تشخیص پیامک های جعلی و واقعی سامانه ثنا

پیامک جعلی ثنا
فهرست مطالب

یکی از مشکلاتی که این روزها برای شهروندان به وجود آمده، دریافت پیامک‌های جعلی از سامانه ثنا است. تشخیص جعلی بودن یا واقعی بودن پیامک‌های سامانه ثنا اهمیت زیادی دارد و همه افراد باید نسبت به آن آگاه شوند. عدم تشخیص پیامک های جعلی و واقعی سامانه ثنا می‌تواند مشکلات زیادی برای افراد ایجاد کند. کلاهبردارها از عدم آگاهی مردم استفاده می‌کنند تا آن‌ها را از طریق پیامک فریب دهند و حساب‌های آن‌ها را هک کنند. به منظور آگاهی از واقعی بودن لینک‌های دریافتی از طریق اس ام اس ، در این مطلب سعی داریم تا به بررسی تفاوت پیامک های جعلی و واقعی سامانه ثنا بپردازیم. با ما همراه باشید.

مختصری درباره سامانه ثنا

در راستای اهداف دولت الکترونیک، سامانه ثنا در سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی شد تا انواع ابلاغیه‌ها از جمله اوراق قضایی، انواع اظهارنامه‌ها و دادخواست‌ها را ثبت و ارسال کند. این سامانه توانست از اتلاف وقت افراد در کاغذبازی‌های اداری برای انجام امور قضایی جلوگیری کند و روند حل مشکلات مردم را با سرعت بیشتری انجام دهد. از سال ۱۳۹۵ به بعد هیچ ابلاغیه‌ای به صورت کاغذی به مردم ارسال نمی‌شود. تا پیش از این، ابلاغیه‌ها به صورت کاغذی و در پرونده‌ای توسط ماموران به صورت حضوری به افراد ارسال می‌شد که ممکن بود فرد در خانه حضور نداشته باشد یا دریافت ابلاغیه را نپذیرد.

برای کار با سامانه ثنا کافی است فرد به سن قانونی رسیده باشد. سپس می‌تواند با وارد کردن اطلاعات شخصی از جمله کد ملی، نام و نام خانوادگی و دیگر اطلاعات در سامانه ثنا، از امکانات این سامانه استفاده کند. لازم به ذکر است که سامانه ثنا برای پیگیری آنلاین پرونده‌های قضایی ایجاد شده است و اگر کسی پرونده قضایی ندارد، نیازی به ثبت نام در این سامانه ندارد.

کلاهبرداری از طریق پیامک های جعلی سامانه ثنا چگونه است؟

مهم‌ترین مسئله‌ای که در خصوص تشخیص پیامک های جعلی سامانه ثنا وجود دارد این است که در چند سال گذشته، تعداد پرونده‌های مرتبط با کلاهبردازی از طریق پیامک جعلی سامانه ثنا افزایش داشته است. آگاهی از این موضوع و آشنایی با این نوع پیامک‌ها کمک می‌کند تا هیچ مشکلی برای افراد پیش نیاید.

در این نوع کلاهبرداری از طریق پیامک، کلاهبرداران پیام متنی حاوی لینک برای افراد مختلف ارسال می‌کنند. آدرس لینک ارسالی شبیه به آدرس وبسایت ثنا است و متن پیام مفهومی با ابلاغیه قضایی است. معمولاً در متن این پیام نوشته شده که “شکایت شما در سامانه ثنا ثبت شد. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید” یا “شکواییه علیه شما ثبت شد”. با کلیک کردن فرد روی لینک، به صفحه جعلی متصل می‌شود و از فرد می‌خواهد اطلاعات کارت را بابت پرداخت مبلغ ناچیزی وارد کند. همین مبلغ کم افراد را فریب می‌دهد تا بدون شک کردن، مبلغ را پرداخت کنند. علاوه بر این، با کلیک روی لینک، بدافزاری روی گوشی فرد نصب می‌شود که به تمام اس ام اس‌های فرد دسترسی دارد. به این ترتیب، کلاهبردار با در اختیار داشتن اطلاعات کارت فرد و همچنین دسترسی به پیامک‌ها، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تمام حساب فرد را خالی می‌کند.

نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که عموما مبلغ دریافت شده از افراد طی این ارسال پیامک کلاهبرداری بسیار ناچیز است. از این رو کمتر کسی به آن شک می‌کند. بنابراین ممکن است در کسری از ثانیه کل حساب تخلیه شود.

به همین دلیل بسیار مهم است که تفاوت‌های بین پیامک جعلی و واقعی سامانه ثنا را بشناسید تا به راحتی فریب کلاهبرداران را نخورید.

 

راه های تشخیص پیامک جعلی و واقعی ثنا

برای آگاهی از کلاهبرداری بودن پیامک‌های دریافتی به نام سامانه ثنا، به نکات زیر حتماً توجه کنید:

۱.     برای مشاهده ابلاغیه‌های قضایی نیاز به پرداخت هیچ مبلغی ندارید

رسانه‌ها و پیامک‌های رسمی بارها اعلام کرده‌اند که مشاهده ابلاغیه‌های قضایی هیچ گونه هزینه‌ای برای مردم ندارند؛ اما متاسفانه هنوز هم بسیاری از افراد به دلیل عدم شناخت پیامک های جعلی و واقعی سامانه ثنا، با ورود به لینک‌های جعلی اس ام اس شده، در دام کلاهبرداران می‌افتند و تمام حساب آن‌ها خالی می‌شود.

نکته مهم این است که هیچ کدام از سازمان‌های خصوصی و دولتی در زمان ارسال ابلاغیه‌ها، هیچ گونه درخواستی برای واریز وجه نقد ندارند. این در حالی است که در پیامک‌های جعلی از مردم می‌خواهند که مبلغ ناچیزی را برای مشاهده ابلاغیه واریز کنند.

۲.     پیامک‌های سامانه ثنا فقط برای افراد ثبت نام شده ارسال می‌شود

همان طور که در بالا اشاره کردیم، افرادی که به سن قانونی رسیده‌اند می‌توانند در سامانه ثنا ثبت نام کنند. با ثبت نام و وارد کردن کد ملی است که پرونده‌های فرد تشکیل می‌شود یا درخواست‌های او برای دریافت خدمت ثبت می‌شود و تمامی پیامک‌ها به منظور اطلاع‌رسانی به او ارسال می‌شود. اگر در سامانه ثنا ثبت نام نکرده باشید، هیچ گونه پیامکی هم دریافت نخواهید کرد و دریافت پیامک بدون ثبت نام، یکی از راه های تشخیص پیامک های جعلی و واقعی سامانه ثنا است.

۳.     پیامک‌های مربوط به ابلاغیه‌های قضایی فقط برای افراد ثبت نام شده در ثنا ارسال می‌شود

اگر در سامانه ثنا ثبت نام نکرده‌اید و ابلاغیه‌ای دریافت کرده‌اید که حاوی لینک است، مطمئن باشید که پیامک جعلی است. افرادی که در سامانه ثنا ثبت نام نکرده‌اند، ابلاغیه را در محل سکونت یا محل کار به صورت کاغذی دریافت می‌کنند.

۴.     سامانه ثنا پیامک‌ها را با شماره شخصی ارسال نمی‌کند

یکی از نکات مهم در تشخیص پیامک های جعلی و واقعی سامانه ثنا، دقت کردن به شماره‌ای است که پیامک را از آن دریافت کرده‌اید. اس ام اس های جعلی ثنا از شماره‌های ناشناس ارسال می‌شود اما پیامک‌های واقعی که از سمت ثنا برای هر گونه شکوائیه ارسال می‌شود از سرشماره ADLIRAN است.

۵.     پیامک‌های واقعی ثنا فاقد لینم است

همان طور که گفتیم، پیامک‌های جعلی حاوی لینکی است که با کلیک، قربانی به صفحه فیشینگ منتقل می‌شود تا هزینه‌ای پرداخت کند. این در حالی است که پیامک های واقعی سامانه ثنا فاقد هر گونه لینک هستند.

اگر روی لینک های جعلی پیامک شده کلیک کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

همان طور که اشاره کردیم، با کلیک روی این لینک‌ها هم وارد صفحه هک اطلاعات بانکی می‌شوید و هم بدافزاری روی گوشی شما بدون این که متوجه شوید، نصب می‌شود. این بدافزار قابلیت دسترسی به محتوای گوشی و پیامک‌ها شما و ارسال پیامک به بقیه را دارد. در صورتی که روی این لینک کلیک کرده‌اید، بلافاصله اینترنت گوشی همراه خود را قطع کنید یا گوشی را خاموش و روشن کنید. سپس در قسمت تنظیمات گوشی (Setting) وارد بخش تنظیمات مجدد کارخانه شوید تا بدافزار نصب شده به طور کامل از روی گوشی پاک شود.

 

یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربران را با الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. فرایند احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی به صورت آنی و با دقت بالای ۹۸ درصد انجام می پذیرد. برای دریافت مشاوره رایگان جهت احراز هویت کاربران خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱۶ میانگین: ۳.۴]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه