تشخیص چهره ویدیویی و استفاده در بانکداری خرد

FACIAL-RECOGNITION-IN-RETAIL-BANKING-AND-IP-SURVEILLANCE
فهرست مطالب

در دهه گذشته ، شاهد افزایش استفاده از نوآوری در بخش‌های مختلف تجاری، به ویژه در بخش مالی و بانکی برای بهبود و ارتباط بهتر با مشتریان بوده‌ایم. از زمان شروع انقلاب دیجیتال، نقش تشخیص چهره ویدیویی در انواع معاملات، بیش از پیش برجسته‌تر شده است. دلیل این امر سهولت ارائه آن بدون تعلل زیاد در مسئله امنیت تراکنش‌ها است.

علی‌رغم گسترش استفاده از کارتهای پرداخت هوشمند ( EMV ) همراه با سیاست‌های ایجاد رمز عبور، موجی از انواع کلاهبرداری‌های بانکی به راه افتاده است. EMVها کارت‌های هوشمندی‌ هستندکه داده‌هایشان علاوه بر کارت مغناطیسی بر روی مدار مجتمع (IC) نیز ذخیره می‌شود. سازمانهای مالی بزرگ، به دلیل از دست دادن مبالغ میلیاردی، به منظور استفاده از تکنولوژی‌های بیومتریک به جای رمز عبور، جهت حل این مشکل فراخوان داده‌اند. این بدین معناست که نرم‌افزار بانکی وابسته به اسکن چهره، تصویر اسکن شده را برای تایید کاربر با الگوهای چهره مشابهی که توسط کارکنان بانک به سیستم انتقال داده شده‌اند، مقایسه می‌کند. هدف از این مقایسه، تایید شخص و احتمالا اعطای مجوز انجام یک تراکنش است. به شرط اینکه هویت شخص صاحب حساب تایید شود.

تشخیص چهره ویدیویی

تکنولوژی تشخیص چهره ( Face Verification ) با بررسی ویژگی های بیومتریک چهره با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی ، یک قالب ریاضی از چهره فرد ایجاد کرده و آن را با تصویر ذخیره شده به عنوان مرجع مقایسه کرده و میزان تطابق دو چهره را اعلام می دارد. در صورت تطابق دو چهره به میزان لازم و مورد تایید، چهره کاربر تایید می شود.

تکنولوژی تشخیص چهره با ویدیو، چهره‌ها را در میدان دید دوربین تشخیص می‌دهد و آنها را با چهره‌هایی که اخیرا در پایگاه داده ذخیره شده‌اند مقایسه می‌کند. تکنولوژی تشخیص زنده بودن تصویر (Liveness Detection) بدون نیاز به استریو و دوربین سه‌بعدی، اقدامات جعل هویت را تشخیص می‌دهد.

یوآیدی ، اولین راهکار احراز هویت دیجیتال در کشور

یوآیدی سرویسی است که بر شناسایی دیجیتال و محافظت از داده متمرکز شده است تا بتواند با دو عامل اصلی حملات سایبری یعنی سرقت هویت و داده‌های رمزگذاری نشده مقابله کند. این شرکت، تشخیص چهره ویدیویی را راهی برای تشخیص یا تأیید هویت یک فرد با استفاده از چهره‌اش تعریف می کند. تشخیص چهره ویدیویی یک نوآوری است که الگوها را براساس ظرافت‌های چهره، شناسایی، بررسی و مقایسه می‌کند. شناسایی چهره فرایندی بنیادین و مرحله‌ای اساسی است که به چهارچوب‌ها اجازه می‌دهد چهره افراد را از میان تصاویر و ویدیوها شناسایی و پیدا کنند.

فرآیند شناسایی چهره، اطلاعات آنالوگ موجود در یک چهره را به بسیاری از اطلاعات دیجیتال وابسته به ویژگی‌های برجسته و منحصربفرد شخص تبدیل می کند. فرایند تطابق چهره با استفاده از این اطلاعات، تعلق دو چهره به یک شخص واحد را بررسی می‌کند. امروزه تشخیص چهره به عنوان شاخص‌ترین تکنولوژی بیومتریک که دارای تمام معیارهای بیومتریک است، استفاده می‌شود.

نرم‌افزار تشخیص چهره ویدیویی یوآیدی دارای تکنولوژی Liveness Detection است که مانع از استفاده هکرها از تصویر کاربر برای جعل هویت می‌شود. علاوه بر این، این سیستم شناسایی به کاربران این امکان را می‌دهد که از طریق گوشی‌های هوشمند به حساب‌ بانکی خود دسترسی داشته و امور بانکی خود را انجام دهند. تکنولوژی بیومتریک یک لایه امنیتی اضافی هنگام ورود به حساب کاربر است.

استفاده از تشخیص چهره ویدیویی در جهان

قرار بود برای اولین بار از تکنولوژی تشخیص چهره به عنوان یک رویداد مهم در مسابقات المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ در توکیو ژاپن استفاده شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا فعلا امکان برگزاری این مسابقات وجود ندارد. بدون شک شتاب گسترش این فناوری درحال افزایش است. براساس گزارش BBC ، غول فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایالات متحده، والمارت(Walmart) اظهار کرده که به منظور شناسایی سرقت هویت، از تشخیص چهره ویدیویی استفاده می‌کند. این سازمان که از این نوآوری در بیش از ۱۰۰۰ فروشگاه استفاده می‌کند، گفته است كه “برای اطمینان از امنیت مشتریان و همكارانمان سرمایه گذاری كرده‌ایم.”

علی‌رغم این وقایع می‌توان ادعا کرد یک موقعیت عالی برای تکنولوژی تشخیص با ویژگی‌های بیومتریک چهره است. در مکانی مانند قسمت کنترل یک فرودگاه که چهره، به لطف دوربین‌های درجه یک، صاف و به اندازه کافی روشن است، تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی برتر از انسان عمل می‌کند. حداقل از سال ۲۰۱۴ به بعد اینگونه بوده است.

تعداد اندکی از شرکت‌ها، نرم‌افزارهای شناسایی چهره به منظور احراز هویت مشتریان را به بانک‌ها ارائه می‌دهند که به نظر می‌رسد دارای توانایی های اساسی در مجموعه مدیریتی خود می باشند. این شرکت‌های نرم‌افزاری، برنامه‌های مختلفی از امنیت فیزیکی گرفته تا توانایی برداشت با استفاده از چهره توسط کاربران را ارائه می دهند.

https://blog.u-id.net/724-authentication/

تشخیص چهره با ویدیوی سلفی یکی از روش‌های مختلفی است که بانک‌ها می‌توانند به منظور کاهش معطلی در تجربه کاربری مشتری و افزایش سرعت و در دسترس بودن از آن استفاده کنند. کارشناسان معتقدند که بانک‌ها در آینده با استفاده از هوش مصنوعی و دیگر تکنولوژی‌ها موفق به ارائه سرویس‌های بیشتر در مدت‌زمان کمتری خواهند شد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه