طریقه ثبت نام سجام با گوشی + احراز هویت سجام با گوشی

طریقه ثبت نام سجام با گوشی
فهرست مطالب

همانگونه که می‌دانید برای انجام هرگونه معامله در بازار بورس کشور، لازم است که کد بورسی دریافت کنید. سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان یا سجام توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، زیر نظر سازمان بورس با هدف ایجاد سامانه یکپارچه و ارائه خدمات سریع‌تر به کاربران و سرمایه گذاران راه‌اندازی شده است.

طبق مصوبه سازمان بورس اوراق بهادار، کاربران و سرمایه گذارانی که قبل از شهریور سال ۹۷ در بورس ثبت‌نام کرده بودند، باید اطلاعات خود را در سامانه سجام وارد می‌کردند. همچنین کسانی که از آن تاریخ به بعد، اقدام به ثبت نام در بورس می‌کنند نیز باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند.

به صورت کلی، هدف از ایجاد سامانه سجام، مطابقت فعالیت‌های مالی با قوانین ضد پولشویی و ضد تامین مالی تروریسم بوده است. پس برای این که بتوانید وارد بازار بورس شوید، باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و مراحل احراز هویت را پشت سر گذاشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر درباره احراز هویت سجام، کلیک کنید!

مراحل ثبت نام سجام با گوشی

در ادامه، به آموزش مرحله به مرحله ثبت نام سجام با گوشی می‌پردازیم. فراموش نکنید که مراحل زیر هم برای ثبت نام سجام با گوشی و هم برای ثبت نام سجام با لپ تاپ قابل استفاده است.

مرحله اول: ورود به سجام و وارد کردن کد ملی

در مرحله اول، از طریق گوشی هوشمند خود وارد سایت سامانه سجام به آدرس sejam.ir شوید. سپس در قسمت بالای صفحه، روی گزینه «ثبت نام در سجام» کلیک کنید.

پنجره جدیدی برای شما باز می‌شود که گام‌های مورد نیاز برای تکمیل فرآیند ثبت نام سجام در آن نوشته شده است. در پایین کادر، از بین گزینه‌ها، روی گزینه «ثبت نام در سجام» کلیک کنید. مجدداً پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که باید در آن شماره تلفن همراه خود را به همراه کد امنیتی داخل تصویر وارد کنید.

سپس روی گزینه «دریافت کد تایید» کلیک کنید تا کدی ۵ رقمی برای شما پیامک شود. شماره موبایل وارد شده حتماً باید به نام شخص ثبت نام‌کننده در سجام باشد. کد تایید را به همراه کد ملی وارد کنید. همچنین نوع مشتری را “حقیقی ایرانی” انتخاب کنید و سپس روی گزینه «تایید» کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.

مراحل ثبت نام سجام با گوشی

مرحله دوم: واریز هزینه ثبت نام سجام

در این مرحله، برای ثبت نام سجام و ایجاد کد بورسی باید مبلغ ۱۰ هزار تومان به صورت آنلاین پرداخت نمایید. بعد از پرداخت وجه، به صورت خودکار به وب‌سایت سجام باز می‌گردید. اکنون روی دکمه «ادامه مراحل ثبت نام» کلیک کنید.

مرحله دوم: واریز هزینه ثبت نام سجام

مرحله سوم: وارد کردن اطلاعات شخصی و هویتی

در این مرحله باید تمامی اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، نام پدر، شماره شناسنامه، محل صدور، محل تولد، سری و سریال شناسنامه است. اکنون روی گزینه «تایید/ ادامه مرحله بعد» کلیک کنید.

مرحله سوم: وارد کردن اطلاعات شخصی و هویتی

مرحله چهارم: انتخاب فرد اصلی یا نماینده قانونی

در مرحله چهارم ثبت نام سجام با گوشی باید مشخص کنید که شما فرد اصلی برای ثبت نام هستید یا نماینده قانونی وی هستید. در صورتی که فرد ثبت نام کننده هستید، گزینه «اصیل» را انتخاب کنید و در غیر این صورت روی گزینه «نماینده قانونی» کلیک کنید. به یاد داشته باشید که نحوه ثبت نام سجام برای افراد زیر ۱۸ سال، ثبت نام به کمک والدین و سرپرست قانونی انجام می‌شود.

اموزش ثبت نام سجام با گوشی

مرحله پنجم: وارد کردن اطلاعات تماس

در مرحله پنجم باید اطلاعات ارتباطی خود از جمله شماره تماس ثابت، شهر و کشور محل سکونت، آدرس دقیق پستی و کد پستی را وارد کنید.

مرحله ششم: وارد کردن اطلاعات شغلی

در این مرحله نیاز است تا اطلاعات شغلی خود از جمله عنوان شغلی، تاریخ شروع به کار، نام شرکت، آدرس شرکت، شماره تماس شرکت و… را وارد نمایید. اگر شاغل نیستید یا شغل آزاد دارید، می‌توانید از اطلاعات محل سکونت خود استفاده کنید.

مرحله هفتم: وارد کردن اطلاعات مالی

در این مرحله ابتدا باید میزان آشنایی خود با مفاهیم مالی و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار را وارد کنید و سپس پیش‌بینی کنید که سطح معاملات شما در بازار سرمایه ایران در سال آینده چه مقدار است.

مرحله هشتم: وارد کردن اطلاعات حساب بانکی

در مرحله هشتم که مهم‌ترین مرحله ثبت نام سجام با گوشی محسوب می‌شود، باید اطلاعات حساب بانکی خود را وارد کنید. این اطلاعات باید کاملاً دقیق و بر اساس حساب بانکی شما باشد. شماره شبا، کد شعبه، نام شعبه و استان و شهر شعبه نیز باید وارد شود. اکنون روی گزینه «ذخیره» کلیک کنید و وارد مرحله بعد شوید.

مرحله نهم: تایید اطلاعات کلی

این مرحله، آخرین گام در آموزش ثبت نام سجام با گوشی است. در این مرحله باید تمامی اطلاعاتی که وارد کرده‌اید، از جمله اطلاعات هویتی، اطلاعات شغلی، شماره حساب بانکی و دیگر موارد را به طور کامل چک کنید و در صورت صحیح بودن، آن‌ها را تایید کنید. پس از تایید و زدن گزینه «تأیید می‌کنم/ادامه به گام بعدی» وارد مرحله پایانی می‌شود و باید روی گزینه «می‌پذیرم» کلیک کنید. اکنون، روی گزینه «ذخیره» کلیک کنید تا تمام اطلاعات شما در سامانه سجام ذخیره شود.

در صورتی که تمامی مراحل را به درستی گذرانده باشید، پیامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن ثبت نام شما ارسال می‌شود. همچنین یک کد رهگیری ۱۰ رقمی به شماره همراه شما ارسال خواهد شد.

مرحله نهم: تایید اطلاعات کلی ثبت نام سجام با گوشی

روش ثبت نام سجام سهام عدالت با گوشی

با راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا همان سجام، هر فرد یک بار می‌تواند با شناسایی و ثبت اطلاعات خود، به تمامی خدمات بازار سرمایه دسترسی داشته باشد. این امکان باعث ساده‌تر شدن فرآیندهای مرتبط با بازار سرمایه می‌شود.

 به عبارت دیگر، با ثبت نام و احراز هویت سجام، نیاز به احراز هویت مجدد در هر مراجعه به نهادهای مالی از جمله کارگزاری‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه از بین می‌رود. طریقه ثبت نام سجام با گوشی بسیار ساده بوده و هیچ پیچیدگی ندارد. فقط کافی است طبق آموزش زیر پیش بروید.

آموزش ثبت نام سجام با گوشی

اکنون امکان ثبت نام سجام از طریق گوشی نیز برای کاربرانی که دسترسی به لپ تاپ یا کامپیوتر ندارند، فراهم شده است. بنابراین همه‌ی متقاضیان می‌توانند در دستگاه موبایل خود، با وصل شدن به اینترنت مراحل ثبت نام در سجام را دنبال کنند. مراحل ثبت نام سجام از طریق گوشی به شکل زیر است:

  1. لازم است ابتدا به وب‌سایت سامانه به آدرس www.sejam.ir مراجعه نمایید.
  2. گزینه ثبت نام را انتخاب و بعد شماره همراه خود را در کادر مربوطه وارد کنید.
  3. پس از تایید شماره تماس با کد تایید، لازم است هزینه احراز هویت سجام را بپردازید.

مقاله پیشنهادی: هزینه احراز هویت سجام

۴. برای احراز هویت، لازم است اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. اطلاعاتی مثل:

  •  مشخصات فردی
  • اطلاعات ارتباطی
  • اطلاعات شغلی
  • اطلاعات مالی و بانکی

۵. در پایان این مرحله کد پیگیری برای احراز هویت خود را دریافت خواهید کرد.

با پشت سر گذاشتن این مراحل، ثبت نام شما در سامانه سجام با گوشی تقریبا تکمیل شده است. برای پشت سر گذاشتن هر کدام از مراحل، اطلاعاتی از شما درخواست خواهد شد که عبارتند از:

  • اطلاعات هویتی عبارتند از: نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، نام پدر، شماره شناسنامه، سری و سریال شناسنامه و محل تولد.
  • اطلاعات ارتباطی خواسته شده نیز شامل مواردی از قبیل کشور، استان، شهر، بخش، خیابان، کوچه، پلاک و کد پستی، شماره تلفن‌های همراه و ثابت، آدرس پست الکترونیکی و …خواهد بود.
  • در صورتی که کد سها‌مداری دارید، لازم است اطلاعات مربوطه را در فرم سوم (کدهای بورسی) وارد کنید. اگر هم کد سهامداری ندارید، کافی است روی گزینه “گام بعدی” کلیک نمایید.
  • اطلاعات شغلی نیز شامل عنوان شغل، تاریخ شروع به کار، نام شرکت یا موسسه، سِمت، آدرس شرکت و … است.
  • اطلاعات مالی کاربران عبارتند از: میزان آشنایی شما با مفاهیم مالی و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار، پیش‌بینی خودتان از سطح معاملات‌تان در بازار سرمایه، ارزش روز دارایی‌های تحت مالکیت‌تان و متوسط درآمد ماهیانه شما.
  • اطلاعات بانکی کاربران نیز شامل شماره حساب، شماره شبا، کارت بانکی و … است.

برای این که مراحل ثبت نام در سامانه سجام با گوشی را با سرعت بیشتری پشت سر بگذارید، می‌توانید این اطلاعات را قبل از شروع پروسه ثبت‌نام آماده کنید.

روش احراز هویت سجام با گوشی

اگرچه کار ثبت نام سجام شما در مرحله قبل به پایان رسید، اما اطلاعات هویتی شما باید بررسی شود و احراز هویت شوید. به این ترتیب، شما باید احراز هویت سجام را انجام دهید. مدارکی که برای احراز هویت سجام با گوشی نیاز است، عبارتند از:

  1. اصل و کپی کارت ملی
  2. اصل و کپی شناسنامه
  3. کپی آخرین مدرک تحصیلی
  4. اطلاعات بانکی شامل شماره حساب، شماره شبا، نام بانک، نام و کد شعبه
  5. آدرس و مشخصات پستی

احراز هویت سجام به دو روش حضوری و غیرحضوری قابل انجام است. در ادامه، به بررسی هر دوی این روش‌ها می‌پردازیم.

مقاله پیشنهادی: مدارک احراز هویت سجام

۶. احراز هویت سجام به صورت حضوری

احراز هویت حضوری سجام توسط دفاتر پیشخوان دولت انجام می‌شود. تنها کافی است با کد پیگیری سجام که برای شما پیامک شده بود و همچنین کارت ملی، به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. 

همچنین باید خط موبایلی که با آن ثبت نام کرده‌اید را نیز همراه داشته باشید؛ زیرا در زمان احراز هویت سجام پیامکی به شما ارسال می‌شود که باید آن را در اختیار دفتر پیشخوان قرار دهید. پس از احراز هویت، کد بورسی در چند روز آینده برای شما صادر می‌شود و به صورت پیامک به شما اعلام خواهد شد.

مقاله پیشنهادی: کد پیگیری سجام

۷. احراز هویت سجام با گوشی در خانه

احراز هویت سجام در منزل به راحتی در هر ساعتی از شبانه‌روز و حتی از محل کار قابل انجام است. در این روش، کافی است اپلیکیشن آپ یا ۷۲۴ را روی گوشی همراه خود دانلود کنید. سپس در اپلیکیشن آپ گزینه “سجام و احراز هویت” و در ۷۲۴ گزینه “بازار سرمایه” را انتخاب کنید.

بعد می‌بایست مراحل زیر را دنبال کنید تا پروسه احراز هویت سجام با گوشی آغاز شود که از قرار زیر است:

  1. روی گزینه احراز هویت سجام کلیک کنید و وارد سامانه شوید.
  2. بعد از وارد کردن کد ۱۰ رقمی که پس از اتمام ثبت نام در سجام برایتان ارسال شد، پیامکی حاوی کد چند رقمی برای تأیید به شما ارسال می‌شود. آن را وارد کادر کنید تا به مرحله بعدی بروید.
  3. سریال کد ملی خود را در فیلد مربوطه وارد کنید. در صورت نداشتن کارت ملی هوشمند، کد رهگیری کارت ملی خود را وارد نمایید.
  4. در مرحله بعد، باید یک تصویر سلفی درست و مناسب بگیرید و بارگذاری نمایید.
  5. سپس روی یک برگه سفید امضاء کنید و عکس آن را بگیرید. دقت کنید که تصویر پشت امضای شما باید کاملاً سفید باشد. 

مقاله پیشنهادی: امضای الکترونیکی چیست

۶. در مرحله ششم احراز هویت سجام با گوشی موبایل، لازم است که یک ویدیو سلفی از خود گرفته و بارگذاری نمایید. این اپلیکیشن‌ها از طریق هوش مصنوعی فیلم شما را اعتبارسنجی می‌کنند و اگر مورد تأیید بود، احراز هویت شما به تأیید می‌رسد.

بعد از سپری کردن این ۶ مرحله، باید منتظر تایید نهایی سامانه سجام باشید. اگر در مراحل احراز هویت شما، مشکل خاصی وجود داشته باشد، به شما اطلاع داده خواهد شد و باید مجدداً اقدام به احراز هویت کنید.

برای انجام احراز هویت سجام با گوشی، بایستی به چند نکته مهم توجه داشته باشید که عبارتند از:

  • احراز هویت غیرحضوری سجام برای افراد بالای ۱۸ سال امکان‌پذیر است.
  • هر فرد با کد ملی خود می‌تواند تنها یک بار احراز هویت آنلاین انجام دهد.
  • برای ضبط ویدیو در زمان احراز هویت، باید صدای شما رسا و تصویرتان واضح باشد. در غیر این صورت، احراز هویت با مشکل مواجه خواهد شد.
  • پوشش اسلامی برای بانوان در زمان ضبط ویدیوی احراز هویت سجام الزامی است.
  • پس زمینه ویدیوی احراز هویت سجام باید ساده و نور محیط مناسب باشد.
  • امکان ویرایش اطلاعات سجام بعد از ثبت وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر، مقاله ویرایش اطلاعات سجام را مطالعه کنید!

سوالات متداول

اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی شناسنامه، کپی آخرین مدرک تحصیلی، اطلاعات بانکی، آدرس و مشخصات پستی جزو مهم‌ترین مدارکی هستند که باید آماده کرده و وارد سامانه نمایید.

با توجه به اینکه در سیستم احراز هویت آنلاین یوآیدی از هوش مصنوعی و فناوری‌های روز دنیا بهره گرفته شده است، معمولاً فرایند احراز هویت بین چند دقیقه تا نهایتاً ۴۸ ساعت انجام می‌پذیرد و کد پیگیری ارسال می‌شود.

بله. این کد بعد از ثبت نام به شماره موبایلی که در موقع ثبت نام وارد کرده‌اید، ارسال می‌شود.

بله، به دلایل امنیتی و جلوگیری از جعل هویت، احراز هویت تنها با فیلم سلفی امکان‌پذیر بوده و عکس قابل قبول نیست.

احراز هویت آنلاین با مبلغ ۱۰ هزار تومان انجام می‌شود.

ثبت سجام با گوشی به راحتی و از طریق سایت sejam.ir قابل انجام است. مراحل کامل ثبت نام سجام با گوشی موبایل در متن مقاله توضیح داده شده است.

احراز هویت غیرحضوری سجام با یوآیدی به صورت در لحظه و در کمتر از ۵ دقیقه انجام می‌شود.

برای ثبت نام سجام افراد زیر ۱۸ سال باید نماینده قانونی (پدر یا قیم قانونی) ثبت نام سجام را انجام دهد و کد پیگیری ۱۰ رقمی را دریافت کند. همچنین در زمان ثبت نام باید مدارک هویتی سرپرست و فرد زیر ۱۸ سال هر دو ارائه داده شوند. برای احراز هویت سجام نیز باید مدارک هویتی خود و فرد زیر ۱۸ سال را همراه داشته باشید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه