۶ مزیت یوآیدی که کسب و کارها را متمایز می کند

pros-of-uid-service
فهرست مطالب

سرویس های احراز هویت غیرحضوری موجود در کشور به دو گونه مختلف توسط شرکت‌ها اجرا شده است. یکی اتکای به اپراتور انسانی است. به این صورت که ویدیوی سلفی هر متقاضی دریافت کد بورسی، به اپراتور انسانی در مرکز تماس ارسال می‌شود و ویدیوهای تک تک متقاضیان توسط نیروی انسانی بررسی می‌شود. مورد دوم احراز هویت با اتکای به فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. در این روش ویدیوی سلفی و تطابق تصاویر با الگوریتم‌های هوش مصنوعی به صورت خودکار انجام می‌شود و نیاز به بررسی تک تک ویدیوها توسط اپراتور انسانی نیست. سرویس یوآیدی با بهره‌گیری از الگوریتم پیشرفته هوش مصنوعی تشخیص زنده بودن تصویر ( Liveness Detection ) دارای مزایای رقابتی زیر است:

  1. سرویس یوآیدی، اولین راهکار e-kyc در ایران

احراز هویت غیرحضوری دیجیتال راهکاری است که یوآیدی به عنوان اولین شرکت در کشور همزمان با روندهای جهانی، از چند سال گذشته بر روی آن تمرکز کرده و بر اساس فناوری هوش مصنوعی آن را توسعه داده است. یوآیدی از زمان توسعه این سرویس، در تلاش بود که آن را در نظام مالی و بانکی کشور مانند سایر کشورها راه‌اندازی کند. با شیوع ویروس کرونا همانطور که کل فضای کسب و کاری کشورها عوض شد، رویکرد استفاده از این فناوری نیز از حالت تدافعی خارج شد و سازمان بورس برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و ازدحام بیش از حد مردم در پیشخوان‌ها از این راهکار استقبال کرده و استفاده از آن را قانونی اعلام کرد.

اولین راهکار احراز هویت دیجیتال

  1. احراز هویت در لحظه

کارکرد اصلی احراز هویت دیجیتال  غیرحضوری زمانی حاصل می‌شود که بتوان با استفاده از آن، کاربر را در لحظه احراز هویت کرد. به این معنی که نتیجه احراز هویت کاربر، بلافاصله بعد از اتمام فرآیند احراز هویت کاربر به آن و سامانه اعلام شود و نیاز نباشد که بعد از چند روز یا حتی چند ساعت نتیجه اعلام شود. این ویژگی از آن جهت اهمیت دارد که غیرحضوری کردن بسیاری از فرآیند‌ها به احراز هویت در لحظه کاربر متکی است. به ویژه در نظام بانکی این ویژگی الزامی است.

سرویس یوآیدی به دلیل دقت و سرعت عملکرد بالای الگوریتم Liveness Detection  حتی در تعداد تراکنش‌های بالا، این امکان را ایجاد می‌کند که شناسایی هویت کاربران را در لحظه انجام دهد و نتیجه احراز هویت کاربر را به کاربر و سامانه اعلام کند.

احراز هویت در لحظه

  1. دقت بالای الگوریتم‌ها

الگوریتم Liveness Detection نسبت به تصمیمات انسانی و در مقیاس بزرگ‌تر بسیار دقیق‌تر عمل می‌کند. بافت صورت به وسیله هوش مصنوعی قابل شناسایی است. درحالی‌که در قضاوت انسانی اگر جعل هویت با کیفیت بالا انجام شود، اپراتور انسانی قادر به تشخیص آن نخواهد بود. دقت نیروی انسانی در مواجهه حضوری و رو در رو ۸۶ درصد می‌باشد. درحالی که انجام این فرایند توسط هوش مصنوعی با دقت بالای ۹۵ درصد انجام می‌پذیرد. دقت الگوریتم تشخیص زنده بودن تصویر در محیط عملیاتی ۹۸.۷ درصد و دقت الگوریتم تطابق چهره ۱۰۰ درصد بوده است که این اعداد از نظر استانداردهای بین‌المللی در رتبه‌های بالای دقت قرار دارند.

دقت بسیار بالای الگوریتم ها

  1. مستقل از مرکز تماس

فرایند احراز هویت غیرحضوری در کشور به اتکا به تشخیص و تایید نیروی انسانی یا همان Call Center می‌باشد. به این صورت که تصویر کاربر مورد نظر به وسیله اپراتور با تصویر بانک اطلاعاتی مرجع مقایسه شده و نتیجه ارجاع داده می‌شود. انجام این فرایند توسط اپراتور به صورت غیرحضوری انجام می‌پذیرد. واضح است که دقت نیروی انسانی در انجام فرایند مقایسه، شناسایی و تایید به صورت غیرحضوری به مراتب از انجام این فرایند به صورت حضوری کمتر می‌باشد. سرویس یوآیدی تمام مراحل فرایند احراز هویت شامل شناسایی، تطابق و تایید هویت کاربر را با تکیه بر هوش مصنوعی انجام می‌دهد.

مشکلات اتکاء به نیروی انسانی در تشخیص زنده بودن تصویر در ویدیوی سلفی برای احراز هویت را می‌توان با ۳ حوزه بررسی کرد.

  • دقت و سرعت: دقت تشخیص و احراز هویت توسط انسان در فضای حقیقی ۸۶ درصد است. این میزان طبیعتا در احراز هویت از روی ویدیوی ارسالی خیلی پایین‌تر خواهد بود. از طرفی طبق آمار، سرعت انجام احراز هویت توسط اپراتور انسانی، به طور متوسط ۲ دقیقه به ازای هر تراکنش است. طبیعتا در خدمات بانکی که تعداد تراکنش‌های مورد نیاز برای احراز هویت به شدت بالا است دقت و سرعت نیز با افزایش تراکنش، کاهش می‌یابد و خطای انسانی بیشتر می‌شود. همچنین با این میزان از دقت و سرعت انجام تراکنش توسط نیروی انسانی، احراز هویت غیرحضوری مقیاس‌پذیر نخواهد بود.
  • هزینه: بکارگیری نیروی انسانی بیشتر، بمراتب هزینه بیشتری در پی خواهد داشت. اگرچه هزینه اولیه زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی ممکن است وجود داشته باشد، اما هزینه مالی نیروی انسانی در فرآیند احراز هویت بسیار بیشتر است.
  • تجربه کاربری: همواره بین تجربه کاربری و امنیت توازن برقرار است به این معنی که هر چقدر امنیت یک راهکار افزایش یابد الزاما کیفیت تجربه کاربری پایین‌تر می‌رود. اما استفاده از نیروی انسانی در بررسی ویدیوی سلفی، بر خلاف هوش مصنوعی، هر دو مولفه امنیت و تجربه کاربری را با افت روبه رو می‌کند. امنیت به دلیل دقت و سرعت پایین و تجربه کاربری نیز به دلیل در لحظه نبودن بررسی ویدیوی سلفی.

از کل تعداد تراکنش‌های احراز هویت در یوآیدی، تنها ۰.۶۷ درصد کاربران با نتیجه عدم قطعیت در تایید و یا رد مواجه شدند. این نتیجه نشان می‌دهد که در محیط عملیاتی تنها در ازای ۰.۶۷ درصد از کل تراکنش‌ها به بررسی مجدد نیروی انسانی نیازمند است. سرویس احراز هویت امن یوآیدی فرایند احراز هویت را بدون نیاز به نیروی انسانی (Call Center) و با استفاده از هوش مصنوعی به صورت کاملا دیجیتال انجام می‌دهد.

مستقل از مرکز تماس

  1. امنیت داده‌ها

از آنجایی که داده‌های متقاضیان احراز هویت غیرحضوری در زیرساخت‌های یوآیدی ذخیره نمی‌شود از این لحاظ، امنیت داده‌ها را آپ و ۷۲۴ تامین می‌کنند گرچه سرویس یوآیدی برای حفظ محرمانگی داده‌ها حداکثر تدابیر را رعایت می‌کند. اما از لحاظ پایداری سیستم، سرویس یوآیدی عملکرد درخشانی داشته است. از نظر آماری ۹۷ درصد متقاضیانی که از سرویس یوآیدی استفاده کرده‌اند مراحل احراز هویت را به صورت کامل با موفقیت به سرانجام رساندند و نتیجه احراز هویت خود را دریافت کرده‌اند.

امنیت داده‌ها

  1. پیاده‌سازی سریع

سرویس احراز هویت غیرحضوری یوآیدی بسیار سریع و منعطف عمل می‌کند. به گونه‌ای که از زمان بستن قرارداد همکاری، تنها در دو هفته، سرویس خود را با شرکت و یا بانک طرق قرارداد هماهنگ  و سفارشی‌سازی لازم مطابق با درخواست اضافه و حذف امکانات دیگر  انجام داده و پلتفرم خود را در بستر اپلیکیشن طرف قرارداد، پیاده‌سازی می‌کند.

پیاده‌سازی سریع

چرا بزرگان فین‌تک با سرویس یوآیدی همکاری می‌کنند؟

با اعلام قانونی بودن احراز هویت غیرحضوری توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، و در چهارچوب ارائه این راهکار در سامانه سجام، یوآیدی با همکاری دو فعال بزرگ حوزه فین‌تک بر روی اپلیکیشن‌های آپ (آسان پرداخت) و ۷۲۴ (بانک سامان) راه‌اندازی شده است. همچنین یوآیدی به منظور احراز هویت سامانه ثنا با قوه قضاییه همکاری دارد. اخیرا نیز از محصول جدید خود برای احراز هویت صرافی رمز ارز رونمایی کرده است.

همکاری با یوآیدی

نحوه احراز هویت متقاضی در سرویس یوآیدی

سرویس یوآیدی برای احراز هویت غیرحضوری کاربر از دو الگوریتم هوش مصنوعی تشخیص زنده بودن تصویر (Liveness Detection)  و تطابق چهره (Face Matching) استفاده می‌کند به این صورت که در این فرآیند ابتدا یک ویدیوی سلفی از کاربر اخذ می‌شود و با الگوریتم تشخیص زنده بودن تصویر بررسی می‌کند که کاربر به صورت زنده ویدیوی سلفی را ضبط کرده باشد و شخص دیگری از عکس یا ویدیوی کاربر، ویدیو ضبط نکرده باشد.

نحوه احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی

بعد از تایید زنده بودن تصویر، در مرحله بعد نوبت به تطابق تصاویر می‌رسد در این گام، تصویر چهره استخراجی کاربر از ویدیوی سلفی با تصویر چهره آن در نزد سازمان ثبت احوال با الگوریتم تطابق چهره مقایسه می‌شود و اگر هر دو چهره متعلق به خود کاربر باشد، فرآیند احراز هویت کاربر تویط سرویس یوآیدی به صورت خودکار به اتمام می‌رسد و در آخر نتیجه تایید یا عدم تایید کاربر به سامانه و کاربر ارسال می‌شود.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه