نحوه ثبت نام ثنا برای اتباع خارجی

ثبت نام ثنا اتباع خارجی
ثبت نام ثنا برای اتباع خارجی چگونه انجام می‌شود؟ شاید شما نیز تاکنون با این سوال مواجه شده باشید که نحوه ثبت نام ثنا برای اتباع خارجی به چه صورتی است و چه مدارک و الزاماتی برای آن نیاز است. از سال ۱۴۰۱، دسترسی اتباع خارجی به سامانه ثنا نیز میسر شده است و از این رو، مهاجرین و اتباع غیرایرانی نیز این قابلیت را در اختیار دارند تا با ارائه مدارک خود، در سامانه ثنا ثبت نام کرده و از خدمات آنلاین این درگاه الکترونیکی استفاده کنند. در این مطلب از یوآیدی، قصد داریم به نحوه ثبت نام ثنا برای اتباع خارجی پرداخته، مدارک لازم و شرایط و الزامات استفاده از خدمات آنلاین این سامانه برای اتباع غیرایرانی را با هم مرور کنیم. با ما همراه باشید.
فهرست مطالب

ثبت نام ثنا برای اتباع خارجی

ثبت نام ثنا برای اتباع خارجی، از سال ۱۴۰۱ قانونی و میسر شده است. در آذر ماه سال ۱۴۰۱ بود که معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری کل استان البرز، مهدی شمسی، اعلام کرد اتباع خارجی و غیرایرانی نیز می‌توانند در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده و از خدمات آنلاین این درگاه الکترونیکی قضایی استفاده کنند.

به گفته مهدی شمسی، این رویکرد در راستای اجرای راهکارهای سند تحول قضایی مبنی بر اطمینان از ابلاغ اوراق قضایی به گروه‌های خاص مانند اتباع خارجی و تکمیل اطلاعات سامانه ثنا صورت گرفت، تا اتباع غیر ایرانی نیز بتوانند از خدمات آنلاین سامانه ثنا بهره ببرند.

بر این اساس، اتباع خارجی مقیم ایران، می‌توانند جهت ثبت ‌نام در سامانه ثنا و دریافت نام کاربری و رمز شخصی – که برای ورود به سامانه ثنا یا مشاهده ابلاغیه الکترونیکی نیاز است با به همراه داشتن اصل مدارک اقامتی معتبر خود، به یکی از دفاتر خدمات اتباع خارجی مراجعه کرده و ثبت‌نام خود را نهایی کنند.

البته، ناگفته نماند که ثبت نام ثنا برای اتباع و استفاده از خدمات این درگاه، تنها برای آن دسته از اتباع خارجی مقیم ایران ممکن خواهد بود که دارای کد فیدا هستند. کد فیدا، یک کد یا شناسه ۱۲ رقمی است که در حقیقت جایگزین کد ملی یا شناسه ملی است و به اتباع خارجی مقیم ایران امکان آن را می‌دهد تا از برخی خدمات و امکانات قانونی و قضایی در داخل کشور برخوردار شوند.

البته، برای ثبت نام در سامانه ثنا، دو روش وجود دارد:

  • ثبت نام حضوری در سامانه ثنا
  • ثبت نام آنلاین در سامانه ثنا

ثبت نام حضوری در سامانه ثنا برای اتباع خارجی

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، افرادی که دارای کد ۱۲ رقمی فیدا – جایگزین شناسه ملی – و همین‌طور مدارک اقامتی هستند، می‌توانند با در دست داشتن مدارک مورد نظر، به یکی از دفاتر قضایی، یا دفاتر اتباع خارجی در شهرهای مختلف ایران مراجعه کرده و در سامانه ثنا ثبت نام کنند. در نتیجه این ثبت‌نام، یک نام کاربری و یک رمز شخصی که کد ثنا نیز نامیده می‌شود، در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

بنابراین، مدارک لازم برای ثبت ثنا اتباع خارجی عبارتند از:

  • کد فیدا یا شناسه فیدا
  • مدارک شناسایی و هویتی
  • مدارک اقامتی

نکته: البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگرچه داشتن کد فیدا برای ثبت نام در سامانه ثنا برای اتباع خارجی الزامی است، اما حتی برخی از اتباع خارجی دارای شناسه فیدا نیز ممکن است نتوانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. در فرایند ثبت‌نام در مراکز قضایی یا رسیدگی به امور اتباع غیر ایرانی در داخل و حتی خارج از کشور، کد فیدا به منظور بررسی از وزارت کشور استعلام می‌شود. در صورت تایید از سوی وزارت کشور، اطلاعات مربوط به کد استعلام شده در سامانه ثبت می‌شود. در غیر این‌صورت، اگر نتیجه این استعلام تایید نشود، امکان ثبت نام در سامانه ثنا وجود نخواهد داشت.

ثبت نام حضوری در سامانه ثنا برای اتباع خارجی

ورود اتباع به سامانه ثنا چگونه انجام می‌شود؟

پس از نهایی شدن ثبت نام اتباع خارجی در سامانه ثنا، اتباع خارجی و غیر ایرانی، فرصت آن را خواهند داشت تا با استفاده از این نام کاربری و رمز شخصی، وارد درگاه سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی شده و از خدمات آنلاین آن استفاده کنند. خدماتی از قبیل:

  • دسترسی به ابلاغیه‌های الکترونیکی
  • درخواست گواهی عدم سوء پیشینه
  • اطلاع رسانی در خصوص پرونده‌های قضایی
  • ارائه شکوائیه، اظهار نامه و امثال آن
  • پیگیری شکوائیه، اظهار نامه و امثال آن
  • و …

به منظور ورود به سامانه ثنا و استفاده از این خدمات آنلاین، کافی است وارد درگاه سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی یا همان عدل ایران به نشانی https://adliran.ir شده، از بخش “سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی” استفاده کنید. اکنون کافی است در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، “سامانه اصلی ابلاغ الکترونیکی” را انتخاب کنید.

در پنلی که برایتان به نمایش در می‌آید، با توجه به اتباع خارجی و غیر ایرانی بودن، تیک گزینه “شخص حقیقی غیر ایرانی” را فعال کنید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اطلاعاتی که برای ورود به سامانه از شما خواسته می‌شوند، کد فیدا و رمز شخصی سامانه ثنا هستند.

کد فیدا را که باید به عنوان اتباع خارجی مقیم ایران به صورت قانونی دریافت کرده باشید. رمز شخصی سامانه ثنا یا همان کد ثنا را نیز پس از ثبت نام حضوری در اختیار شما قرار می‌دهند.

با وارد کردن این دو کد، و کلیک روی گزینه مرحله بعد، می‌توانید وارد سامانه ثنا شده و از خدمات و قابلیت‌های این سامانه به صورت کاملاً قانونی استفاده کنید.

در بخش پایینی پنل نیز سه گزینه قابل رویت هستند:

  • رمز عبور خود را فراموش کرده ام !
  • شناسه فیدای خود را فراموش کرده ام !
  • من ثنا ثبت نام نکرده ام…

بازیابی رمز عبور در صورت فراموشی

مورد نخست، برای آن دسته از کاربران است که دارای کد فیدا هستند اما رمز عبور یا همان کد ثنای خود را فراموش کرده‌اند. این دست از کاربران می‌توانند با کلیک روی همین جمله، وارد صفحه اصطلاحات و تغییرات سامانه ثنا شوند. در این صفحه، کافی است روی فراموشی رمز عبور کلیک کنید تا صفحه‌ای برای شما باز شود که شامل اطلاعات شخصی و کاربری شما است.

در بخش بالایی فرم، ابتدا تیک گزینه “غیر ایرانی” را فعال کنید. سپس با تکمیل فیلدهای مختلف این فرم، اعم از کد فیدا و همین طور معرفی یک شماره تلفن همراه که فعال بوده و به اسم شخص خودتان است، یک کد فعالسازی موقت به همین شماره تلفن همراه ارسال می‌شود. با وارد کردن این کد فعالسازی موقت در فیلد مربوطه و عدد تصویر، رمز شخصی جدید برای شما صادر و ارسال می‌شود.

در صورت نداشتن شماره تلفن همراه به اسم خودتان، می‌توانید از طریق ارائه آدرس ایمیل نیز کد فعالسازی موقت را دریافت کرده و با استفاده از آن کد ثنای جدید خود را دریافت کنید.

بازیابی شناسه فیدا در صورت فراموشی

در صورتی که شناسه فیدای خود را فراموش کرده باشید، کافی است روی لینک همین جمله در قسمت پایین پنل ورود به سامانه ثنا کلیک کنید تا به صفحه بازیابی کد فیدا انتقال داده شوید.

در این صفحه، سه امکان برای بازیابی شناسه فیدا برای شما فراهم شده است:

  • جستجو با شناسه اتباع
  • جستجو با شناسه فراگیر
  • جستجو با شناسه یکتا

کافی است تیک مربوط به گزینه مورد نظرتان را فعال کرده و سپس با وارد کردن کد مورد نظر و تصویر امنیتی به نمایش در آمده، و همین طور معرفی یک شماره تلفن همراه – که باید به اسم خودتان بوده و فعال باشد – کد فیدا خود را بازیابی کنید.

ثبت نام ثنا اتباع خارجی به صورت آنلاین

اما سومین گزینه‌ای که در پنل ورود به سامانه ثنا با آن مواجه شدیم، گزینه “من ثنا ثبت نام نکرده‌ام” بود. این گزینه، برای آن دسته از اتباع خارجی و غیر ایرانی مقیم در کشور است که به صورت حضوری ثبت نام سامانه ثنا برای اتباع را انجام نداده و نام کاربری و رمز شخصی دریافت نکرده‌اند.

متاسفانه، در حال حاضر نه در داخل و نه در خارج از ایران، امکان ثبت نام غیرحضوری و آنلاین سامانه ثنا برای اتباع خارجی وجود ندارد. اگر به دنبال ثبت نام ثنا با گوشی برای اتباع خارجی هستید یا می‌خواهید از طریق رایانه شخصی در منزل این کار را انجام دهید، باید بگوییم که متاسفانه فعلاً این امکان وجود ندارد.

علیرغم این‌که کاربران ایرانی، این فرصت را دارند که ثبت نام و احراز هویت ثنا را به صورت کاملاً آنلاین و غیر حضوری انجام دهند، اتباع خارجی صرفاً به صورت حضوری و از طریق مراجعه به دفاتر قضایی یا رسیدگی به امور اتباع می‌توانند در این سامانه ثبت نام و احراز هویت انجام دهند. از این رو، گزینه “من ثنا ثبت نام نکرده‌ام” برای اتباع خارجی عملاً فاقد کاربرد است.

بیشتر بخوانید: سامانه ثنا خارج از کشور

جمع‌بندی

از سال ۱۴۰۱ و در راستای اجرای راهکارهای سند تحول قضایی مبنی بر اطمینان از ابلاغ اوراق قضایی به گروه‌های خاص مانند اتباع خارجی و تکمیل اطلاعات سامانه ثنا، امکان ثبت نام و دسترسی اتباع خارجی به سامانه عدل ایران یا همان سامانه ثنا فراهم شده است.

بر همین اساس، آن دسته از اتباع غیر ایرانی مقیم ایران که دارای کد فیدا یا شناسه فیدا – جایگزین کد ملی – بوده و دارای مدارک اقامتی معتبر هستند، می‌توانند با در دست داشتن مدارک خود به یکی از دفاتر قضایی یا دفاتر رسیدگی به امور اتباع مراجعه کرده و در سامانه ثنا ثبت نام به عمل آورند.

در نتیجه ثبت نام ثنا برای اتباع خارجی، یک نام کاربری و کد شخصی (کد ثنا) در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که با استفاده از این کد و کد فیدا، از طریق وب‌سایت درگاه الکترونیکی قضایی به نشانی https://adliran.ir می‌توانند وارد سامانه ثنا شده و از خدمات آن استفاده کنند.

همان‌طور که در متن نیز اشاره شده است، در حال حاضر امکان ثبت نام غیر حضوری و آنلاین سامانه ثنا برای اتباع خارجی، که در داخل و چه در خارج از ایران وجود ندارد و تنها راه ثبت نام در این سامانه برای اتباع، مراجعه حضوری به دفاتر قضایی است.

سوالات متداول

آن دسته از اتباع خارجی مقیم ایران که دارای کد یا شناسه فیدا هستند، می‌توانند با ارائه مدارک شناسایی و اقامتی خود، در دفاتر قضایی اقدام به ثبت نام در سامانه ثنا کنند.

خیر. در حال حاضر، نه در داخل و نه در خارج از ایران، امکان ثبت نام آنلاین و غیر حضوری سامانه ثنا برای اتباع خارجی وجود ندارد. این عزیزان می‌توانند صرفاً به صورت حضوری و از طریق دفاتر قضایی یا دفاتر اتباع خارجی در شهرهای مختلف در این سامانه ثبت نام کنند.

خیر. ثبت نام در سامانه ثنا برای اتباع خارجی منوط به داشتن کد فیدا است. حتی برخی از اتباع خارجی دارای کد فیدا نیز ممکن است در فرایند ثبت نام و استعلام کد از وزارت کشور، تایید نشده و موفق به ثبت نام در این سامانه نشوند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۴]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه