خدمات احراز هویت دیجیتال غیر حضوری یا e-KYC

خدمات احراز هویت دیجیتال غیر حضوری و بانکداری دیجیتال
فهرست مطالب

بانک ها همواره در تلاش هستند تا سرعت رشد مشتریان خود را سریع تر، راحت تر و با هزینه کمتر از طریق کانال های آنلاین افزایش دهند. اما به دلیل مسائل امنیتی و الزامات قانونی فرآیند جذب مشتری برای بانک و کسب و کارهای حوزه فین تک سخت تر از همیشه است که خود باعث می شود تجربه کاربری به شدت پایین بیاید. مشتریان خواهان استفاده از کانال های آنلاین برای استفاده راحت از خدمات بانکی هستند، در حالی که بانک ها موظف هستند تا الزامات قانونی نظیر مبارزه با پولشویی یا همان AML – Anti Money Laundering و مشتری خودت را بشناس KYC- Know Your Customer انجام دهند. این تضاد بین مطابقت قانونی بانک ها و خواسته مشتریان باعث شده است تا در دنیا بانک ها برای رفع این مشکل به کسب و کارهایی روی آورند که راه حل احراز هویت دیجیتال غیر حضوری یعنی همان e-KYC ارائه می دهند.

شناخت خدمات احراز هویت دیجیتال غیر حضوری یا e-KYC

به صورت خلاصه خدمات احراز هویت دیجیتال غیر حضوری در واقع شناسایی هویت مشتری اما به صورت الکترونیکی است. این خدمت در عین بالا بردن تجربه کاربری، موجب ارتقا امنیت نیز خواهد شد. خدمات احراز هویت غیر حضوری، موسسات مالی و پولی را قادر خواهد کرد که علاوه بر پایین آوردن ریسک های امنیتی، بتوانند ملاحظات قانونی را در عین بالا نگه داشتن تجربه کاربری پیاده سازی کنند. علاوه بر این، بانک ها با دریافت خدمات احراز هویت دیجیتال می توانند با خارج شدن از حالت انفعالی به صورت فعال نسبت به فعالیت های مجرمانه واکنش نشان دهند. در واقع e-KYC باعث خواهد شد تا کاربران بدون مراجعه حضوری به شعب بانک، خدماتی نظیر: اقدام به باز کردن حساب، درخواست وام، انجام تراکنش ها با مبالغ بالا و… دریافت کنند. پیاده سازی این نوع خدمات باعث خواهد شد تمامی خدمات بانک به صورت یکپارچه و بدون وقفه (Onboarding) توسط کاربران صورت پذیرد.

پیاده سازی احراز هویت دیجیتال: ارتقا امنیت و کاهش نرخ از دست دادن مشتری

در فرآیند احراز هویت دیجیتال تمامی مراحل به صورت آنلاین و با هوش مصنوعی انجام می شود. در واقع قضاوت انسانی حذف شده، و ماشین و الگوریتم کار احراز هویت مشتریان را انجام می دهد. بنابراین این خدمات نه تنها به ارتقا امنیت کمک کرده، بلکه هزینه های ناشی از کلاهبرداری و تبانی نیز از بین خواهد رفت. علاوه بر اینکه بانک ها می توانند در سطح بالایی از امنیت الزامات بانک مرکزی را رعایت کنند، مردم نیز بدون حضور فیزیکی در شعب بانکی قادر خواهند خدمات مختلفی را به صورت دیجیتال دریافت کنند.

امروزه بسیاری از خدمات مالی که در فضای آنلاین صورت می پذیرد دارای محدودیت هایی مثل محدود بودن سقف تراکنش است. یا مثلا مشتریان در یک روز نمی توانند از یک حدی بیشتر تراکنش مالی انجام دهند. همه این مسائل باعث شده تا نرخ از دست دادن مشتری و یا هزینه بدست آوردن مشتریان جدید بالا رود. خدمات احراز هویت غیر حضوری این قابلیت را به کسب و کارها می دهد تا با برداشتن محدودیت های حاضر، بتوانند خدمات با سطح بالاتری به مشتریان ارائه دهد. اینکار منجر به بهبود تجربه کاربری و در نتیجه سودآوری بیشتر خواهد شد.

مزایای استفاده از خدمات احراز هویت غیر حضوری در موسسات مالی و پولی

همانطور که اشاره شد، امروزه بسیاری از مشتریان و کاربران به خاطر راحتی و در دسترس بودن، خواهان دریافت خدمات در فضای آنلاین هستند. از آنطرف بانک ها و کسب و کارهای فین تکی برای احراز هویت مشتریان خود، کاربر را ملزم به حضور فیزیکی می کنند و یا در بهترین حالت روش های سخت با درجه امنیت پایینی را تعریف کرده اند. اما امروزه در دنیا تمامی این فرآیند به صورت آنلاین و بدون دخالت نیروی انسانی صورت می گیرد. موارد زیر مزایایی است که خدمات احراز هویت دیجیتال غیر حضوری یا e-KYC برای بانک ها، بورس و موسسات مالی در پی خواهد داشت:

دریافت کد بورسی بدون مراجعه به دفاتر پیشخوان

متقاضیان کد بورسی قادر خواهند بود که بدون مراجعه و حضور فیزیکی در دفاتر پیشخوان هویت خود را احراز کنند. هوش مصنوعی استفاده شده در خدمات احراز هویت دیجیتال دقیقا همان وظیفه کارمندان دفاتر پیشخوان را انجام می دهد. با این تفاوت که دقت در احراز هویت و امنیت آن عاری از هرگونه خطای انسانی و تبانی کلاهبرداران اطلاعات هویتی خواهد بود.

شاید این مطلب برایتان جالب باشد: احراز هویت آنلاین سجام

باز کردن حساب بانکی بدون مراجعه به شعب

هم اکنون برای باز کردن حساب بانکی، مشتریان لازم است تا با در دست داشتن کارت ملی و مراجعه حضوری به یکی از شعب بانک اقدام به باز کردن حساب بانکی کنند. الزام این کار در واقع به این دلیل است که متصدی بانک باید متوجه شود که فرد مورد نظر دقیقا همان فردی است که ادعا می کند یا خیر. با وجود e-KYC می توان بسیاری از این خدمات را در بستر آنلاین فراهم کرد. احراز هویت دیجیتال با بهره گیری از پردازش تصویر مشتریان را با ویژگی های بایومتریک مثل چهره آنها احراز هویت می کند. بنابراین دیگر نیازی به حضور فیزیکی مشتریان به شعب نخواهد بود که در ادامه حتی بانک ها می توانند هزینه های زیرساختی خود مثل شعب موجود را به طور چشم گیری کاهش دهد.

بالا رفتن سقف تعرفه تراکنش های خروج Cash Out

در حال حاضر اپلیکیشن های بانکی و مالی برای مبارزه با پولشویی سقف خارج کردن پول را پایین آورده است. دلیل اینکار هم این است که هیچ راهکاری برای شناخت کاربر در همان لحظه وجود ندارد. در واقع اپلیکیشن هایی مثل کیف پول های دیجیتال به دلیل استفاده نکردن از خدمات احراز هویت دیجیتال محدودیت هایی را برای کاربران خود اعمال کرده اند که تجربه کاربری به شدت پایین می آورد. در طرف مقابل سازوکاری نظیر e-KYC این قابلیت ها را به اپلیکیشن ها خواهد داد تا بتوانند در همان لحظه احراز هویت کرده و خدمات را با کیفیت بالاتری ارائه دهند.

رفع محدودیت تراکنش و موجودی حساب

علاوه بر محدودیتی مثل خارج کردن پول از کیف پول های الکترونیکی، تعداد تراکنش هایی که در هرروز انجام می شود نیز دارای محدودیت است به عنوان مثال برای تراکنش با مبلغ بالا نیاز به حضور فیزیکی در شعب است. دلیل آن نیز هم مثل مورد قبلی به دلیل احراز هویت افراد است. در حالی که با بهره گیری از هوش مصنوعی می توان فرآیند احراز هویت را دیجیتال و بلادرنگ انجام داد. در نتیجه مشتریان بدون محدودیتی علاوه بر انجام تراکنش بالا این امکان را خواهند داشت که تعداد تراکنش های خود در یک روز را افزایش دهند.

مقیاس پذیری و سودآوری بیشتر

تمامی موارد بالا به نوعی به سودآوری بانک ها و نهادهای مالی کمک خواهد کرد. اما e-KYC چگونه می تواند به مقیاس پذیری کسب و کارها کمک کند؟ خدمات احراز هویت دیجیتال غیر حضوری و یا e-KYC در واقع راه حلی است که کسب و کارها از طریق آن می توانند الزامات قانونی را راحت تر انجام دهند. در حال حاضر بسیاری از مشکلات کسب و کارهای فین تک و یا بورس به دلیل فرآیند سخت شناسایی هویت مشتری نرخ از دست دادن مشتری بالایی دارند و حتی بسیار پرهزینه است. اما راهکار شناسایی هویت مشتری بر بستر آنلاین این فرصت را بورس و کسب و کارهای فین تکی می دهد تا به تعداد بیشتری از مشتریان دسترسی داشته باشند و احراز هویت خود را در زمان کوتاه تر و هزینه کمتر انجام دهند.

استارتاپ دانش بنیان یوآیدی ارائه دهنده خدمات احراز هویت دیجیتال یا e-KYC در ایران

همانطور که اشاره شد، به لطف رشد فناوری و تکنولوژی e-KYC از امنیت و دقت بالایی برخوردار است. در ایران نیز پلتفرم احراز هویت دیجیتال یوآیدی خدمات e-KYC را با بهره گیری از هوش مصنوعی انجام می دهد. استارتاپ دانش بنیان یوآیدی با فراهم آوردن فرصت مناسب برای بانک ها و نهادهای مالی و با استفاده از فناوری های جدید، احراز هویت سمانه سجام و احراز هویت سامانه ثنا را انجام می دهد. همچنین با رونمایی از محصول احراز هویت صرافی رمز ارز، فصل جدیدی از خدمات بانکداری الکترونیکی را رقم زده است.

 

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه