شرکتهایی که برای KYC مناسب رمزارز مناسب هستند

KYC مناسب رمزارز
فهرست مطالب

طی چند ماه اخیر رمزارز با استقبال بی‌سابقه‌ای همراه بوده است. بنابراین صرافی‌ها نیز برای پیشگیری از پولشویی و کلاهبرداری‌های دیگر به دنبال راهی برای پیدا کردن KYC مناسب رمزارز هستند. زیرا با توجه به استقبال بی‌سابقه مردم از رمزارز به زیرساخت قابل اطمینان و نظارت متناسبی نیاز است. در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم که صرافی‌ها برای KYC مناسب رمزارز از چه خدماتی استفاده می‌کنند.

حقیقت این است که رشد بازار ارز دیجیتال و رمزارزها با سرعت بیش از حد تصوری اتفاق افتاده است. بنابراین همانند بازار بورس و سهام فرصت کافی برای رشد و بلوغ تدریجی پیدا نکرده‌اند. از این رو استفاده از رویه‌های احراز هویت و KYC مناسب رمزارز یکی از چالش برانگیزترین بحث‌ها برای صرافی‌ها است.

با رشد تکنولوژی و روی کار آمدن فناوری اطلاعات نیز دیگر امکان انجام امور به صورت دستی وجود ندارد. از این رو در ادامه شما را با خدمات ارائه شده توسط برخی از شرکت‌ها در زمینه KYC مناسب رمزارز آشنا می‌کنیم.

KYC به چه معناست؟

KYC در حقیقت مخفف عبارت مشتری خود را بشناس است. از این رو به تایید هویت اجباری مشتری اشاره دارد که موسسات مالی برای دسترسی به خدماتشان از آن استفاده می‌کنند. مشتریان معمولا باید جزئیات مربوط به KYC را هنگام افتتاح حساب و یا تغییر اطلاعات خود وارد کنند. از طرفی نیز در صورت عدم تکمیل روند KYC دسترسی به همه امکانات صرافی‌های رمزارز وجود نخواهد داشت.

آیا روند کلی KYC مناسب رمزارز یکسان است؟

فرآیند کلی طی شده در KYC مناسب رمزارز در همه حالات یکسان است. زیرا همگی هدف یکسانی دارند. اما بسته به ماهیت تجارت ممکن است جزئیات آن با تغییراتی همراه باشد. هر چند روند کلی این فرآیند شامل جمع‌آوری اطلاعات و سپس تایید آن‌ها طی مرحله احراز هویت است. در ادامه سه مرحله از روند کلی KYC مناسب رمزارز را بررسی می‌کنیم:

۱) فرآیند شناسایی مشتری

این مرحله در حقیقت اولین و ساده‌ترین روند موجود در KYC مناسب رمزارز است. مراحل ثبت نام که به منظور جمع‌آوری و تایید اطلاعات مشتریان است در این فرآیند جای می‌گیرد.

۲) دقت و توجه به مشتری

پس از تایید هویت مشتری معمولا موسسات مالی برای طی کردن روند KYC مناسب رمزارز به بررسی پیشینه مشتری می‌پردازند. این کار معمولا برای پیشگیری از کلاهبرداری‌های احتمالی انجام می‌شود.

۳) نظارت مستمر

نظارت مستمر و اطمینان از به‌روز بودن اطلاعات در این مرحله از روند KYC مناسب رمزارز قرار دارد. این روند مهمترین بخش برای جلوگیری از پولشویی و یا انجام معاملات غیرقانونی است.

چرا بهره‌گیری از KYC مناسب رمزارز در مبادلات ارز دیجیتالی اجباری است؟

با افزایش معاملات مرتبط با ارزهای دیجیتال و رمزارزها احتمال انجام مبادلات غیرقانونی و پولشویی نیز بیش‌تر می‌شود. از این رو استفاده از KYC مناسب و اجباری بودن استفاده از آن می‌تواند این اطمینان را فراهم کند که کلیه معاملات انجام شده قانونی هستند.

از این رو بدون گرفتن تایید KYC انجام هر گونه معامله در زمینه ارز دیجیتال غیرقانونی محسوب می‌شود. زیرا در چنین شرایطی گویا فرآیند احراز هویت به درستی انجام نگرفته است. بنابراین احتمال سو استفاده از هویت نیز افزایش می‌یابد.

KYC مناسب رمزارز
KYC مناسب رمزارز

KYC و قوانین ضد پولشویی (AML ) چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

شناخت مشتری و تایید هویت او تنها بخشی از قوانین مبارزه با پولشویی محسوب می‌شود. قوانین پولشویی در حقیقت شامل طیف گسترده‌ای از فرآیندهای نظارتی است که با محدودیت دسترسی یا فیلتر پلتفرم همراه است. اما KYC به منظور تایید هویت و افزایش دقت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی شرکت‌هایی که از KYC مناسب رمزارز به خصوصی استفاده می‌کنند

در ادامه برای روشن شدن موضوع برخی از شرکت‌ها یا پلتفرم‌های موجود در زمینه KYC مخصوص برای انجام مبادلات را معرفی می‌کنیم:

۱) کوین بیس (Coinbase)

کوین بیس در حقیقت یک کیف پول و پلتفرم ارز دیجیتال است که بیش از ۱۰ میلیون کاربر در ایالات متحده دارد. این پلتفرم محدودیت‌هایی را بر اساس مراحل تایید هویت کاربر برای استفاده از حساب کاربری تعیین می‌کند. به این ترتیب تنها کاربرانی می‌توانند از این پلتفرم استفاده کاملی داشته باشند که مراحل احراز هویت را به صورت کامل طی کرده باشند.

۲) کراکن (Kraken)

کراکن در حقیقت یک مبادله‌گر رمزنگاری ارز دیجیتال است. این پلتفرم در حقیقت بزرگترین مبادله‌گر بیت‌کوین از نظر حجم و نقدینگی محسوب می‌شود. بنابراین برای امنیت بیش‌تر به یک تایید هویت پنج مرحله‌ای کامل پایبند است.

۳) بیت فینکس (Bitfinex)

بیت فینکس نیز یک مبادله‌گر ارز رمزنگاری شده برای خرید و فروش بیت‌کوین است. امکان دسترسی به این پلتفرم به صورت سه نوع حساب وجود دارد. از این رو کاربران می‌توانند حساب عادی، تامین مالی و مبادله‌گر برای خود ایجاد کنند. اما افتتاح حساب یا تغییر آن تنها با طی کردن مراحل مختلف احراز هویت امکانپذیر است. برای دسترسی به تمامی خدمات ارائه شده توسط این پلتفرم به احراز هویت جامعی نیاز است که ممکن است پنج هفته به طول بینجامد.

با توجه به مطالب فوق می‌توان به این نتیجه رسید که در تمامی کشورها  انتخاب KYC مناسب رمزارز با مراحل مختلفی از احراز هویت همراه است. طی این فرآیند نیز معمولا اطلاعات هویتی فرد اعم از نام، نام خانوادگی، کد ملی یا شناسه شهروندی، آدرس محل سکونت و اطلاعات حساب‌ها به دقت چک می‌شوند. به این ترتیب کاربرانی که در حساب‌های مالی آن‌ها جای هیچ شک و شبهه‌ای نباشد می‌توانند از خدمات ارائه شده توسط پلتفرم‌های ارزهای دیجتال استفاده کنند. در غیر این صورت به بررسی بیش‌تری نیاز است  باید مراحل دیگری نیز طی شود.

همانگونه که در این مطلب نیز به بررسی آن پرداختیم فرآیند احراز هویت و تایید اطلاعات یکی از اصلی‌ترین راه‌های موجود برای افزایش امنیت در عصر دیجیتال است. در این راستا راهکار احراز هویت یوآیدی نیز که به به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور شناخته می‌شود. فرآیند احراز هویت سامانه سجام جهت دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا را با سرعت و دقتی بسیار بالا انجام می دهد.

یوآیدی این فرایند را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آنها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی، مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر می باشد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه