با چند نمونه از از پلتفرم های هویت غیرمتمرکز آشنا شوید

پلتفرم های هویت غیرمتمرکز
فهرست مطالب

در سال‌های اخیر پلتفرم های هویت غیرمتمرکز و تمامی سیستم‌های ارائه‌دهنده خدمات مشابه پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. با توجه به جدید بودن مباحث مرتبط با این حوزه و پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه، در این مطلب از یوآیدی بر آن شدیم تا نمونه‌هایی از این ارائه‌دهندگان خدمات را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. برای کسب اطلاعات در مورد انواع پلتفرم های هویت غیرمتمرکز تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

هویت غیر متمرکز چیست؟

به بیان ساده، هویت غیر متمرکز روشی است که به افراد اجازه می‌دهد تا هویت خود را خودشان مدیریت کنند. در این نوع از هویت‌سنجی، در چارچوبی غیرمتمرکز، کاربر اعتبارنامه‌ها را از تعدادی صادرکننده، دریافت کرده و آنها را در یک کیف‌پول دیجیتال ذخیره می‌کند.

هویت غیر متمرکز در حقیقت از فناوری بلاک‌چین برای ذخیره و به اشتراک گذاری هویت استفاده می‌کند. به عبارت دیگر هویت غیرمتمرکز راهی مطمئن برای تأیید و به اشتراک گذاری هویت شما است. بنابراین می‌تواند گزینه مناسبی برای عصر اطلاعات باشد.

قبلا به صورت مفصل در مورد چیستی هویت غیر متمرکز و نحوه عملکرد آن اطلاعاتی را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. بنابراین شما عزیزان می‌توانید در صورت تمایل این مطلب را به طور کامل مطالعه کنید.

معروف‌ترین نمونه‌های پلتفرم های هویت غیرمتمرکز

در ادامه این مطلب برای آشنایی شما عزیزان با پلتفرم های هویت غیرمتمرکز و ارائه‌دهندگان خدمات این حوزه برخی از معروف‌ترین آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

۱) هایپر لجر (Hyperledger)

یکی از معروف‌ترین نمونه‌های پلتفرم هویت غیر متمرکز هایپر لجر است. این پلتفرم در حقیقت مجموعه‌ای از بلاکچین‌های منبع باز و ابزارهایی می‌باشد که هدف آنها فراهم کردن امکان ایجاد دفترهای توزیع شده برای شرکت‌ها است. با توجه به این‌که هایپرلجر منبع باز است دیگران می‌توانند آزادانه در روی آن پروژه ایجاد کنند. نکته قابل توجه اینجاست که شرکت‌های بزرگی مثل IBM ،Walmart ،Fujitsu، هوآوی و سامسونگ پروژه‌هایی را با استفاده از هایپرلجر توسعه داده‌اند.

هایپر لجر شبیه ارز دیجیتال، یک شرکت، یک بلاکچین یا کوین دیجیتالی نیست. بلکه شبیه هاب توسعه بلاکچین صنعتی است. در اصل هایپر لجر یک تلاش مشترک منبع باز است که برای پیشرفت فناوری‌های بلاکچین بین صنعتی ایجاد شده است. از این رو هایپر لجر از بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری پشتیبانی نمی‌کند.

۲) uPort یا ۳Box

از پروتکل‌های هویت غیرمتمرکز و فروشگاه‌های هویت خصوصی می‌توان به uPort یا ۳Box اشاره کرد که به عنوان هاب هویت نیز شناخته می‌شوند. پلتفرم uPort مبتنی بر شبکه اتریوم است و به دو پروژه جدید تقسیم شده است:

  • ورامو (Veramo)
  • سرتو (Serto)

ورامو یک چارچوب متن باز برای شناسه‌ها و اعتبارنامه‌ها است. سرتو (Serto) نیز مسئول غیرمتمرکزسازی فرایندها است. در مجموع می‌توان گفت که هر دو پروژه ماموریت غیرمتمرکز کردن اینترنت را انجام می‌دهند.

فروشگاهای ۳Box، با سرسختی به توسعه Ceramic Network، یک شبکه داده غیرمتمرکز که قابلیت ترکیب نامحدود داده‌ها را برای برنامه‌های وب ۳ فراهم می‌کند. Identity Index (IDX) نیز یک پروتکل زنجیره‌ای متقابل برای هویت غیر متمرکز و داده‌های قابل همکاری است.

۳) ION

از دیگر پلتفرم‌های DID نیز می‌توان از ION نام برد که یک شبکه هویت غیرمتمرکز لایه دو روی بلاکچین بیت کوین است. به عبارت دیگر شبکه‌ی ION مایکروسافت یک شبکه‌ی هویت غیرمتمرکز (DID) است که روی بلاکچین بیت کوین به عنوان یک پروتکل لایه‌ی دوم ساخته شده است. ION مایکروسافت به جای رسیدگی به پرداخت‌ها، برای کنترل هویت و دسترسی به حساب‌های آنلاین طراحی شده است. این شبکه یک جایگزین امن برای نام‌های کاربری و رمزهای عبور فراهم کرده است.

۴) شبکه پولکادات (Polkadot)

پولکادات یک پروتکل است که اجازه می‌دهد انواع داده‌ها و توکن‌ها، در سراسر بلاک چین منتقل شوند. یعنی پولکادات محیط کاربردی چند زنجیره‌ای است که در آن بلاک‌چین‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند. پولکادات می‌تواند این داده‌ها را به بلاک چین‌های عمومی، باز، بدون مجوز و بلاک چین‌های خصوصی و مجاز منتقل کند. این امر امکان ساخت برنامه‌هایی را فراهم می‌کند که داده‌های مجاز را از بلاک چین خصوصی دریافت و از آن‌ها در بلاک چین عمومی استفاده می‌کنند.

پروتکل Dock نیز در شبکه پولکادات (Polkadot) توسعه یافته است و راهکارهایی برای تأیید و صدور هویت غیرمتمرکز و اعتبارنامه‌ها ایجاد کرده است. از دیگر سو شبکه Sovrin و پلتفرم‌های Humanode و ORE ID نیز نمونه‌هایی دیگر از پروژه‌های هویت غیرمتمرکز در بلاکچین است.

نتیجه‌گیری

در حالت کلی می‌توان گفت که پلتفرم های هویت غیرمتمرکز در حال توسعه هستند. بنابراین با توجه به جدید بودن موضوع و کاربردی بودن آن امکان پیشرفت در این حوزه بسیار خواهد بود. اما تصمیم‌گیری در خصوص نوع توسعه این پلتفرم‌ها معمولا بر اساس نیاز هر شرکت و به تبع متفاوت از هم خواهد بود.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه