های مختلفی برای انجام خدمات آفلاین و آنلاین بررسی هویت وجود دارد. این بدان معناست که فرآیند تأیید شناسه با توجه به کانال و متد مورد استفاده، می تواند به روش‌های مختلفی انجام شود.

برای فرآیند سنتی احراز هویت حضوری، یک فرد باید به صورت شخصی و فیزیکی در محل شرکت (فروشگاه، شعبه، دفتر تجاری، و غیره)، موسسه (آژانس مالیاتی، خدمات کاریابی…) یا سازمان حضور پیدا می‌کرد تا هویت خود را معرفی کند.

پس از رفتن به این شرکت‌ها و موسسات، باید مدرک هویت خود را به یک کارگر یا نماینده (گذرنامه، گواهینامه رانندگی یا معادل آن) تحویل دهند تا آنها تأیید کنند که تصویر شناسایی (در بیشتر موارد به صورت بصری) با شخصی که سند را مدیریت می‌کند مطابقت دارد.

اگر طبق نظر نماینده هر دو با یکدیگر مطابقت داشته باشند، بررسی هویت با موفقیت انجام می‌شود. برای تکمیل فرآیند، نماینده ممکن است یک کپی از شناسه تهیه کند، فرد را وادار کند یک سند را پر کند، و تمام مراحل کنترلی را که نماینده یا شرکت برای تأیید هویت آنها ضروری می‌داند، انجام دهد.

اگر فرآیند تأیید هویت با موفقیت به پایان برسد، کاربر شناسایی شده در نهایت آماده است تا به کارهای خود ادامه دهد.

به‌صورت آنلاین، این فرآیند باید تطبیق داده می‌شد زیرا چالش‌های دیجیتالی وجود داشت که راه‌حل‌های تأیید هویت دیجیتال باید بر آن غلبه می‌کرد.

برخلاف آفلاین، در دنیای آنلاین، هیچ مکان فیزیکی برای رفتن وجود ندارد. هیچ یک از نمایندگان نمی‌توانند شناسه کاربران را به صورت فیزیکی تأیید کنند تا صحیح بودن آن را بررسی کنند.

خوشبختانه، امروزه اکثر راه حل‌های تأیید هویت آنلاین می‌توانند به طور ایمن و دقیق، احراز هویت و بررسی هویت را به صورت آنلاین برای کاربران و شرکت‌ها در سراسر جهان انجام دهند که این راه حتی با مقبولیت و ایمنی بیشتری نسبت به فرآیند سنتی دارد.

تایید هویت آنلاین

تایید هویت دیجیتال چیست؟ بررسی هویت آنلاین چگونه انجام می‌شود؟

در طول سال‌ها، انواع مختلفی از APIهای تأیید هویت آنلاین توسعه یافته‌اند.

با این حال، درک این نکته مهم است که همه ارائه‌دهندگان و راه‌حل‌های تأیید هویت آنلاین با استانداردها و صلاحیت‌های مورد نیاز قانون برای اکثر رویه‌ها (به‌ویژه عملیات بخش مالی) برای تضمین مشروعیت، ایمنی و اعتماد آنها مطابقت ندارند.

یکی از روش‌هایی که با استانداردهای امنیتی مناسب برای تایید هویت آنلاین افراد مطابقت ندارد، استفاده از تصاویر و سلفی است. این فرآیندی است که معمولاً برای شناسایی افراد برای عملیات کم خطر استفاده می‌شود، زیرا غیرقابل اعتماد و نامطمئن است.

در بانکداری آنلاین و همه شرکت‌های مالی، فرآیند شناسایی آنلاین مشتری یا eKYC  باید با مقررات سختگیرانه‌ای مطابقت داشته باشد تا از مشروعیت آنها اطمینان حاصل شود و ایمنی شرکت و مشتریان شما در برابر تقلب آنلاین تضمین شود.

فرآیند eKYC با احراز هویت افراد به صورت آنلاین کار می‌کند. این یعنی فرآیند به راحتی از راه دور و به صورت دیجیتال انجام می‌شود. بنابراین، در فرآیند eKYC است که تضمین هویت مشتری ایمن و مؤثر نقش مهمی را ایفا می‌کند، زیرا QES+  تنها روش دیجیتال و کاملاً راه دور است که با تمام مقررات قانونی مورد نیاز مطابقت دارد.

یوآیدی، اولین پلتفرم احراز هویت در ایران، بر اساس تأیید شناسه ویدیویی و امضای الکترونیکی واجد شرایط، پیشرفته‌ترین نرم‌افزار تأیید هویت از راه دور و پذیرش دیجیتال مشتری است. این راه‌حل نرم‌افزاری تأیید هویت آنلاین، با پشتیبانی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، امنیت فرآیند eKYC را حتی بیشتر از روش سنتی رو در رو تضمین می‌کند، زیرا توسط یک گواهی دیجیتال برای تأیید هویت پشتیبانی می‌شود که به‌طور واضح کاربر را به سند یا فرآیندی که می پذیرند پیوند می‌دهد. علاوه بر این، کار به صورت خودکار و در عرض چند ثانیه طی یک فرآیند یکپارچه و سریع انجام می‌شود و در عین حال تمامی الزامات قانونی وضع شده توسط رگولاتورها برای تایید هویت را رعایت می‌کند.

فرآیند تأیید شناسه برای یک بررسی آنلاین شناسایی چگونه کار می کند؟

  1. مشتری از وب سایت، برنامه یا پلت فرم شرکت، سازمان یا موسسه بازدید می کند.
  2. مشتری با استفاده از دوربین و میکروفون دستگاه خود برای تأیید هویت آنلاین خود موافقت می کند.
  3. از او خواسته می شود که مدرک شناسایی را در دو طرف نشان دهد. فناوری VideoID به طور خودکار اصالت و برابری آن را با کاربر تجزیه و تحلیل می کند.
  4. بعداً کاربر چهره خود را نشان می دهد و به دوربین لبخند می زند.
  5. در صورت لزوم، تیمی از نمایندگان واجد شرایط ویدیو را در یک فرآیند جداگانه تأیید می‌کنند.
  6. هویت کاربر تأیید شده است و اعتبار کاربر به عنوان مدرکی است که کاربر همان چیزی است که می گوید. از جمله این اعتبارنامه ها، تجزیه و تحلیل بیومتریک چهره کاربر در ویدیوی گرفته شده با شناسه، اطلاعات شناسه و آدرس ایمیل و شماره تلفن آنها است.
  7. کاربر اکنون ثبت نام کرده است و می تواند شروع به استفاده از محصولات و خدمات شرکت کند.

اکنون یک نسخه ی نمایشی رایگان درخواست کنید و به طور مستقیم در مورد فرآیند تأیید هویت بیاموزید.

امضای الکترونیکی و روش‌های احراز هویت چهره نیز خدمات تأیید هویت دیجیتال هستند و در طیف گسترده‌ای از فرآیندها و عملیات استفاده می‌شوند. هر دو مبتنی بر شناسایی پخش جریانی ویدیو هستند که ایمن‌ترین و مطمئن‌ترین تکنیک برای تأیید دیجیتالی هویت است.

استانداردهای قانونی برای خدمات تأیید هویت آنلاین

AML5  (یا ۵AMLD پنجمین دستورالعمل مبارزه با پولشویی) و eIDAS  (شناسایی الکترونیکی، احراز هویت و خدمات اعتماد) مقرراتی هستند که استانداردهایی را برای استفاده از تأیید هویت آنلاین تعیین می‌کنند.

AML5 به نیاز به مبارزه با تقلب و جعل هویت، پولشویی و تامین مالی تروریسم پاسخ می دهد. eIDAS همه چیز مربوط به امضای الکترونیکی، خدمات اعتماد، و تراکنش‌های الکترونیکی را تنظیم می کند.

این مقررات اروپایی سخت‌گیرانه و جامع هستند و فرآیندهای آنلاین بررسی شناسه مطابق با آنها را ارائه می‌دهند، امنیت و قابلیت اطمینان را تضمین می‌کنند.

آنها پایه چارچوب مقررات بین المللی برای خدمات تأیید هویت دیجیتال آنلاین از راه دور در سراسر جهان هستند.

چه زمانی و در کجا تأیید هویت آنلاین اجباری است؟

فرآیند بررسی آنلاین شناسایی برای اطمینان از هویت کاربران و ارائه بالاترین پشتیبانی امنیتی و قانونی در فرآیندهای زیر الزامی است:

امور بانکی و مالی: افتتاح حساب بانکی، عملیات بانکی و مالی از هر نوع یا خرید و فروش آنلاین.

صنایع مخابرات و بیمه: تهیه محصولات و خدمات و همچنین انجام عملیات آنلاین.

برنامه‌ها و پلتفرم‌های آنلاین: فرآیند ورود به سیستم در یک وب یا برنامه، احراز هویت مرحله دوم، دسترسی به امکانات و ساختمان ها، ورود به هتل، ثبت نام مشتری و غیره.

دولت و اداره دولتی: تمدید یا صدور گواهینامه‌های الکترونیکی، تمدید اسناد هویتی، در فرآیندهای شناسایی برای ایجاد اعتبار در سایت های دولتی الکترونیکی، و برنامه های پزشکی برای نسخه های الکترونیکی، و موارد دیگر.

یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربران را با الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. فرایند احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی به صورت آنی و با دقت بالای ۹۸ درصد انجام می پذیرد. برای دریافت مشاوره رایگان جهت احراز هویت کاربران خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۴]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه