نحوه گرفتن سوء پیشینه از سامانه ثنا (راهنمای کامل)

نحوه گرفتن سوء پیشینه از سامانه ثنا
نحوه گرفتن سوء پیشینه از سامانه ثنا موضوعی است که در این مطلب از یوآیدی به آن می‌پردازیم. گواهی عدم سوء پیشینه، یکی از مدارکی است که ممکن است افراد برای استخدام در اصناف یا مشاغل مختلف یا برای سایر نیازهای کاربری‌ به آن احتیاج داشته باشند. اما نکته مهم این است که برای دریافت این گواهی، نیازی به مراجعه حضوری متقاضیان به واحدهای قضایی نیست. امکان دریافت گواهی عدم سوء پیشینه سامانه ثنا به صورت غیر حضوری و آنلاین وجود دارد. در ادامه، پس از مروری کوتاه بر ماهیت این گواهی، نحوه گرفتن سوء پیشینه از سامانه ثنا را بررسی خواهیم کرد.
فهرست مطالب

گواهی عدم سوء پیشینه چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع نحوه گرفتن سوء پیشینه از سامانه ثنا، بهتر است مرور کوتاهی بر ماهیت گواهی عدم سوء پیشینه و همین‌طور سامانه ثنا داشته باشیم.

در صورتی که فردی مرتکب جرمی شده باشد، بر اساس شرایط مندرج در قانون مجازات اسلامی، این جرایم در پیشینه و سابقه وی درج می‌شود. البته، این موضوع شامل برخی از جرایم است و همه جرایم را در بر نمی‌گیرد. آن دسته از جرایمی که موجب درج در سوء پیشینه و منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی برای افراد می‌شوند، در قانون مجازات اسلامی مشخص شده‌اند.

“گواهی عدم سوء پیشینه کیفری” یک برگه است که از سوی قوه قضائیه برای افراد صادر می‌شود و نشان می‌دهد که سوابق و پیشینه فرد، از جرایم مورد نظر پاک بوده و هیچ‌گونه سابقه کیفری برای وی به ثبت نرسیده است. این برگه، کاملاً خصوصی بوده و اغلب از سوی اصناف و مشاغل، به منظور استخدام افراد درخواست می‌شود.

گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، سابق بر این از سوی پلیس +۱۰ صادر می‌شد. در سال ۱۳۹۵، قوه قضائیه در راستای سند تحول قضایی، سامانه واحد الکترونیک خدمات قضایی را راه‌اندازی کرد.

این سامانه، طیف گسترده‌ای از خدمات و امکانات را در اختیار کاربران و متقاضیان قوه قضائیه قرار می‌دهد که ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی از جمله مهم‌ترین آن‌ها است. سامانه‌ای که به سامانه عدل ایران یا سامانه ثنا نیز شهرت دارد.

خدمات یوآیدی

احراز هویت یوآیدی که به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور راه‌اندازی شده است، از فرایندهای احراز هویت پیشرفته و حرفه‌ای نظیر فرایند احراز هویت سجام جهت دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا پشتیبانی می‌کند.

مزیت‌های دریافت عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا

گرفتن سوء پیشینه از سامانه ثنا به صورت آنلاین و غیرحضوری، مزیت‌های زیادی را هم برای متقاضیان و هم برای دولت و قوه قضائیه در پی دارد. مزیت‌هایی از قبیل:

  • عدم نیاز به انتظارهای طولانی مدت، زیرا زمان صدور آنلاین گواهی نهایتاً ۴۸ ساعت است.
  • عدم صرف زمان و هزینه‌های اضافی برای مراجعه به واحدهای قضایی
  • عدم نیاز به تایید هویت از طریق اثر انگشت
  • کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و اداری برای قوه قضائیه و پلیس + ۱۰
  • و …

نحوه گرفتن سوء پیشینه از سامانه ثنا

همان‌طور که اشاره شد، بر خلاف سال‌های پیشین که گرفتن سوء پیشینه از سامانه ثنا به صورت حضوری و از طریق پلیس + ۱۰ انجام می‌شد، در حال حاضر و در راستای راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند و اتصال آن به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند، این قابلیت برای متقاضیان وجود دارد که از طریق سامانه ثنا اقدام به گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه کنند.

شهروندان متقاضی می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه ثنا و در دست داشتن کد کاربری، از طریق سامانه جامع خدمات الکترونیک قضایی به آدرس adliran.ir گواهی مورد نظر را دریافت کنند. ضمن این‌که برای اطلاع از اصالت گواهی صادره، متقاضیان می‌توانند به صورت حضوری به واحدهای قضایی مراجعه کرده و آن را اعتبارسنجی کنند.

مراحل دریافت عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا

دریافت عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا

برای دریافت عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا، لازم است از قبل در این سامانه ثبت نام کرده و کد کاربری دریافت کرده باشید. در صورتی که ثبت نام ثنا انجام نداده‌اید، می‌توانید مراحل آن را به سادگی طی کنید.

زمان مورد نیاز برای گرفتن سوء پیشینه از سامانه ثنا: ۱۵ دقیقه

۱. ورود به درگاه خدمات الکترونیک قضایی یا سامانه ثنا

اولین مرحله از نحوه گرفتن سوء پیشینه از سامانه ثنا، ورود به درگاه خدمات الکترونیک قضایی، یا وب‌سایت عدل ایران یا سامانه ثنا است. برای این منظور، کافیست از طریق لینک وب‌سایت به آدرس adliran.ir اقدام کنید:

نحوه گرفتن سوء پیشینه از سامانه ثنا

۲. ورود به سامانه گواهی عدم سوء پیشینه

در قسمت پایین صفحه، با کلیک روی “سامانه گواهی عدم سوء پیشینه” وارد بخش ثبت درخواست گواهی سامانه ثنا می‌شوید. در صورتی که پیش‌تر در این سامانه ثبت نام کرده باشید، شماره ملی و رمز شخصی خود را وارد کرده و روی دکمه “گزینه بعد” کلیک می‌کنید. 

در صورت عدم ثبت‌نام یا فراموشی رمز عبور نیز می‌توانید از دو گزینه موجود در پایین پنل استفاده کنید:

  • رمز عبور خود را فراموش کرده‌ام !
  • من در ثنا ثبت نام نکرده‌ام.

لازم به توضیح است که در صورت احراز هویت سامانه ثنا امکان بازیابی کلمه عبور به سادگی امکانپذیر است.

ورود به سامانه گواهی عدم سوء پیشینه

۳. دریافت رمز موقت برای ورود به سامانه ثنا

در این مرحله از مراحل گرفتن سوء پیشینه از سامانه ثنا، یک رمز عبور موقت برای شماره تلفن همراه شما ارسال می‌شود. کافی است رمز عبور موقت را در فیلد خواسته شده وارد کنید و با کلیک روی گزینه “ورود به سامانه” وارد سامانه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه شوید.

در صورتی که رمز عبور موقت برایتان ارسال نشده باشد، می‌توانید از طریق گزینه “ارسال مجدد رمز موقت” اقدام کنید. به علاوه، توجه داشته باشید که رمز مورد نظر، به همان شماره تلفنی ارسال می‌شود که هنگام ثبت‌نام در سامانه ثنا معرفی کرده‌اید.

۴. ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه

اکنون کافی است در صفحه‌ای که برایتان به نمایش درآمده، مطابق تصویر زیر روی کادر سبز رنگ “ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه” کلیک کنید. ثبت و ویرایش‌های مربوط به گواهی عدم سوء پیشینه در این بخش صورت می‌گیرند.

۵. ثبت اولیه درخواست گواهی

همان‌طور که در تصویر نیز قابل مشاهده است، در بخش بالایی پنل اطلاعات شخصی شما به نمایش در آمده است. در قسمت میانی پنل، لازم است واحد قضایی بررسی کننده درخواست گواهی عدم سوء پیشینه را مشخص کنید. برای این منظور، روی دکمه زرد رنگ کنار فیلد مربوطه کلیک کرده و واحد قضایی مورد نظر را انتخاب کنید.

بخش پایانی پنل نیز مربوط به مرجع ارائه گواهی است. در صورت درخواست شخصی تیک گزینه “به درخواست شخصی” را فعال کرده و در صورت درخواست از سوی سازمان یا نهاد خاص نیز آن را انتخاب کنید. برای مشخص کردن عنوان مرجع ارائه گواهی نیز می‌توانید با کمک دکمه آبی رنگ سرچ – که در کنار فیلد مربوطه قرار داده شده – آن را پیدا کرده و مشخص کنید.

در صورت نیاز به توضیحات اضافی، آن را در فیلد مربوط به توضیحات بنویسید، در غیر این‌صورت روی دکمه “ثبت موقت درخواست” کلیک کنید تا درخواست‌تان ثبت شود.

۶. پرداخت هزینه درخواست گواهی سوء پیشینه سامانه ثنا

برای پرداخت هزینه، ابتدا روی دکمه “محاسبه هزینه” کلیک کنید تا هزینه صدور گواهی عدم سوء پیشینه سامانه ثنا برای شما محاسبه شود. سپس روی دکمه “پرداخت اینترنتی هزینه” کلیک کنید تا به پنل پرداخت اینترنتی هدایت شوید.

روش‌های پرداخت آنلاین در این مرحله به شرح زیر هستند:

  • از طریق درگاه پرداخت (پیش‌فرض سامانه)
  • از طریق نرم‌افزار موبایلی آپ (آسان پرداخت)
  • از طریق نرم‌افزار موبایلی ایوا (خدمات پرداخت بانک ملی)

پس از اتمام فرایند پرداخت، کافی است روی دکمه “ثبت نهایی اطلاعات” کلیک کنید تا مرحله ثبت اولیه گواهی عدم سوء پیشینه سامانه ثنا به اتمام برسد.

۷. چاپ گواهی عدم سوء پیشینه

پس از ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه، حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا فرایند تایید و صدور گواهی انجام شود. بعد از گذشت این حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت، یک پیامک به شماره تلفن همراه‌تان ارسال می‌شود با این مضمون که “گواهی عدم سوء پیشینه شما در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی قابل مشاهده و دریافت است.”

پس از دریافت این پیامک، کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  • به سامانه خدمات قضایی من به آدرس adliran.ir مراجعه کنید.
  • وارد لینک “سامانه ابلاغ الکترونیکی” شوید.

می‌توانید به صورت مستقیم از طریق لینک https://adliran.ir/Home/SelectLink/2 اقدام کنید.

  • وارد لینک مربوط به “سامانه اصلی ابلاغ الکترونیک” شوید.
  • پس از وارد کردن شماره ملی و رمز عبور خود، وارد سامانه مشاهده ابلاغیه الکترونیک قضایی شوید.
  • از منو، روی بخش ابلاغیه‌های جدید کلیک کنید

در این بخش، کلیه ابلاغیه‌های الکترونیکی صادر شده برای شما قابل مشاهده هستند. کافی است ابلاغیه مورد نظر را که تحت عنوان “نتیجه درخواست گواهی عدم سوء پیشینه” مشخص شده پیدا کرده و روی دکمه “مشاهده” آن کلیک کنید.

همان‌طور که در تصویر نیز قابل مشاهده است، امکان دانلود و دریافت نسخه چاپی گواهی عدم سوء پیشینه سامانه ثنا فراهم شده است. البته روش دومی نیز برای نحوه گرفتن سوء پیشینه از سامانه ثنا وجود دارد.

چاپ گواهی عدم سوء پیشینه

روش دوم نحوه گرفتن عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا

در روش دوم نحوه گرفتن عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا، بعد از طی مراحل شش گانه‌ای که برای ثبت درخواست گواهی سوء پیشینه سامانه ثنا طی کردیم، لازم است در صفحه اصلی وب‌سایت عدل ایران به نشانیadliran.ir وارد سامانه “استعلام مدارک قضایی” شوید.

اکنون در صفحه‌ای که برایتان باز شده است، در فیلد اول نوع مدرک استعلامی یعنی “گواهی عدم سوء پیشینه” را انتخاب کنید. 

در فیلدهای بعدی نیز اطلاعات مربوط به کد رهگیری و تاریخ صدور را تکمیل کرده و سپس روی گزینه “ارسال” کلیک کنید تا گواهی عدم سوء پیشینه قابل مشاهده و دانلود شود.

جمع‌بندی

 درگاه خدمات الکترونیک قضایی یا سامانه ثنا، با هدف تسهیل فرایندهای ابلاغ اوراق قضایی، ارسال انواع اظهارنامه‌ها و ثبت دادخواست‌ها راه‌اندازی شده است. یکی از مهم‌ترین خدماتی که این درگاه به متقاضیان ارائه می‌کند، صدور آنلاین گواهی عدم سوء پیشینه است.

با فراهم شدن امکان دریافت عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا، دیگر نیاز نیست متقاضیان به صورت حضوری به واحدهای قضایی و دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنند. در نتیجه، در کنار کاهش هزینه‌ها، زمان صدور گواهی نیز کاهش یافته و متقاضیان می‌توانند پس از ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه، نهایتاً تا ۴۸ ساعت این گواهی را دریافت کنند.

نحوه گرفتن سوء پیشینه از سامانه ثنا، در متن مقاله به تفصیل توضیح داده شده است؛ با این حال باید در نظر داشته باشید که برای ثبت درخواست اولیه، لازم است ثبت نام و  احراز هویت سامانه ثنا را انجام داده باشید.

یوآیدی فرایند احراز هویت را با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی از قبیل یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می‌دهد و به همین دلیل نیز یکی از پیشروترین سرویس‌های احراز هویت در کشور است.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه