احراز هویت غیرحضوری چیست؟

احراز هویت غیرحضوری
فهرست مطالب

مبحث احراز هویت تاریخچه‌ای بسیار طولانی دارد. می‌توان این‌گونه توصیف کرد که از ابتدای پیدایش بشر هوشمند، مسئله احراز هویت به روش‌های ابتدایی وجود داشت و با گذشت زمان و در پی تکامل هوش بشری این روش‌ها نیز تکامل پیدا کرده و ایمن‌تر شده‌اند. روند این تکامل ادامه دارد و هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد. به دلیل اینکه هرقدر روش‌های نوین و ایمن‌تری برای احراز هویت ابداع شود، روش‌های کلاهبرداری و جعل آن نیز بالطبع ظهور خواهند یافت. بنابراین همه کسب و کارها و کسانی که با احراز هویت غیرحضوری سروکار دارند، باید به صورت مستمر در برزورسانی سیستم‌های احراز و تایید هویت خود دقت داشته باشند. به دلیل دشواری‌های احراز هویت حضوری و مزایای انجام این فرایند به صورت غیرحضوری، رویکرد تکامل سیستم‌های احراز هویت، تلاش برای هرچه ساده‌تر شدن فرایند احراز هویت غیرحضوری و در عین حال بالا بردن امنیت این فرایند است.

احراز هویت غیرحضوری

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و بالا رفتن تقاضای کاربران مبنی بر دریافت غیرحضوری سرویس‌های مالی و خدماتی، کسب و کارها خود را در رقابتی برای هرچه بهتر برآوردن تقاضای کاربران دیدند. به منظور ارائه غیرحضوری سرویس‌ها و خدمات به کاربران، نیاز به احراز هویت غیرحضوری ایمن بیشتر احساس شد. با ظهور ویروس کرونا و شیوع جهانی آن، این نیاز به موضوعی مهم و غیرقابل انکار تبدیل شده است. به طوری که هر کسب و کاری برای بقای خود باید راهکار احراز هویت ایمن و کاربرپسند برای مشتریان خود ارائه دهد.

احراز هویت الکترونیکی ، مکانیزمی است که در آن، سرور، قانونی بودن کاربر را از راه دور و از طریق یک کانال ارتباطی ایمن تأیید می کند. یک طرح احراز هویت غیرحضوری ایده آل باید علاوه بر ارائه سرویس موردنظر کاربر، امنیت همه آنها را برآورده کند. به همین منظور راهکارهای مختلفی برای احراز هویت غیرحضوری ارائه شده است. اما امنیت بسیاری از این راهکارها پایین است و این امنیت پایین انگیزه هر حمله و نفوذی را به مجرمان و کلاهبرداران می‌دهد.

امنیت پایین بیشتر سیستم‌های احراز هویت غیرحضوری ناشی از دقت پایین نیروی انسانی در شناسایی و تایید هویت کاربران و وجود حفره‌های امنیتی است که بهترین راه نفوذ به سیستم از طریق جعل هویت کاربران و تصاحب هویت آنان هستند.

احراز هویت غیرحضوری دیجیتال

در سیستم احراز هویت به صورت دیجیتال، ویژگی‌های بیومتریک کاربر به وسیله هوش مصنوعی، با اطلاعات هویتی موجود مقایسه می‌شوند. دقت بالای تکنولوژی‌های بکار رفته در هوش مصنوعی به منظور اجرای این فرایند، راههای کلاهبرداری را می‌بندد و مجرمان را از رسیدن به اهداف غیرقانونی خود بازمی‌دارد. دیجیتالیزه شدن احراز هویت غیرحضوری مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای کسب و کارها دارد. این مزایا عبارتند از:

  1. تمام وقت بودن

در سیستم‌های احراز هویتی که از نیروی انسانی و کال سنتر برای تایید هویت کاربران و مشتریان استفاده می‌شود، سرویس‌دهی در ساعات مشخص انجام می‌پذیرد. ارائه سرویس در ساعات محدود باعث می‌شود کاربران به سمت کسب و کارهایی که ارائه سرویس آنها به صورت ۲۴/۷ می‌باشد، بروند. به همین دلیل این ویژگی در احراز هویت دیجیتال بسیار مهم است.

  1. دقت

دقت نیروی انسانی آموزش دیده در مقایسه، تطابق و تایید توسط نیروی انسانی در حالت رو در رو به میزان ۸۶درصد است. طبیعتا این دقت در حالت Call Center کمتر خواهد بود. این دقت در هوش مصنوعی بالای ۹۸درصد می‌باشد که بسیار بیشتر از دقت نیروی انسانی می‌باشد.

  1. امنیت

با توجه به دقت کم نیروی انسانی، احتمال درز اطلاعات کسب و کارها و کاربران افزایش می‌یابد. هوش مصنوعی با رمزنگاری اطلاعات و دقت بالای خود و استفاده از تکنولوژی‌های ویژه در فرایند شناسایی و تایید هویت کاربران مانع برون‌رفت اطلاعات و حمله هکرها و کلاهبرداران به منابع اطلاعاتی می‌شود.

  1. سرعت

سرعت فرایند احراز هویت در روش‌های سنتی زمان بر است و این امر باعث هدر رفت زمان مشتریان و کاربران کسب و کارها و معطلی آنها می‌شود. زمان‌بر بودن این فرایند همچنین مانع تجربه رابطه خوب می‌شود که نوعی امتیاز منفی برای کسب و کارها محسوب می‌شود. سرعت همراه با دقت و امنیت بالای فرایند احراز هویت دیجیتال باعث می‌شود کسب و کارها وقت برای پرداختن به کارهای متنوع دیگری داشته باشند.

  1. صرفه‌جویی در هزینه

استفاده از سیستم احراز هویت دیجیتال به جای نیروی انسانی هزینه‌های اضافی کسب و کارها را بسیار کاهش می‌دهد. این کاهش هزینه موجب حفظ سرمایه و سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌های مهم کسب و کار می‌شود.

  1. مقیاس پذیری

فرایند احراز هویت در سیستم احراز هویت دیجیتال بسیار بیشتر از نیروی انسانی است. مهمتر اینکه سیستم احراز هویت دیجیتال، توانایی احراز هویت چندین کاربر در آن واحد را دارد. درحالی که هر نیروی انسانی در یک مقیاسی از زمان، می‌تواند فقط یک کاربر را شناسایی و تایید کند.

احراز هویت دیجیتال امن یوآیدی

پلتفرم احراز هویت غیرحضوری یوآیدی ، با استفاده از تکنولوژی‌ تشخیص زنده بودن (Liveness Detection)، تکنولوژی یادگیری ماشین (Machine Learning) ، یادگیری ژرف (Deep Learning) و تکنولوژی تطابق تصویر (Face Matching) عمل احراز هویت را با دقت و امنیت بالایی انجام می‌دهد. ضمن امنیت و دقت، به دلیل انجام این فرایند به صورت دیجیتال و توسط هوش مصنوعی، سرعت این پلتفرم نیز بسیار بالا می‌باشد. با این اوصاف، استفاده از پلتفرم یوآیدی برای کسب و کارها، باعث کاهش هزینه نیروی انسانی، بالا رفتن سرعت سرویس‌دهی آنها و تمام وقت بودن این سرویس‌دهی خواهد شد. علاوه بر همه این ویژگی ها، به دلیل ساده و کاربرپسند بودن این فرایند برای کاربر، باعث ایجاد تجربه کاربری خوب شده است. ده این دلیل که تنها کاری که کاربر انجام می‌دهد، این است که یک ویدیوی سلفی ۱۵ ثانیه‌ای از خود گرفته و عمل احراز هویت خود را به پایان می‌رساند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه