کلاهبرداری پلتفرم توریسم : تقلب‌های محتمل از سوی مالکان در پلتفرم‌های توریسم

کلاهبرداری پلتفرم توریسم
فهرست مطالب

اصطلاح کلاهبرداری برای بسیاری از مدیران تداعی‌گر تصویر هکر و مجرمی است که سرمایه‌ای را که با زحمت به دست آمده جارو می‌کند. بدون شک کلاهبرداری کلمه ترسناکی است. اما همیشه شرایط انقدر هم وحشتناک نیست.کلاهبرداری پلتفرم توریسم نیز از این امر مستثنی نیست.

اما مسئله اینجاست که هر چه حادثه شوم‌تر باشد، بیشتر در رسانه بازتاب پیدا می‌کند. درنتیجه، عموم مردم درک درستی از مفهوم کلاهبرداری و بسامد تکرار آن به صورت روزانه را ندارند. در واقع، کلاهبرداری طیف وسیعی از جرایم را در برمی‌گیرد. کلاهبرداری پلتفرم توریسم و صنعت گردشگری نیز شایع‌تر از آن چیزی است که انتظار دارید.

صنعت گردشگری، مخصوصا با فروکش کردن تقاضا به دلیل پاندمی کرونا، در معرض انواع روش‌های کلاهبرداری قرار دارد. مشاورین املاک نیز بر این اساس مجبورند که مهمانان ریسکی را نیز بپذیرند.

با اینکه کلاهبرداری درجه‌های مختلفی دارد، اما هر نوع از آن قابل توجه است و می‌تواند خطر امنیتی و از دست رفتن سرمایه را به دنبال داشته باشد. در ادامه برای تشخیص و جلوگیری از بروز این مشکل، به انواع کلاهبرداری پلتفرم توریسم در صنعت گردشگری اشاره می‌کنیم.

انواع کلاهبرداری پلتفرم توریسم در صنعت گردشگری

۱) کلاهبرداری دوستانه

کلاهبرداری دوستانه یکی از انواع کلاهبرداری در پلتفرم توریسم است که نسبت به سایر روش‌ها کمتر جدی تلقی می‌شود. در این حالت، مسافر از کسب‌وکار شما یک شکایت بی‌پایه و اساس می‌کند تا بتواند هزینه خود را پس بگیرد.

در واقع، مسافر ادعا می‌کند که جایی از معامله غیرقانونی است تا هزینه را پس بگیرد. معمولا مسافر در این حالت می‌گوید که ملک با توضیح آنلاین مطابقت نداشته است. در واقع در این نوع از کلاهبرداری پلتفرم توریسم مسافر ادعا می‌کند که اصلا در ملک اقامت نکرده یا رزرو اتاق را کنسل کرده است، اما باز هم از او پول گرفته شده است. حالا شما باید با شواهدی مانند نشان دادن فیلم صحبت با مهمان که حاکی از ورود و خروج او به هتل است، ادعای مسافر را رد کنید.

این مدل از کلاهبرداری زمان و منبع زیادی را هدر می‌دهد و اگر بانک ادعای مسافر را بپذیرد، هزینه اقامت و فرصت اجاره دادن ملک به دیگران از دست می‌رود. اگر نتوانید مدرک کافی دال بر اقامت مسافر در ملک را ارائه دهید، بحث را می‌بازید. به همین خاطر باید اقامت و ورود و خروج تمام مسافران را ثبت کنید و سابقه تراکنش‌ها را نزد خود نگه دارید.

۲) رزرو جعلی

شما به عنوان مشاور املاک جمعیت خاصی را مد نظر دارید و ملک خود را برای آنها تبلیغ می‌کنید. این افراد شامل خانواده، سفیر یا زوج‌هایی که برای تعطیلات دنبال محل اقامت می‌گردند، می‌شود. اما پاندمی کرونا با محدود کردن نوع مسافران این فرایند را پیچیده کرده است.

درنتیجه، مدیران ملک مجبور به پذیرفتن مهمانانی هستند که معمولا تمایل به پذیرش آنها نداشتند و همین امر باعث می‌شود روی افرادی که وارد ملک می‌شوند و هدفشان از اقامت کنترل کافی نداشته باشند. به همین خاطر، مهمانان مشکوک راحت‌تر می‌توانند وارد ملک شوند.

وقتی مسافر اطلاعات اشتباه از خود ثبت می‌کند، رزرو جعلی رخ می‌دهد. این نوع از کلاهبرداری بعد از شروع پاندمی رایج‌تر شده و مالک نمی‌داند چه اتفاقی در ملک می‌افتد. از جمله نمونه‌های بارز می‌توان به مسافرانی اشاره کرد که در مورد دلیل اقامت خود دروغ می‌گویند یا به جای دوست خود ملک رزرو می‌کنند.

هر گونه تلاش برای فریبکاری، کسب‌وکار را به خطر می‌اندازد. این یعنی مسافر قصد دارد از قوانین شما تخطی کند و مهمانی راه بیندازد یا کار بدتری انجام دهد.

معمولا این مدل مهمان‌ها ساکنین محلی هستند که قصدشان از اجاره ملک راه انداختن مهمانی و خوشگذرانی است. به برنامه‌های سفر دقت کنید و ببینید آیا منطقی است یا نه. اگر مسافر ملکی را اجاره کرده که بزرگتر از نیاز اوست، مثلا رزرو آپارتمان سه اتاقه برای دو نفر، حتما یک جای کار می‌لنگد.

کلاهبرداری پلتفرم توریسم

۳) جعل هویت

جعل هویت، مثل جعل رزرو، مربوط به افرادی است که با اسم و اطلاعات غلط وارد ملک می‌شوند. اما در حالی که جعل رزرو با مسافر دروغگو سر و کار دارد، جعل هویت جرم محسوب می‌شود. جعل هویت یعنی مسافر با استفاده از مدارک جعلی یا سرقتی وارد ملک شما می‌شود. بنابراین توجه به احراز هویت در صنعت گردشگری بسیار مهم است.

پاندمی کرونا باعث افزایش آمار جعل هویت شده است. زیرا کلاهبردار از تقاضای پایین و معرفی محدودیت سنی توسط برخی از آژانس‌های مسافرتی آنلاین سود می‎برد. کلاهبردار می‌تواند با استفاده از هویت جعلی یا سرقتی هر طور دلش می‌خواهد از ملک شما استفاده کند و گیر نیفتد.

بروز این مشکل برای مدیر ملک عواقب زیادی به دنبال دارد. از جمله، پارتی، قاچاق مواد و انسان و مستاجر غیر قانونی که با ترند شدن اقامت طولانی در دوران پاندمی رایج‌تر شده است.

این وضعیت، مثل جعل رزرو، منجر به ورود خسارت به ملک، جریمه قانونی و شکایت از سروصدا می‌شود. اما در موارد جدی‌تر، مثل قاچاق مواد و انسان و اقامت غیر قانونی، شما مسئول امنیت همسایه و کارمندان هستید. از طرفی نیز تشخیص این موارد سخت‌تر است. چون مثل مهمانی گرفتن سروصدا به پا نمی‌کند.

۴) کلاهبرداری مالی

این نوع از کلاهبرداری وضعیت مالی کسب‌وکار را به شدت به خطر می‌اندازد. در این حالت، کلاهبردار با استفاده از کارت دزدی هزینه اقامت خود را پرداخت می‌کند و به محض اینکه دزدی بودن کارت اعتباری گزارش شود، تقاضای برگشت وجه می‌دهد و شما باید هزینه رزرو را پس دهید. مخالفت کردن با این نوع بازگشت وجه تقریبا غیرممکن است. حواستان به رزرو کردن دقیقه نودی باشد چون در این نوع از کلاهبرداری رایج است.

سرقت کارت اعتباری، علاوه بر موانع مالی، دسترسی آزاد به ملک را در اختیار کلاهبردار قرار می‌دهد. اگر سرقت کارت اعتباری همراه با جعل رزرو یا جعل هویت باشد، وضعیت به شدت خطرناک خواهد شد. چون درصورت خسارت یا وقوع جرم، هیچ شناسه یا کارت اعتباری معتبر برای مواخذه کردن مسافر وجود ندارد.

۵) مقابله با کلاهبرداری پلتفرم توریسم : مسافر را بشناسید

این نوع از کلاهبرداری‌ها بسیاری جدی است. اما اگر راه مقابله با آن را بشناسید، می‌توانید امنیت ملک و کسب‌وکار خود را حفظ کنید. اولین قدم، شناسایی مسافر است. یعنی باید اطلاعات تمام کسانی را که وارد ملک می‌شوند گردآوری و تایید کنید و با مسافر و قصد او از اقامت آشنا شوید.

ثبت اطلاعات مسافر از بروز کلاهبرداری‌های کوچک جلوگیری می‌کند. اما برای جلوگیری از موارد جدی‌تر، باید هر رزرو را نظارت و ارزیابی کنید. البته این کار به زمان و منبع نیاز دارد. یک راه موثر برای مدیریت این فرآیند استفاده از خدمات احراز هویت معتبر است که همه چیز، از رزرو گرفته تا پذیرش، بررسی کلاهبرداری و حذف رزروهای مشکوک، را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه