نقش تکنولوژی های یوآیدی در فرآیند احراز هویت

تکنولوژی در یوآیدی
فهرست مطالب

فناوری تشخیص تصویر زنده Liveness Detection در یوآیدی

استفاده از Liveness Detection در اپلیکیشن یوآیدی

بعد از رونمایی موفقیت آمیز از ویژگی های پردازش تصویر Image Processing و پردازش متن OCR در نمایشگاه فاینکس ۹۸، یوآیدی قصد دارد تا یکی دیگر از ویژگی محصولش یعنی تشخیص تصویر زنده Liveness Detection را در نمایشگاه الکامپ سال ۹۸ معرفی کند.

اضافه کردن این ویژگی پیشرفته در یوآیدی نشأت گرفته از نیاز سنجی بازار بوده است. بعد از جلسات متعدد با بانک ها، بورس و دیگر کسب و کار ها یوآیدی تصمیم به تقویت محصول خود و بالا بردن درجه امنیت آن گرفت. بنابراین تیم فنی یوآیدی با بهره گیری از افراد متخصص توانست ویژگی تشخیص تصویر زنده را به محصول خود اضافه کند.

با اضافه کردن این ویژگی، هوش مصنوعی در یوآیدی متوجه خواهد شد که کاربر خودش در همان لحظه در حال انجام فرآیند احراز هویت است. در نتیجه احتمال اینکه جاعلان و کلاهبرداران بتوانند از عکس های با کیفیت دیگر افراد، برای مقاصد خود استفاده کنند به صفر می رسد.

نحوه کارکرد Liveness Detection در پلتفرم امن احراز هویت دیجیتال یوآیدی

استفاده از تکنولوژی به روز Liveness Detection بدین صورت اتفاق می افتد که کاربران باید یک ویدئو ۵ ثانیه ای از چهره خود، به طوری که نیم رخ و تمام رخ صورت در ویدئو فیلم گرفته شود، بگیرند.

بعد از این مرحله، هوش مصنوعی ۳ عکس از ویدئو گرفته شده به فرد ارائه می دهد تا با انتخاب خود کاربر یکی از آنها به عنوان عکس حساب کاربری استفاده شود. با اتمام این مرحله هوش مصنوعی Liveness Detection در یوآیدی تشخیص تصویر زنده را خواهد داد.

کاربرد ویژگی تشخیص تصویر زنده در پلتفرم یوآیدی

به عنوان مثال فرایند کارت به کارت کردن بالای سقف تراکنش را در نظر بگیرید. برای معاملات مالی بالای ۳ میلیون یا ۱۵ میلیون تومان کاربران نمی توانند از اپلیکیشن بانکی خود استفاده کنند. در نتیجه نیاز است تا افراد با کارت ملی خود به شعب فیزیکی بانک مراجعه کنند تا متصدی بانک آنها را احراز هویت کنند.

حال فرض کنید که اپلیکیشن های بانک از احراز هویت دیجیتال یوآیدی بهره ببرند. بنابراین برای انجام تراکنشات مالی مبلغ بالا، کاربران می توانند به وسیله یوآیدی و به صورت آنلاین احراز هویت شوند. کاربران در اپلیکیشن بانکی خود برای احراز هویت به پلتفرم یوآیدی فرستاده می شوند و کاربران، که از قبل هویت دیجیتال خود را در یوآیدی تعریف کرده اند، در اپلیکیشن یوآیدی از خود یک ویدئو ۵ ثانیه ای خواهند گرفت. در این مرحله یوآیدی با ویژگی Liveness Detection می تواند بلادرنگ Real Time کاربر را احراز هویت کرده و اجازه تراکنش مالی را به اپلیکیشن بانک بفرستد.

قابلیت تطبیق چهره در یوآیدی با تکنولوژی پردازش تصویر Image Processing و متد یادگیری ژرف Deep Learning

فناوری Image Processing و Deep Learning در اپلیکیشن یوآیدی

تطبیق چهره یا face matching، قابلیتی است که تصاویر مختلفی از یک فرد را با هم انطباق می دهد. به عنوان مثال تطابق دادن عکس روی کارت ملی با عکس سلفی از یک کاربر. این انطباق با استفاده از فناوری پردازش تصویر Image Processing و بهره گیری از متد یادگیری ژرف Deep Learning صورت می گیرد. البته بروز خطا در پیاده سازی این فناوری غیر قابل انکار است. اما به منظور کارایی هر چه بیشتر، دقت آنها در چهار زمینه، مورد بررسی قرار می گیرد:

  • FAR (False Acceptance Rate):‌ نرخ پذیرش اشتباه
  • FRR (False Rejection Rate) :‌ نرخ رد کردن اشتباه
  • FMR (False Match Rate) : نرخ تطبیق اشتباه
  • FNMR (False Non-Match Rate)  : نرخ عدم تطبیق اشتباه

هر چه میزان این خطاها در سامانه کم تر باشد، سامانه دقیق تر است.

یوآیدی و استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر Image Processing و روش یادگیری ژرف Deep Learning

یادگیری ژرف یا Deep Learning این امکان را برای پلتفرم امن یوآیدی فراهم آورده است که در کسری از ثانیه میلیون ها ویژگی از صورت از افراد ایجاد کرده و این ویژگی ها را با مدارک هویتی کاربر مقایسه کند. این سطح وسیع از پردازش اطلاعات باعث می شود که قضاوت هوش مصنوعی الگوریتم به مراتب از قضاوت انسانی دقیق تر و سریع تر باشد.

الگوریتم پردازش تصویر Image Processing یوآیدی با مجموعه ای از داده های بیش از ۷ میلیون صورت، تحت یادگیری قرار گرفته که این عدد به صورت روزانه در حال افزایش است. بر اساس تست های انجام شده در آزمایشگاه یوآیدی دقت الگوریتم پردازش تصویر یوآیدی ۹۹.۵۵ درصد است:

False Acceptance Rate (FAR): 0.1%

Equal Error Rate (EER): 0.4%

Accuracy = 99.55 %

استفاده از تکنولوژی پردازش متن OCR در پلتفرم امن احراز هویت دیجیتال یوآیدی

تکنولوژی OCR و پردازش متن در یوآیدی

مفهوم OCR که کوچک شده عبارت Optical Character recognition است، به معنی شناسایی کردن حروف با روش‌های آپتیکی است. تکنولوژی OCR به شما این امکان را می‌دهد تا صفحات حاوی متنی که عکس گرفته اید را از فرمت عکس به متن تبدیل کنید. بنابراین بسیاری از افراد با استفاده از این تکنولوژی میتوانند اطلاعات یک عکس را به فرمت متن تبدیل کنید.

بعد از آنکه تصویر حاوی متن اسکن می شود، پردازشی بر روی تصویر صورت می گیرد. ابتدا تصویر را به قسمت‌ها یا پارتیشن‌های مجزا تقسیم می‌کند. بعد با استفاده از الگوریتم‌های پردازش تصویر و هوش مصنوعی حروف کاراکترهایی را از درون متن استخراج می‌کند. اما ممکن است متن شما هنگام عکسبرداری چرخیده باشد. در نتیجه کامپیوتر عکس را چند درجه می‌چرخاند و باز عمل قبل را بر روی آن انجام می‌دهد و نتیجه را به دست می‌آورد. البته در اکثر موارد کار به همین راحتی که گفته می‌شود نیست و کلی عملیات پیچیده دیگر باید روی تصویر انجام بگیرد.

استفاده یوآیدی از تکنولوژی OCR

تکنولوژی پردازش متن در یوآیدی در خواندن اطلاعات کارت ملی کاربران مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که در پروسه احراز هویت داشتن اطلاعات کارت ملی الزامیست، یوآیدی با استفاده از OCR به صورت خودکار اطلاعات کارت ملی را می خواند. کاربران از کارت ملی خود عکس گرفته و یوآیدی با استفاده از OCR اطلاعات کارت ملی را استخراج می کند. در این فرآیند کاربران هیچ گونه دخل و تصرفی در ارائه اطلاعات کارت ملی خود ندارند (در واقع پیاده سازی اطلاعات خودکار است و به صورت دستی وارد نمی شود)، همچنین قادر نخواهند بود اطلاعاتی که توسط OCR‌ خوانده شده است را ویرایش کنند.

یوآیدی با پیاده سازی این تکنولوژی توانسته با حذف خطا و قضاوت های نادرست انسانی اطلاعات افراد را به درستی صحت سنجی کند. همچنین از آنجایی که اطلاعات و عکس کارت ملی کاربران توسط هوش مصنوعی و با استفاده از تکنولوژی هایی نظیر OCR و Image Processing خوانده می شود، راه های کلاهبرداری نظیر رشوه گرفتن و یا حتی اجاره دادن کارت ملی را حذف کند.

مزایای استفاده از تکنولوژی های Liveness Detection، OCR و Image Processing در فرآیند احراز هویت

  • اطمینان حاصل کردن کسب و کارها از اینکه کاربرانشان هنگام احراز هویت واقعا همان کسانی هستند که ادعا می کنند.
  • اطمینان حاصل کردن از اینکه کاربران از روی عکس یا فیلم عکسبرداری نمی کنند.
  • ارتقا امنیت و بالطبع کاهش هزینه های ناشی از کلاهبرداری.
  • ارتقا تجربه کاربری با حذف حضور فیزیکی افراد در شعب.
  • فراهم آوردن بستر مناسب برای ارائه خدمات غیر حضوری.
  • از جعل هویت افراد جلوگیری کرده و به امر حفاظت از اطلاعات هویتی کمک می کند.
  • مانعی بر سر راه افراد مجرم و تروریست در ساخت و استفاده از مدارک شناسایی جعلی است.
  • پلیس را در شناسایی فعالیت های مجرمانه یاری می کند.
  • به افراد کمک می کند تا در حین استفاده از خدمات دولتی آنلاین، هویت خود را ثابت کنند.
  • با توجه به استفاده از تکنولوژی های بروز و پیشرفته، دیگر خطای انسانی رخ نخواهد داد.
  • از پدیده هایی مثل اجاره کارت ملی جلوگیری به عمل می آید.
  • مبارزه عملی و واقعی با پولشویی
برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه