امضای دیجیتال در سامانه ثنا

امضای دیجیتال در سامانه ثنا
فهرست مطالب

احراز هویت سامانه ثنا به منظور انجام خدمات قضایی گوناگون مانند پیگیری انواع پرونده، وضعیت دادخواست، اخذ گواهی عدم سوء پیشینه، مشاهده ابلاغیه‌های الکترونیکی، درخواست عفو و دیگر خدمات انجام می‌شود. این احراز هویت به همراه امضای دیجیتال در سامانه ثنا انجام می‌شود. در این می‌خواهیم بیشتر با امضا الکترونیک یا امضای دیجیتال سامانه ثنا آشنا شویم. با ما همراه باشید.

امضای دیجیتال ثنا چیست؟

امضای دیجیتال یا امضای الکترونیک یک طرح، الگو یا علامت ریاضی برای تأیید صحت پیام‌ها یا اسناد دیجیتال فرد است. یک امضای دیجیتال معتبر، در صورتی که پیش نیازهای آن برآورده شوند، به گیرنده اطمینان بسیار بالایی می‌دهد که پیام توسط یک فرستنده شناخته شده و حقیقی ایجاد شده است (اصالت)، و اینکه پیام در انتقال (یکپارچگی) تغییر نکرده است.

در بند «ی» مادّه ۲ قانون تجارت الکترونیک ایران، امضای دیجیتال به این صورت تعریف شده است:

«امضای الکترونیک عبارت از هر نوع علامت منضم شده یا به نحو منطقی متصل شده به داده پیام است که برای شناسایی امضاء کننده داده پیام مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

امضای الکترونیک باعث می‌شود که هویت کاربر در دنیای آنلاین تایید شود. با استفاده از امضای الکترونیک ثنا می‌توانید خدمات مختلفی را دریافت کنید، از جمله:

  1. پیگیری پرونده‌های ثبت شده و آخرین وضعیت آن‌ها مانند اظهارنامه و آخرین وضعیت دادخواست
  2. اخذ گواهی عدم سوء پیشینه
  3. محاسبه هزینه دادرسی
  4. مشاهده ابلاغیه‌های الکترونیک
  5. سامانه نوبت دهی آنلاین خدمات قضایی
  6. ثبت درخواست عفو

امضای الکترونیک ثنا

امضای الکترونیک در سامانه ثنا چگونه است؟

احراز هویت غیر حضوری سامانه ثنا را می‌توان گامی بزرگ با هدف هوشمندسازی خدمات قوه قضایی دانست. با کمک سامانه آنلاین احراز هویت ثنا، همه مراحل خدمات قوه قضاییه بدون حضور متقاضی انجام خواهد شد. برای استفاده از خدمات غیرحضوری سامانه ثنا و با توجه به اهمیت پی بردن به واقعی بودن هویت کاربر، نیاز است که کاربران امضای الکترونیکی در سامانه ثنا داشته باشند. به همین منظور و برای اخذ امضای دیجیتال سامانه ثنا، کاربر باید به صورت حضوری به شعب و دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و یا از طریق وبسایت سامانه ثنا اقدام کند.

مراحل ثبت ­نام در سامانه­ ثنا برای اخذ امضای الکترونیکی

برای ثبت نام در سامانه ثنا و اخذ امضای دیجیتال، می‌توانید به دو روش درخواست حضوری و غیرحضوری اقدام کنید. مراحل ثبت نام سامانه ثنا به هر دو روش را در ادامه توضیح داده‌ایم.

۱. مراجعه مستقیم و حضوری به دفتر خدمات الکترونیک قضایی

در روش حضوری ثبت نام ثنا کافی است با در دست داشتن کارت ملی، شناسنامه و اطلاعات دقیق آدرس، شماره تلفن و کدپستی به نزدیک‌ترین دفتر خدمات قضایی به محل سکونت شما مراجعه کنید و بعد از ثبت نام، امضای الکترونیکی خود را ثبت نمایید. بعد از ثبت امضا، می‌توانید ادامه روند کار را از طریق سامانه ثنا انجام دهید.

۲. ثبت نام در سامانه ثنا و اخذ امضای الکترونیکی

در روش ثبت نام آنلاین، کاربر ابتدا به وبسایت سامانه ثنا مراجعه می‌کند و سپس با مراجعه حضوری به دفتر خدمات قضایی و یا مجتمع قضایی، ثبت نام خود را نهایی و امضای الکترونیکی خود را ثبت می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مراحل برای دریافت امضای دیجیتال در ثنا، ارائه مدارک کاربر است. مدارک ضروری برای ثبت نام امضای الکترونیکی ثنا عبارتند از:

  1. داشتن سیم کارت به نام کاربر از یکی از اپراتورهای معتبر تلفن همراه
  2. کد پستی محل سکونت
  3. تلفن ثابت
  4. آدرس ایمیل
  5. اسکن کارت ملی

اگر سیم کارتی به نام خودتان ندارید، می‌توانید به روش حضوری برای درخواست امضای الکترونیکی ثنا مراجعه کنید.

مراحل ثبت نام غیرحضوری ثنا برای دریافت امضای دیجیتال نیز به صورت زیر است:

 

  1. مرحله اول ورود به سامانه ثنا از طریق سایت‌های زیر است:

www.sana.adliran.ir

www.eblagh.adliran.ir

  1. در مرحله دوم، اگر شخص حقیقی هستید، بر روی ثبت نام شخص حقیقی کلیک کنید.
  2. در مرحله سوم، باید اطلاعات خودتان را که شامل کد ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه است، وارد کنید.
  3. در این مرحله، طبق مراحلی که سامانه ثنا مشخص کرده است، اطلاعات را با دقت وارد کنید و در پایان روی دکمه اتمام ثبت اطلاعات اولیه را کلیک کنید.

بعد از ثبت، برای اخذ امضای دیجیتال ثنا و احراز هویت، با به همراه داشتن کارت ملی و خط موبایلی که با آن ثبت نام را انجام داده‌اید، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید تا ثبت نام خود را نهایی و امضای دیجیتال دریافت نمایید.

در صورتی که در شهرستانی سکونت دارید که دفتر خدمات قضایی هنوز در آن دایر نشده است، باید به دادگستری حوزه قضایی مراجعه کنید و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت نمایید.

یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال (e-KYC) در ایران است.  با یوآیدی، احراز هویت غیرحضوری از جمله احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت سجام را به کمک هوش مصنوعی و تشخیص چهره در کوتاهترین زمان انجام دهید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه