پلتفرم های اقتصاد مشارکتی: اهمیت امنیت و اعتماد در تبادلات دیجیتال

پلتفرم های اقتصاد مشارکتی
فهرست مطالب

به گفته وبسایت PWC، اقتصاد مشارکتی در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ حدود ۳۵۵ میلیارد دلار از سهم بازار را به دست آورد. این رقم با توجه به افزایش سرعت دیجیتالی شدن ناشی از همه‌گیری کرونا آماری تعجب‌آور نیست. طبق گزارش ITU، آژانس تخصصی مخابراتی در سازمان ملل، در اولین سال شیوع بیماری کرونا، استفاده از اینترنت به بالاترین میزان رشد در دهه گذشته (۱۰.۲٪) رسید. واضح است که این گسترش شدید کارهای دیجیتال، روش‌های تعامل و تبادل ما را تغییر دهد و مدل‌های مصرف و مبادله جدیدی را ارائه کند که بسیار دموکراتیک‌تر و مردم‌گرایانه‌تر هستند.

اقتصاد مشارکتی چیست و چگونه کار می‌کند؟

اقتصاد مشارکتی (sharing economy) یک مدل اقتصادی است که شامل تمام فعالیت‌های مشترک بین افراد می‌شود، بدون این که این فعالیت‌ها لزوماً به غرامت مالی نیاز داشته باشند. اقتصاد مشارکتی شامل انواع تعاملات است:

  • مصرف مشارکتی: مبادله کالا و خدمات
  • دانش باز: اطلاعاتی که در بین کاربران با دسترسی آزاد و بدون حق چاپ ایجاد می‌شود.
  • تولید مشارکتی: افرادی که دانش و مهارت‌های خود را در یک پروژه به اشتراک می‌گذارند.
  • تامین مالی مشارکتی: معاملاتی که بین افراد بدون نیاز به واسطه‌گری توسط یک موسسه مالی سنتی انجام می شود.

به طور خلاصه، پلتفرم‌های اقتصاد مشارکتی، فضاهای مجازی هستند که در آن افرادی که به دنبال کالاها یا خدمات خاصی هستند، با کاربران یا بازارهایی در ارتباط قرار می‌گیرند که این کالاها یا خدمات  را ارائه می‌دهند. بنابراین، شرکت‌هایی که از این مدل تعامل پیروی می‌کنند، به طور فزاینده‌ای در رقابت با هم قرار می‌گیرند، زیرا به کاربران اجازه می‌دهند تا نیازهای خود را با هزینه کمتر و به دلیل ماهیت ۱۰۰٪ دیجیتالی خود به روشی ساده‌تر و سریع‌تر برآورده کنند.

فین تک‌ها و اقتصاد مشارکتی

زمانی که در مورد شرکت‌هایی صحبت می‌شود که از مدل تجاری اقتصاد مشارکتی پیروی می‌کنند، معمولاً به پلتفرم‌ها و وبسایت‌های هتل، حمل و نقل و خدمات غذاخوری مانند Airbnb، BlaBlacar و Uber فکر می‌کنیم. با این حال، بسیاری از فین‌تک‌ها به دلیل انعطاف‌پذیری و فناوری خود، توانسته‌اند این مدل را به سیستم مالی منتقل کنند و محصولات و خدماتی را ارائه دهند که نسبت به سیستم‌های بانکداری سنتی در دسترس‌تر هستند. برخی از نمونه های تامین مالی مشارکتی عبارتند از:

  • وام اجتماعی: عرضه و تقاضای وام بین افراد را بدون دخالت یک موسسه مالی امکان‌پذیر می‌کند.
  • تامین مالی جمعی: افراد مختلف یک پروژه را در ازای دریافت پاداش تامین مالی می‌کنند.
  • تامین مالی باز: مدلی که در آن اطلاعات مالی تنها از بانک نمی‌آید و می‌توان آن را مبادله کرد و با سایر طرف‌ها به اشتراک گذاشت.

تامین مالی مشارکتی با در دسترس قرار دادن طیف وسیع‌تری از خدمات برای مصرف‌کنندگان و فراتر از سیستم بانکی، شمول مالی را ارتقا داده است. با این حال، یکی از بزرگترین چالش‌ها برای تکامل و گسترش آن مربوط به اعتماد و امنیت است.

اعتماد و امنیت در اقتصاد مشارکتی

یکی از رایج‌ترین تردیدهایی که کاربران زمان انجام تراکنش‌ها در یک پلتفرم مشارکتی دارند، نگرانی‌های زیر است:

  • تأیید هویت: از کجا بدانم شخصی که با او سر و کار دارم چه کسی است؟
  • محصول یا خدمات: آیا محصولات و خدمات وعده داده شده را واقعا دریافت خواهم کرد.
  • امنیت تراکنش: آیا اطلاعات شخصی من امن است؟ آیا شخص درگیر با حسن نیت عمل می‌کند؟

تحقیقات اخیر وبسایت Jumio نشان می‌دهد که ۴۹٪ از مصرف‌کنندگان مکزیکی فکر می‌کنند استفاده از هویت دیجیتال برای اثبات این که چه کسی هستند در زمان تعامل با برندهای اقتصادی مشارکتی مهم است و اگر اقدامات تأیید هویت قوی وجود دارد، ۶۷٪ از آنها با برندهای اقتصاد مشارکتی تعامل داشته باشند.

ایجاد یک اکوسیستم مدیریت اعتماد موثر، چالش برانگیز است؛ با ایجاد ساختمانی اولیه امنیت اطلاعات شروع می‌شود، اما به سرعت گسترش می‌یابد و شامل تأیید هویت، احراز هویت مداوم کاربر و مدیریت اعتبار می‌شود. برندهای اصلی اقتصاد مشارکتی در حال حاضر دارای پلتفرم‌های امنیتی فناوری هستند. شرکت‌هایی که ابتکارات اعتماد و امنیت را در اولویت قرار نمی‌دهند، با پیامدهای منفی اعم از انتقاد ناعادلانه، پرداخت جریمه، دعاوی قضایی و تجربه کاربری ضعیف مواجه می‌شوند. مثال های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد پیامدهای منفی مدیریت ضعیف امنیتی می‌تواند برای شرکت‌های فین تک به همراه داشته باشد.

اقتصاد مشارکتی

امنیت و در نتیجه اعتماد را می‌توان از طریق احراز هویت دیجیتال قوی و سیاست‌ها و اقدامات ضد پولشویی به دست آورد و پرورش داد. با این حال، باید تعادلی بین یک فرآیند راستی‌آزمایی قوی و ورود بیش از حد طولانی و خسته‌کننده‌ای ایجاد شود که مشتری آن را در مرحله ثبت نام رها کرده و برنامه دیگری را انتخاب کند. کاربران می‌خواهند تجربه سریع و بدون دردسر داشته باشد، در غیر این صورت از فرآیندهای پیچیده ناامید می شوند، چه به دلیل زمان لازم برای تکمیل مراحل باشد چه حجم اطلاعات مورد نیاز برای نهایی کردن برنامه. کاربران به طور متوسط ۴۰ برنامه بر روی تلفن همراه خود نصب کرده‌اند، اما تنها ۱۸ برنامه را استفاده می کنند. طبق آخرین مطالعه AppsFlyer، شرکت فعال در حوزه تجزیه و تحلیل بازاریابی تلفن همراه و تخصیص تلفن همراه، ۲۲ مورد دیگر تبدیل به زباله دیجیتال می‌شوند و در بیشتر موارد، به این دلیل است که فرآیندهای نصب آنها خراب یا ناقص است.

نحوه انتخاب افرادی که به پلتفرم خود می‌پیوندند و میزان سرعت تصمیم تأیید صحت هویت، موضوعی حیاتی برای برندهای اقتصادی مشارکتی است. بسیاری از برنامه های اصلی در تلاش هستند تا لیست کاربران فعال خود را افزایش دهند، بنابراین نرخ تبدیل می‌تواند مهم‌تر از تشخیص تقلب باشد. بنابراین، بسیاری از سایت‌های اقتصاد مشارکتی در حالی که به دنبال از بین بردن کلاهبرداران هستند،  نمی‌خواهند اصطکاک زیادی را برای کاربر ایجاد کنند که نرخ تبدیل را کاهش دهد.

به همین دلیل است که یک راه حل هماهنگ که کل چرخه عمر مشتری را در بر می گیرد، می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا تعادل بین کنترل تقلب و ورود بدون اصطکاک کاربر را حفظ کنند. این روند نه تنها باید با تأیید هویت در هنگام ورود به حساب جدید شروع شود، بلکه باید از ردیابی مستمر ذینفعان، یا حداقل تأیید مجدد دوره‌ای و احراز هویت امن اطمینان پیدا کند تا ثابت شود افرادی که از خدمات اقتصاد مشارکتی استفاده می‌کنند و آن را ارائه می‌کنند، واقعاً مشروع هستند. خبر خوب این است که همراه با گسترش اقتصاد مشارکتی، راه‌حل‌هایی مانند پلتفرم یوآیدی که راه‌حل‌های تأیید هویت خودکار، بسیار دقیق و با استفاده آسان را ارائه می‌دهد و سرعت تبدیل مشتریان را افزایش و نرخ ریزش را به شدت کاهش می‌دهد. بنابراین، با احراز هویت بیومتریک پیشرفته ، می‌توان به سرعت کلاهبرداری را شناسایی کرد و کلاهبرداران را در مسیر خود متوقف کرد.

در قلب موفقیت اقتصاد مشارکتی، اعتماد و امنیت قرار دارد. تنها زمانی که کاربران و تامین‌کنندگان اطمینان داشته باشند که سازمان اقداماتی را برای حفظ امنیت فیزیکی، مالی و احساسی آنها در نظر گرفته است، به پلتفرم اعتماد خواهند کرد.

یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربران را با الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. فرایند احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی به صورت آنی و با دقت بالای ۹۸ درصد انجام می پذیرد. برای دریافت مشاوره رایگان جهت احراز هویت کاربران خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه