۵ ترند مربوط به احراز هویت در سال ۲۰۲۰

5trends-of-authentication
فهرست مطالب

با توجه به تاریخ تغییرات شناسایی هویت افراد، فناوری تأیید هویت مدام در حال تغییر است تا بتواند با نیازهای کسب و کارهای مختلف در سرتاسر جهان تطابق پیدا کند. در این مطلب قصد داریم ۵ ترند بزرگ حوزه احراز هویت را که در سال جاری باعث دگرگونی صنایع شده‌اند را به شما معرفی کنیم.

این روزها زندگی آنلاین و  زندگی “عادی” ما کاملاً در هم آمیخته شده‌اند و تشخیص آن‌ها از یکدیگر دشوار است.

دیجیتالی شدن دنیا در طی دو دهه‌ی گذشته، در عین جذاب بودنش کمی نفس‌گیر است.

آنچه که در گذشته با عنوان “تجارت الکترونیکی” شناخته می‌شد اکنون فقط “خرید” نام دارد، و “بانکداری آنلاین” اکنون فقط با نام “بانکداری” شناخته می‌شود. در حال حاضر، ما برای داشتن یک زندگی طبیعی به تعاملات حضوری نیازی نداریم. شیوع ویروس کرونا یکی از شواهد این امر است، با وجود اینکه همه‌ی ما در این دوران در خانه بودیم اما بیشتر جنبه‌های زندگی‌مان درست مانند گذشته ادامه داشت.

درست است که دنیای دیجیتال مزایا و فرصت‌های زیادی را برای ما به ارمغان آورده، اما یکی ازبخش‌های زندگی که نسبت به گذشته پیچیده‌تر شده است، تأیید هویت است. شما قبلاً در هنگام مراجعه به یک بانک فقط کارت شناسایی خود را به آن‌ها نشان می‌دادید و همین کافی بود. اما اکنون روش‌های احراز هویت تکامل یافته‌اند، بنابراین سرویس‌های آنلاین مثل فروشگاه‌ها، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، بازی‌ها، فین‌تک‌ها (فناوری مالی)، نقد و بررسی‌های آنلاین و رمز ارزها (ارزهای مجازی مثل بیت‌کوین) دائماً باید به دنبال روش‌های جدید و نوینی برای تأیید هویت مشتریان خود باشند.

به همین دلیل است که صنعت احراز هویت در سال‌های اخیر به شدت شکوفا شده و به بخش گریز ناپذیری از دنیای دیجیتال ما تبدیل شده است. انتظار می‌رود که ارزش صنعت تأیید هویت تا سال ۲۰۲۴ به ۱۲.۸ میلیارد دلار برسد. پیش‌بینی می‌شود که این صنعت در سال ۲۰۲۰ با تغییرات عمده‌ای مواجه شود و احتمالاً در طی سال‌های آینده شاهد تحولات جدی‌تری خواهد بود. به عنوان مثال، هوش مصنوعی (AI) و فناوری ارتباطات میدانی نزدیک (NFC) در آینده به ترند های احراز هویت دیجیتال تبدیل خواهند شد.

پس این پنج ترند محبوب احراز هویت که انتظار داریم در سال ۲۰۲۰ و بعد از آن رخ دهند، چه چیزهایی هستند ؟

 

۱- افزایش فناوری بیومتریک

در اصل، فناوری شناسایی بیومتریک به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا با استفاده از مواردی مثل موقعیت جغرافیایی، اثر انگشت، اسکن عنبیه، تشخیص چهره و سایر بیومتریک‌هایی که برای هر شخص منحصر به فرد هستند، بتوانند کاربران خود را احراز هویت کنند. هر فناوری بیومتریک جدیدی که ایجاد می‌شود، نسبت به نسخه‌های قبلی خود قوی‌تر است بنابراین روز به روز بیشتر متداول می‌شود.

به همین دلیل است که انتظار داریم فناوری هوش مصنوعی (AI) در چند ماه آینده به یک ترند بزرگ تبدیل شود زیرا اکنون الگوریتم‌هایی وجود دارند که می‌توانند داده‌های بیومتریک خاص را از صورت افراد اسکن کنند و در نتیجه، احراز هویت مطمئن و امنی را برای ما به ارمغان می‌آورند.

با استفاده از هوش مصنوعی نه تنها می‌توانیم فاکتورهای مزاحمی مثل تار بودن تصویر را از بین ببریم بلکه می‌توان ویژگی‌های امنیتی درج شده بر روی کارت‌های شناسایی مثل هولوگرام‌ها را نیز تأیید کرد. این امر باعث می‌شود که بتوانیم شناسایی هویت را به شکل قابل اعتماد و منصفانه‌ای انجام دهیم.

 

۲- دغدغه‌ها و نگرانی‌های مشتریان باعث ایجاد تغییر در صنعت احراز هویت می‌شود

مشتریان و سازمان‌ها بیش از پیش درمورد امنیت آگاهی پیدا می‌کنند و این امر باعث می‌شود که تقاضا برای ابزارهای تأیید هویت افزایش پیدا کند. در حقیقت یکی از مطالعات اخیر نشان داده که سرقت شناسه و کلاهبرداری بانکی، جزو مهم‌ترین دغدغه‌ها‌ و نگرانی‌های ۴۴% از مشتریان آمریکایی هستند.

به نظر می‌رسد که سال ۲۰۲۰ سال “تغییر” باشد زیرا تأیید هویت آنلاین در ابتدا امری غیرمعمول بود اما اکنون به یک مسئله‌ی مورد انتظار و حتی الزامی تبدیل شده است. این بدان معناست که سازمان‌ها در تلاش‌ هستند تا با استفاده از آخرین تکنولوژی روز‌، سیستم‌های امنیتی قوی را پیاده‌سازی کنند تا بتوانند از کلاهبرداری جلوگیری کرده و تقاضای مشتریان را برآورده کنند.

 

۳- افزایش تقاضا بر بستر موبایل

حتماً نباید یک متخصص باشید تا متوجه شوید که دنیا به سمت موبایلی شدن پیش می‌رود. البته این ترند احراز هویت اصلاً گذرا و موقتی نیست و سال ۲۰۲۰ نشان داده که هیچ راه برگشتی برای این ترند وجود ندارد. ویروس کرونا یکی از عواملی است که باعث شده تقاضای ما از گوشی‌های هوشمند افزایش پیدا کند و وجود هرگونه تأخیر در سرویس‌های تلفن‌های همراه به هیچ وجه قابل قبول نیست.

بر طبق آمار Statista، امروزه ۵۲% از ترافیک جهانی اینترنت بر روی موبایل‌ها قرار دارد. این بدان معناست که تلفن‌های همراه (از جمله تبلت‌ها) اکنون به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای دسترسی به اینترنت تبدیل شده‌اند. این مسئله بر روی تأیید شناسه‌ی دیجیتال، تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد. با جذب شدن مشتریان به سمت تلفن‌های همراه، کلاهبرداری نیز در این دستگاه‌ها افزایش یافته است. مشاغل باید بیش از پیش نسبت به تهدیدات بدافزارهای موبایل آگاه باشند، این بدافزارها می‌توانند اطلاعات شخصی را ضبط کرده و پیام‌ها را به صورت مخفیانه به دست آورند. این بدان معناست که شرکت‌ها باید راهی برای حفاظت از داده‌های مشتریان بیابند و در عین حال تجربه‌ی مثبت و خوشایندی را به مشتریان خود ارائه دهند.

 

۴- ارتباطات میدانی نزدیک یا NFC

NFC مجموعه‌ای از پروتکل‌ها است که به دو دستگاه الکترونیکی که در فاصله‌ی ۴ سانتیمتری از هم قرار گرفته‌اند اجازه می‌دهد تا با هم ارتباط برقرار کنند. NFC در تجارت، شبکه‌های اجتماعی، بانکداری و بازی استفاده می‌شود و اکنون بیشتر در تأیید هویت دیجیتال به کار می‌رود.

به نظر می‌رسد که این ترند از سال ۲۰۲۰ به بعد با روند رو به رشدی مواجه شود. بر طبق پیش‌بینی‌های Technavio، تا سال ۲۰۲۳ ارزش جهانی گذرنامه‌های بیومتریک با نرخ رشد مرکب سالانه‌ی ۲۱ درصدی، به ۲۳.۹۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

خواندن مستقیم داده‌ها از روی تراشه‌ی پاسپورت‌های بیومتریک، امنیت فوق‌العاده زیادی را برای ما به ارمغان می‌آورد و همچنین یکی دیگر از مزیت‌هایش این است که می‌توانیم متوجه شویم که آیا اطلاعات پاسپورت توسط یک کلاهبردار تغییر یافته‌اند یا خیر. با توجه به اینکه اکثر پاسپورت‌ها به این تراشه مجهز هستند، در نتیجه تأیید هویت آنلاین به سطح جدیدی رسیده است. حال تصور کنید که چنین تراشه‌هایی بر روی تمام کارت‌های شناسایی و شناسنامه‌های سرتاسر جهان اضافه شوند.

 

۵- تأثیرات ویروس کرونا

بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین تأثیرات ویروس کرونا این بوده که خدمات آنلاین از قبیل خدمات بهداشتی، مالی، احراز هویت، امنیت و البته ویدیو کنفرانس، افزایش یافته‌اند.

همه‌ی این خدمات نیازمند تأیید هویت آنلاین هستند و در کنار آن به فناوری پرداخت غیر لمسی نیز نیاز دارند.  در حال حاضر شرکت‌ها علاوه بر مبارزه با کلاهبرداری‌ها، باید با شیوع ویروس کرونا نیز مبارزه کنند. به همین دلیل است که تأیید هویت آنلاین به یک امر حیاتی تبدیل شده است تا سازمان‌ها برای تأیید هویت مشتریان خود نیازی به تماس مستقیم با آن‌ها نداشته باشند.

Kaarel Kotkas، مدیر عامل شرکت Veriff، در ماه مارس در مصاحبه‌ای با TechCrunch عنوان کرد: “ویروس کرونا، کاربردهای جدیدی را برای احراز هویت آنلاین ایجاد کرده است. به عنوان مثال دانشگاه‌ها به دنبال راه‌هایی برای برگزاری امتحانات آنلاین هستند و شرکت‌های بزرگ فناوری به دنبال بازیابی حساب و بازنشانی اعتبار هستند تا بتوانند از دورکاری پشتیبانی کنند.”

“با نگاه کردن به ماه‌های گذشته که ویروس کرونا در سرتاسر جهان گسترش یافته می‌توانیم ببینیم که مشاغل زیادی به واسطه‌ی ویروس کرونا به صورت آنلاین درآمده‌اند.”

یکی از کلمه های ترند احراز هویت در جامعه کنونی که با شیوع کرونا ارزش و کاربرد آن به مراتب بیشتر ظاهر شده است، احراز هویت غیر حضوری با هوش مصنوعی است. دقت و سرعت احراز هویت با هوش مصنوعی بسیار بالاتر از احراز هویت با نیروی انسانی می باشد. پلتفرم احراز هویت امن یوآیدی با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته هوش مصنوعی نظیر تشخیص زنده بودن (Liveness Detection) و یادگیری عمیق (Deep Learning) اولین راهکار احراز هویت دیجیتال در کشور می باشد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه