چگونه میتوان به اقتصاد مشارکتی رونق بخشید؟

احراز هویت مسئله اصلی اقتصاد مشارکتی
فهرست مطالب

به نظر شما اقامت در منزل غریبه ای که شما تا به حال او را ملاقات نکرده اید و فقط صرفا در فضای مجازی با او صحبت کرده اید چقدر امن است؟ یا مثلا راننده ای که شما را نیمه شب به منزلتان می رساند چقدر مورد اعتماد است؟

نگرانی کاربران در زمینه اقتصاد مشارکتی

در دنیای امروزی اقتصاد مشارکتی بین مردم رواج زیادی پیدا کرده و در حال حاضر کسب و کارهایی نیز در این راستا مثل اتاقک و زودروم در ایران خدمات ارائه می دهند. اقتصاد مشارکتی در واقع به اشتراک گذاشتن وسایل و محصولاتی با افراد دیگری از جامعه است که از آن استفاده می کنند. در این بین نیز اتاقک و زودروم با به هم رساندن کسانی که می خواهند خانه خود را اجاره دهند و کسانی که می خواهند خانه ای اجاره کنند توانسته اند تا محل درآمدی برای افراد ایجاد و همچنین فرایند اجاره محل اقامت را برای مسافران تسهیل کنند.

روش های گوناگون و عجیب و غریبی، تحت عنوان مصرف اشتراکی، اقتصاد مشارکتی و به اشتراک گذاری،‌ ایجاد شده اند. اما این امر در تضاد با حس امنیت و حریم خصوصی است. به عنوان مثال همان کسب و کار اتاقک را در نظر بگیرید. افراد در این پلتفرم خانه های خود را با افراد غریبه به اشتراک می گذارند. به نظر شما اجازه اقامت یک غریبه در منزلتان وقتی خودتان هم در خانه حضور دارید باعث نگرانی می شود؟ یا اجازه اقامت یک غریبه در منزلتان وقتی خودتان آنجا حضور ندارید؟ در هر دو مورد جای نگرانی وجود دارد، اما راه حل چیست؟ اجازه دهید قبل از ارائه راه حل توجه شما را به نتایج نظرسنجی در زمینه اقتصاد مشارکتی جلب کنم.

اقتصاد مشارکتی فرصتی مناسب برای کاربران فضای آنلاین

نتایج نظرسنجی

به منظور درک بهتر این صنعت در حال رشد، نظرسنجی آنلاینی در کشورهای اروپایی و آمریکایی در زمینه نگرش مردم در مورد اقتصاد مشارکتی، به ویژه احساسات و نگرانی های آنان درمورد برخورد با افراد دیگر در فضای آنلاین، انجام شد. این نظرسنجی در تاریخ پنجم و ششم سپتامبر ۲۰۱۶ انجام شد و توسط ۲۰۳۹  فرد بزرگسال در انگلستان پاسخ داده شد.

در تابستان گذشته ۱۷ میلیون نفر، در وبسایت Airbnb (شبیه همان کسب و کار اتاقک و زودروم ولی در اروپا و آمریکا) جا برای اقامت رزرو کردند و نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر لیست شدند. برخلاف محبوبیت این وبسایت، جعل و کلاهبرداری همچنان در آن اتفاق می افتد و این نشان می دهد که هنوز هم اجاره خانه رو در رو، یا به اصطلاح peer to peer رواج بیش تری دارد. تنها ۳٪ پاسخ دهندگان به نظرسنجی، از پلتفرم هایی مانند وبسایت Airbnb برای اجاره اقامتگاه خود استفاده کرده بودند. بعلاوه از هر ۵ نفر، ۱ نفر، بدلیل نگرانی در مورد جعل و کلاهبرداری، در اقتصاد مشارکتی شرکت نمی کند.

شاید این مطلب برایتان جالب باشد: هویت دیجیتال و سودآوری بیشتر برای کسب و کار ها در اقتصاد مشارکتی

نگرانی دیگری در مورد این موضوع وجود دارد که شما نمی دانید خانه خود را در اختیار چه کسی قرار می دهید. هنوز هم برای برخی از مهمانان، دادن نام و یا عکس جعلی به میزبان راحت است؛ مخصوصاً زمانیکه بدانند میزبان در محل حضور ندارد یا در مدت اقامت آنها به آنجا نمی آید. بنابراین جای تعجب باقی نمی ماند که چرا ٪۴۳ افراد ترجیح می دهند که از یک اپلیکیشن برای بررسی هویت مشتریان بالقوه خود استفاده کنند. عکس این موضوع برای مشتریان هم صادق است؛ ۳۸٪‌ افراد گفته اند، ترجیح می دهند که پیش از اقامت، از یک اپلیکیشن برای احراز هویت صاحبان املاک استفاده کنند.

راه حل Airbnb برای احراز هویت کاربرانش

تمامی شواهد نشان می دهند که برخی از شکل های احراز هویت برای رونق اجاره اقامتگاه به صورت شخص به شخص،‌ لازم هستند و صاحبان پلتفرم ها باید در جهت ممکن ساختن این موضوع، به صورت مقرون به صرفه از نظر زمان، هزینه و تلاش،‌ عمل کنند. تماس های اسکایپی یا ارسال کپی مدارک شناسایی از طریق پست،‌ راه حل کارایی برای دنیای تکنولوژیک و دیجیتالی امروز نیست.

با توجه به همین موضوع، Airbnb پیشروترین پلتفرم معرفی محل های اقامت برای حل مشکل در زمینه احراز هویت با یکی از پلتفرم های احراز هویت دیجیتال همکاری می کند. Airbnb با همکاری Jumio، پلتفرم احراز هویت دیجیتال، توانسته است راه حل جدیدی برای کاربران خود فراهم آورد. Jumio با ایجاد بستر شناخت هویت کاربران برای یکدیگر در پلتفرم Airbnb توانسته در تصمیم گیری کاربران نقش مهمی را ایفا کند. کاربران با عکس گرفتن از کارت ملی خود و عکس سلفی اطلاعات پایه ای مورد نیاز برای اسکان را در اختیار آنها قرار می دهد. شایان ذکر است، Jumio یکی از پیشروترین پلتفرم های احراز هویت دیجیتال است که در ایالت کالیفرنیا آمریکا تأسیس شده است.

و اما راه حل: یوآیدی رویکردی جدید برای تایید هویت اشخاص

یوآیدی، اپلیکیشن رایگانی است که امکان اثبات هویت، به صورت آنلاین را به کاربران می دهد. بدین صورت که کاربران با یک بار معرفی مشخصات خود در اپلیکیشن یوآیدی می توانند آنلاین هویت خود را احراز کنند.

این کار به بالا بردن کنترل در مدیریت حریم شخصی، کاهش چشم گیر جرایم اینترنتی، تسهیل در استفاده از خدمات بانک ها و بیمه ها و… منجر می شود. همچنین شرکت ها، کسب و کار ها و ارگان های دولتی نیز با استفاده از یوآیدی موجب بهبود توسعه خدمات خود مثل، بالا بردن امنیت اطلاعات کاربران، بالا بردن تجربه کاربری و بسیاری دیگر از این دست موارد می شود.

کاربرد یوآیدی و مزایای آن در اقتصاد مشارکتی

برای توضیح بهتر موضوع روند استفاده کاربران از وبسایت اتاقک را در نظر میگیریم. از آنجایی که اتاقک با حذف واسطه ها متقاضی و عرضه کننده را به هم می رساند، تمام امنیت و احراز هویت توسط خود کاربران انجام می گیرد. به عنوان مثال با بازدید از سایت اتاقک و اجاره یکی از اتاق های پیشنهادی، کاربران موظف هستند با رد و بدل کردن شماره تماس و کارت ملی به همدیگر اعتماد نمایند. اما این احتمال هم می رود که افراد سودجو با دسترسی به کارت ملی بقیه افراد به جعل هویت دست بزنند. در این حال در صورت بروز مشکل هم نمی توان از راه های حقوقی پیگیر پیشامدهای ممکن بود.

بنابراین اتاقک و زودروم نیز به تبعیت از نمونه خارجی خود Airbnb می توانند برای ورود به حل معضل احراز هویت به دنبال احراز هویت دیجیتال باشند. یوآیدی نیز قادر خواهد بود با دادن دسترسی به کسب و کار ها آنها را در ساختن یک اعتماد قابل اتکا همراهی کند. در ادامه برای درک هرچه بهتر فرایند احراز هویت متن به همراه فیلم آورده شده است.

پیشنهاد می شود که در خبرگزاری ایسنا این مطلب را مطالعه بفرمایید: فروش کدملی یا معامله هویت؟

نقش یوآیدی در احراز هویت

با توجه به مشکلاتی که به آن اشاره شد، یوآیدی راه حل عدم اعتماد بین کاربران است. نحوه استفاده از یوآیدی توسط کاربران بدین صورت است که، کاربران ابتدا از خود عکس سلفی گرفته و در گام بعدی از کارت ملی خودشان عکس می گیرند. یوآیدی نیز با تکنولوژی Image Processing عکس سلفی کاربر را شناسایی کرده و سپس با الگوریتم OCR اطلاعات روی کارت ملی را ثبت می کند. حال احراز هویت چگونه صورت می گیرد؟ یوآیدی با تطابق دادن عکس سلفی با عکسی که در کارت ملی است، کاربران را احراز خواهد کرد. در ادامه فیلم کاملی از نحوه کارکرد یوآیدی نمایش داده شده است.

 

مزایای یوآیدی برای کسب و کار هایی که در زمینه اقتصاد مشارکتی فعال هستند

بنابراین با توجه به فرایند یوآیدی و هموار کردن راه برای اعتماد سازی کاربران در فضای مجازی، کسب و کار ها می توانند با بهره مندی از فرصت هایی که یوآیدی در اختیار آنها قرار می دهد به بهره وری کسب و کار خود کمک کنند. مزایای استفاده از یوآیدی اعم از:

  • بالا بردن تجربه کاربری به واسطه تسهیل در فرایند خرید بدون نگرانی از هویت افراد در فضای آنلاین.
  • پایین آمدن نرخ از دست دادن مشتری به واسطه تجربه کاربری لذت بخش.
  • دسترسی به جامعه ای از افراد که همیشه به خاطر تردید در امنیت و اعتماد نداشتن، از فعالیت در فضای آنلاین دوری میکردند.
  • بالا رفتن امنیت اطلاعات به این دلیل که کاربران بر حفظ حریم شخصی خود کنترل بیشتری دارند و به انتخاب خودشان آنچه را که میخواهند به اشتراک میگذارند.

شایان ذکر است که در آینده ای نه چندان دور هویت دیجیتال جای کارت ملی را خواهد گرفت. بنابراین یوآیدی با پیشرو بودن و انتقال حس خوب تجربه کاربری علاوه بر بالا بردن بهره وری شرکت ها در، نرخ از دست دادن مشتری را برای فعالان اقتصاد مشارکتی کاهش می دهد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه