مفهوم رِگ‌تک چیست و بر پایه چه فناوری‌هایی است؟

مفهوم رِگ‌تک
فهرست مطالب

شرکت‌های رِگ‌تک یا شرکت‌هایی که در زمینه فناوری‌های مقررات تخصص دارند، برخی از جامع‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزارها را برای مدیریت یکپارچگی مقررات ارائه می‌دهند. اما اکنون سوال اینجاست که :

  • اصطلاح رِگ‌تک به چه چیزی مربوط می شود؟
  • مفهوم رِگ‌تک چیست؟
  • سازمان‌ها چه مزایایی را می‌توانند از رِگ‌تک به دست آورند؟

برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها در این مطلب همراه ما باشید. زیرا در این مقاله به این سوالات و برخی سوالات دیگر در مورد مفهوم رِگ‌تک پاسخ می‌دهیم.

تعریف رِگ‌تک

رِگ‌تک ترکیبی از دو کلمه‌ی مقررات و فناوری است. رِگ‌ تک حوزه‌ای مدرن به شمار می‌رود که طیفی از خدمات تطابق با مقررات و نظارت را برای شرکت‌های حوزه‌های اقتصادی، مراقبت‌های بهداشتی، بیمه و دیگر حوزه‌ها فراهم می‌کنند.

مفهوم رِگ‌تک به دلیل ظهور برخی از فناوری های پیشرفته امکان پذیر شده است. قبل از رِگ‌تک، سازمان ها باید به صورت دستی انطباق با مقررات را انجام می‌دادند. این روند می‌توانست بسیار وقت گیر و هزینه بر باشد.

امروزه، شرکت های رِگ‌تک خدمات و راه حل های مبتنی بر فناوری را برای پوشش‌دهی مواردی مانند نظارت بر مقررات، تجزیه و تحلیل داده‌ها، مدیریت ریسک، کنترل هویت و انطباق با مقررات ارائه می دهند. اما رِگ‌تک چه زمانی و در کجا ظاهر شد؟ و پیش از آن چه جایگزینی وجود داشت؟

رِگ‌تک چه زمانی ظاهر شد؟

در سال ۲۰۱۵، مشاور علمی ارشد دولت بریتانیا در زمینه فین‌تک گزارشی را منتشر کرد و مدعی شد که “فین‌تک پتانسیل اعمال مقررات و انطباق با آن‌ها را جهت شفاف‌تر، کارآمدتر و موثرتر کردن مقررات و گزارش‌های مالی دارد.” از این رو بحث ایجاد مکانیزم های جدید برای فناوری تنظیم مقررات یا رِگ‌تک به میان آمد.

در آن زمان، بیشتر شرکت‌ها قادر به همراهی با الزامات انطباق مداوم با مقررات و اقدامات حفاظت از داده پیشرفته نبودند. آنها نمی توانستند رشد تهدیدهای سایبری را متوقف کنند.

این سازمان ها برای حل مشکلات زیر به یک راه حل سریع و مبتنی بر فناوری نیاز داشتند:

  • هزینه و پیچیدگی بالای انطباق با مقررات
  • فرآیندهای اتوماسیون پیچیده
  • معاملات پرمخاطره‌ی پولی
  • اقدامات انسانی که منجر به اشتباهاتی غیرقابل پیش‌بینی می‌شوند.

Ayasdi، Forter، Sift Science، Elliptic، Chainalysis و سایر غول های فین‌تک اولین شرکت هایی بودند که کار روی یک راه حل مشخص را نه تنها برای خود بلکه برای سایر سازمان ها آغاز کردند.

این شرکت ها عصر رِگ‌تک را آغاز کردند. در سال ۲۰۱۸، صنعت رِگ‌تک توانست تا آن زمان ۴۴۰۰۰ نفر را در سطح جهان استخدام کند. در همان سال، درآمد سالانه این بخش به ۴.۹ میلیارد دلار رسید و شرکت های رِگ‌تک حدود ۹.۷ میلیارد دلار بودجه خارجی جذب کردند.

 رِگ‌تک

رِگ‌تک بر پایه کدام فناوری‌ها است؟

رِگ‌تک توسط فناوری های مدرن مانند رایانش ابری، یادگیری ماشین، بیومتریک، داده‌های بزرگ و بلاک‌چین ساخته شده است. بیایید نگاهی به نحوه استفاده شرکت های رِگ‌تک از این فناوری ها بیندازیم.

۱) رایانش ابری

شرکت های رِگ‌تک از رایانش ابری برای ارائه محصولات خود با استفاده از مدل توزیع نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) استفاده می کنند. این راه حل‌های SaaS به کسب و کارها کمک می کند تا از مقررات پیروی کنند.

رایانش ابری هزینه سخت افزار و نرم افزار را کاهش می دهد و ذخیره سازی داده را برای شرکت های رِگ‌تک مقرون به صرفه‌تر می‌کند. با استفاده از رایانش ابری، شرکت های رِگ‌تک می توانند از فناوری های پیشرفته برای تطابق با مقررات استفاده کنند.

با استفاده از فناوری های رایانش ابری، شرکت های رِگ‌تک می توانند در عرض چند ثانیه هر داده‌ای را پیدا کنند. تمام اطلاعات در فضای ابری نگهداری می شود که در صورت حملات سایبری یا خطاهای انسانی، بک‌آپ‌گیری از داده ها و بازیابی به قبل از آن فاجعه را فراهم می کند.

۲) یادگیری ماشین

در حوزه رِگ‌تک، یادگیری ماشین (ML) نقش به سزایی دارد. شرکت های رِگ‌تک از ML برای تجزیه و تحلیل الگوهای پیچیده در مجموعه داده های مختلف برای شناسایی ناهنجاری ها استفاده می کنند. علاوه بر این، یادگیری ماشین به تشخیص کلاهبردارها کمک می کند و مدیریت ریسک را بهبود می بخشد. 

سیستم های ML همچنین می توانند گزارش های مالیاتی را تجزیه و تحلیل کنند و به شرکت ها در مورد مسائل مالیاتی هشدار دهند. از این رو می‌توان گفت کمک به رعایت قانون و کمک به شرکت ها برای جلوگیری از جریمه‌شدن یکی از کاربردهای این سیستم‌ها است.

از طرفی نیز به شرکت ها در انجام تجارت بین المللی کمک می کنند و بر اساس آخرین داده‌ها، رتبه بندی دقیق سطح پیچیدگی محلی‌سازی بر اساس کشورشان (CLC) را ارائه می دهند. برخی از الگوریتم های ML حتی می توانند قسمت هایی از چشم انداز نرم افزار شرکت را که نیاز به پیشرفت دارند، پیدا کنند.

۳) بلاک‌چین

به لطف فناوری بلاکچین، شرکت‌های رِگ‌ تک می‌توانند اطمینان حاصل کنند که معاملات مالی به طور ایمن و به‌موقع انجام می‌شوند.

بلاکچین‌ها کاربردهای زیادی در صنعت رِگ‌ تک دارند. به عنوان مثال، شرکت های رِگ‌تک از بلاکچین‌ها برای جمع آوری اسناد و اطلاعات استفاده می کنند. بلاکچین به شرکت‌های رِگ‌تک اجازه می دهد تا بلافاصله سوابق را تأیید کنند، امنیت امضاهای دیجیتالی را افزایش دهند و به دلیل ماهیت توزیع شده بلاکچین، امنیت داده‌ها را تضمین کنند.

۴) داده‌های بزرگ

شرکت های رِگ‌ تک از تجزیه و تحلیل پیشرفته و رایانش ابری برای شناسایی توالی های پنهان، گرایش های جدید، کاربران غیر مجاز و فعالیت های مشکوک بر اساس مجموعه داده‌های بزرگ استفاده می کنند.

با توجه به اجرای داده‌های بزرگ در شرکت های رِگ‌تک، کنترل همه داده ها با هم در یک فضای ذخیره‌سازی بسیار آسان تر شده است.

۵) بیومتریک‌ها

رِگ‌تک از داده های بیومتریک برای بهبود فرایندهای مدیریت هویت استفاده می کند. هدف اصلی بیومتریک کنترل همه مدارک هویتی و پیگیری فعالیت‌های مشکوک است.

شناخته شده ترین رویکردهای بیومتریک شامل اسکن اثر انگشت، اسکن عنبیه چشم، اسکن صورت و تشخیص صدا است. این روش های شناسایی راحت‌تر و ایمن‌تر از رمزهای عبور هستند.

در اینجا برخی از مزایای اضافی بیومتریک‌ها برای شرکت‌های رِگ‌تک ارائه شده است:

  • دسترسی سریع و دقیق به تأیید و احراز هویت کاربر
  • امکان ایجاد مدل‌های دقیق هویت و شناسایی مدل‌ها در داخل سازمان
  • نصب دقیق دنباله حسابرسی برای معاملات
  • کاهش تقلب در هویت
  • امنیت هویت مشتری

فناوری های بیومتریک حتی به شرکت‌های رِگ‌ تک این امکان را می‌دهند تا با استفاده از برندهای شناسایی و نظارت خودکار جهت نظارت بر کانال‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر مشتریان بالقوه جدیدی را به ارمغان آورند.

مفهوم رِگ‌تک

ویژگی‌های اصلی فناوری‌های نظارتی

قبل از اینکه رِگ‌تک راه حل های مناسب فناوری‌محور خود را ارائه دهد، شرکت‌ها یک رویکرد دستی برای انطباق با مقررات داشتند اما استفاده از این رویکرد نیاز به زمان بیشتر و تأثیر کمتری داشت.

رِگ‌تک وضعیت را بهبود بخشیده است. راه حل های رِگ‌تک به دلیل ویژگی‌های اصلی خود ارزش افزوده دارند.

۱) چابکی

شرکت های رِگ‌تک از رویکرد استخراج، تبدیل، بارگذاری برای سازماندهی سریع و موثر پایگاه داده استفاده می کنند.

۲) سرعت بالا

داده های بزرگ و تجزیه و تحلیل شناختی به راه‌حل‌های رِگ‌تک اجازه می دهد تا در لحظه اطلاعات را پردازش کرده و گزارشات را تولید کنند.

۳) یکپارچگی آسان

این نرم افزار به عنوان یک مدل توزیع خدمات به شرکت های رِگ‌تک اجازه می دهد تا به راحتی راه حل ها را با سیستم های نرم افزاری سازمان‌هایی که با آنها همکاری می کنند ادغام کنند.

۴) تجزیه و تحلیل پیشرفته

شرکت های رِگ‌تک به شدت به توانایی راه حل های خود در جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های بزرگ و حتی جریان داده های در لحظه اعتماد می‌کنند. آنها از راه‌حل‌های آنالیزی پیچیده برای ارائه داده‌های مرتبط به مشتریان استفاده می‌کنند.

کلام آخر

موسسه Ponemon محاسبه کرده است که هزینه عدم رعایت مقررات (جریمه، مجازات و غیره) تقریباً سه برابر بیشتر از هزینه تطابق با مقررات است. شرکت های رِگ‌ تک ابزارها و راه‌حل‌هایی را ارائه می دهند که نه تنها هزینه تطابق با مقررات را کاهش می‌دهند بلکه این روند را سریع‌تر و کارآمدتر می‌کنند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه