کد بورسی چیست؟

کد بورسی
فهرست مطالب

کد بورسی یا کد معاملاتی یک کد منحصر به فرد است که توسط سامانه سجام برای افراد صادر می شود. کاربران با کد معاملاتی منحصر به فردی که برای آنها صادر می شود می توانند در کارگزاری ها اقدام به انجام معاملات نمایند. در واقع بدون کد معاملاتی که به آن کد سهامداری نیز می گویند، انجام معاملات امکان پذیر نیست.

لزوم دریافت کد بورسی

همانگونه که اشاره شد، بدون داشتن کد معاملاتی، در هیچ یک از کارگزاری ها نمی توان معامله انجام داد. الزام کاربران و سرمایه گذاران برای دریافت کد معاملاتی در سال ۹۷ و با دستور سازمان بورس اوراق بهادار و در راستای انطباق با قوانین ضد پولشویی و ضد تامین مالی تروریسم ابلاغ شد. بنابراین هر کاربری که مایل به سرمایه گذاری در بورس است، باید برای دریافت کد معاملاتی از سامانه سجام اقدام نماید.

مسئولیت کد بورسی با چه نهادی است؟

مسئولیت صدور کد معاملاتی با سازمان بورس اوراق بهادار و از طریق سامانه سجام می باشد. سازمان بورس اوراق بهادار با راه اندازی سامانه سجام اطلاعات سرمایه گذاران را تجمیع کرده و به آنها یک کد منحصر به فرد به عنوان کد معاملاتی صادر می کند. به منظور ورود به بازار بورس، داشتن کد معاملاتی الزامی می باشد.

ساختار

کد معاملاتی از تعدادی حروف و ارقام تشکیل شده است. قبلا قسمتی از نام و یا نام خانوادگی سرمایه گذار در کد معاملاتی قرار می گرفت که اخیرا ساختار این حروف عوض شده است.

موارد دیگر استفاده از کد بورسی

از کد معاملاتی میتوان به منظور خرید سهم در فرابورس نیز استفاده کرد. برای خرید سهم در فرابورس ایران نیازی به کد مجزا نمی باشد و کد معاملاتی برای این امر کافی است. همچنین در صورت آزادسازی سهام عدالت، برای فروش این سهام به کد معاملاتی نیاز است.

امنیت کد بورسی

برای انجام معاملات باید کد معاملاتی داشته باشید. اگر این کد شما در اختیار شخص دیگر قرار بگیرد، آن شخص نمی تواند از کد شما استفاده کند. کسانی که کد معاملاتی خود را با رضایت در اختیار شخص دیگری قرار می دهند، در صورت تخلف توسط شخص مورد نظر، مسئولیت آن بر عهده صاحب کد معاملاتی خواهد بود. اشخاص غیر، نمی توانند شماره حساب صاحب کد معاملاتی را تغییر داده و یا از حساب وی در کارگزاری، پول برداشت کنند. زیرا برای انجام این امور، درخواست صاحب اصلی کد معاملاتی از کارگزاری الزامی می باشد.

راهکار احراز هویت دیجیتال یوآیدی به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور با استفاده از لگوریتم های هوش مصنوعی، در کوتاهترین زمان و بالاترین دقت ممکن، فرایند احراز هویت سجام برای دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا را به صورت بلادرنگ انجام می دهد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه