اهمیت تجربه کاربری در فرآیند احراز هویت بانکی

اهمیت تجربه کاربری در فرآیند احراز هویت بانکی
فهرست مطالب

تجربه کاربری یا UX در فرآیند احراز هویت بانکی یک فرآیند مستمر و دائمی است که به صورت یک اقدام خاص تعریف نشده است، اما کاربر در هر تعامل با بانک، چه در تعامل از طریق اپلیکیشن، چه از طریق وب چه از طریق مراجعه شخصی، آن را ارزش‌گذاری می‌کند. یک تجربه کاربری خوب بر نحوه‌ی ارزش‌گذاری بانک تأثیر می‌گذارد و برای این دسته از مؤسسات، نه تنها شانس حفظ مشتریان را افزایش می‌دهد، بلکه موجب می‌شود تا مشتریان استفاده از خدمات آن بانک را به دیگران نیز توصیه کنند.

در دنیای دیجیتال، تجربه کاربر از دسترسی به خدمات شروع می‌شود. این یعنی روش‌های احراز هویت بانک باید به گونه‌ای طراحی شود که بین دسترسی به پلتفرم‌ها و امنیت تراکنش‌ها تعادل وجود داشته باشد.

احراز هویت بانکی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

احراز هویت بانکی روشی برای دسترسی کاربر به خدمات ارائه شده توسط بانک است. این فرآیند در دنیای دیجیتال از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا کلاهبرداری و جعل هویت برای مجرمان آسان‌تر است، اما در تعامل رو در رو نیز رخ می‌دهد.

اساساً احراز هویت یک فرآیند دو مرحله ای است:

  1. شناسایی: کاربر به نظام بانکی اعلام می‌کند که چه کسی است.
  2. تأیید: کاربر اثبات می‌کند که دقیقاً همان کسی است که ادعا می‌کند.

نسخه حضوری احراز هویت در فرآیند بانکداری معمولاً این گونه است که کاربر مرحله شناسایی خود را با نام و نام خانوادگی و نشان دادن کارت شناسایی انجام می‌دهد، اما همانطور که در زیر خواهیم دید، فناوری از قبل در این فرآیندها دخیل است.

رشد و توسعه احراز هویت در بانکداری دیجیتال

به دلیل نیاز افراد به کاهش تماس فیزیکی در طول همه‌گیری کرونا، تراکنش‌های آنلاین رشد چشمگیری داشتند و همین رشد موجب تقویت سیستم‌های احراز هویت در بانک‌ها و متنوع‌سازی این سیستم‌ها برای پوشش انواع نیازهای کاربر، از حضور مشتری گرفته تا تراکنش‌های روزمره، شده است.

ساده ترین فرم ترکیب نام کاربری + رمز عبور است. با این حال، مقررات اروپایی مندرج در دستورالعمل اصلاح شده خدمات پرداخت (PSD2) بانک‌ها را ملزم می‌کند تا از مکانیسم‌های احراز هویت امن‌تری استفاده کنند که از حریم خصوصی داده‌های مشتری محافظت می‌کن، یعنی احراز هویت قوی مشتری (SCA).

تجربه کاربری در احراز هویت بانکی

طبق دستورالعمل اصلاح شده خدمات پرداخت (PSD2)، احراز هویت قوی مشتری مبتنی بر استفاده از دو یا چند عنصر تأیید هویت در میان فهرستی از سه عامل است:

  1. عنصری که فقط کاربر آن را می‌شناسد (یک رمز عبور)؛
  2. عنصری که فقط متعلق به کاربر است (کارت اعتباری، تلفن همراه، مدرک شناسایی و…)؛
  3. عنصری که خود کاربر است (الگوی بیومتریک مانند امضا، اثر انگشت، صورت…).

 

احراز هویت قوی بانکی زمانی الزامی است که کاربر می‌خواهد به صورت آنلاین به حساب خود دسترسی پیدا کند، تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی را انجام دهد یا هر اقدامی را صورت دهد که ممکن است خطرآفرین باشد (مثلاً تغییر داده‌ها و اطلاعات شخصی).

یکی از بزرگترین نگرانی های کاربران، قانون‌گذاران و ارائه‌دهندگان خدمات بانکداری دیجیتال، خطر کلاهبرداری است. فرآیند دیجیتالی شدن منجر به افزایش جرایم فیشینگ شده و به طور ناخواسته راهی برای پولشویی در مقیاس بین‌المللی فراهم کرده است.

در پی پیشرفت‌های تکنولوژیک، اتحادیه اروپا مقررات پیچیده‌ای را برای جلوگیری از کلاهبرداری، جعل، فیشینگ و سایر جرایم دیجیتالی تدوین کرده است.

اقدامات تأیید هویت و شناخت مشتری خود (KYC) بخشی از پیشگیری و کشف اقدامات مجرمانه است. با دشوارتر کردن دسترسی با استفاده از احراز هویت بیومتریک یا با ارسال رمز عبور به یک دستگاه خاص، احراز هویت در بانکداری خطر کلاهبرداری را کاهش می دهد.

 

احراز هویت بانکی چگونه بر مشتری تأثیر می‌گذارد؟

تجربه عالی مشتری به عوامل زیادی بستگی دارد. موسسات بانکی باید فرآیندهای ساده، سریع و یکپارچه را ارائه دهند که برای مشتری ناراحتی و سختی ایجاد نکند. توسعه سیستم‌های احراز هویت و تأیید هویت بانکی باید سرعت و راحتی را برای کاربر در نظر بگیرد.

با این حال، تجربه مشتری فاکتورهای دیگری نیز دارد: کاربران می‌خواهند که امنیت آنها تضمین و اطلاعات آنها محافظت شود. بنابراین بانک ها باید در انتخاب تکنولوژی‌های مورد استفاده خود و شیوه‌های خود در دسترسی خوب به خدمات اعتماد ایجاد کنند.

مزایای احراز هویت بانکی برای مشتری

  • تضمین حریم خصوصی اطلاعات بانکی بسیار حساس؛
  • کاهش خطر جرایم کلاهبرداری و سرقت هویت؛
  • افزایش اعتماد به موسسه و ایمنی امور مالی.

راه حل‌های شناسایی الکترونیکی برای احراز هویت در بانک‌ها

Electronic IDentification به عنوان یک ارائه دهنده خدمات احراز هویت در اروپا، راه حل‌هایی را توسعه داده است که حداکثر انعطاف در استفاده از خدمات احراز هویت را با بالاترین درجه امنیت برای جلوگیری از تقلب ترکیب می‌کند.

فناوری بیومتریک چهره با استفاده از تشخیص چهره ویدیویی (VideoID) و تشخیص لبخند  (SmileID) با الزامات اتحادیه اروپا برای SCA چند عاملی سازگار است. می توان از آن به عنوان دومین عامل احراز هویت در بانکداری استفاده کرد و در عرض چند ثانیه از طریق تشخیص چهره اجازه پرداخت یا انتقال را داد.

این سیستم از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و بسیار مشتری‌پسند و جذاب است و برای احراز هویت فقط به یک دوربین معمولی تلفن همراه و اتصال به اینترنت نیاز دارد.

این راه حل‌ها نه تنها در بانکداری آنلاین یا از راه دور قابل استفاده هستند، بلکه کاربردهای متعددی در شرکت‌ها هم دارند: SmileID می‌تواند به‌عنوان دستیار فروشنده در حین تراکنش خک عمل می کند، زیرا الگوریتم شناسایی چهره، ایمن‌تر از راه حل قدیمی بررسی کارت شناسایی است و درصد خطا در آن بسیار کمتر است. به علاوه، این روش فرآیند تأیید هویت را به صورت دیجیتالی کاملاً حفظ می‌کند و کاغذبازی را کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند به عنوان یک سیستم احراز هویت بانکی بدون تماس در دستگاه‌های خودپرداز برای برداشت پول نقد یا خرید محصول استفاده شود.

نیازهای احراز هویت در بانکداری به یک ارائه‌دهنده تخصصی و قابل اعتماد نیاز دارد که انطباق مقررات را با تجربه کاربری رضایت‌بخش متعادل کند. ما در یوآیدی خدمات بانکی احراز هویت بیومتریک را به راحت ترین روش برای مشتریان خود ارائه می دهیم.

با یوآیدی، احراز هویت غیرحضوری از جمله احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت سجام را به کمک هوش مصنوعی در کوتاهترین زمان انجام دهید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۱]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه