نکات طلایی در مورد بیمه بیکاری

نکات طلایی بیمه بیکاری
فهرست مطالب

شرایط نامناسب اقتصادی و شیوع بیماری کرونا دو عامل مهمی هستند که این روزها موجب شده‌‌اند تا بسیاری از کسب‌وکارها واژه «تعدیل نیرو» را به فرهنگ سازمانی خود اضافه کنند. شاید برای بسیاری از ما دور از ذهن باشد که بخواهیم روزی به علت تعدیل شدن، بیمه بیکاری دریافت کنیم اما بهتر است که پیش از مواجه شدن با این شرایط، در مورد نکات مهم بیمه بیکاری اطلاعات کسب کنیم. عدم اطلاع از قوانین و شرایط دریافت بیمه بیکاری موجب می‌شود تا در زمان مواجه شدن با بیکاری نتوان از ایین تسهیلات قانونی استفاده نمود. در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا نکات طلایی در مورد بیمه بیکاری داشته باشیم و شرایط دریافت آن را بررسی کنیم.

مختصری درباره بیمه بیکاری

برای پرداختن به نکات طلایی در مورد بیمه بیکاری، بهتر است ابتدا به تعریف این مفهوم بپردازیم که بیمه بیکاری از نظر قانون چیست.

بیمه بیکاری یکی از تسهیلات قانونی برای کارگران و شاغلانی است که به صورت غیر ارادی و در شرایط خاص مجبور به ترک کار خود شده است و در عین حال، آماده برای کار یا شغل جدید هم هست. شاید در نگاه اول تصور کنید که استفاده از بیمه بیکاری ساده و آسان است، اما این تسهیلات، حالت‌ها و موارد استثنایی دارد که موجب ایجاد ابهام و سوال برای افراد می‌شود. در ادامه به بررسی جزئیات بیمه بیکاری می‌پردازیم.

شرایط کارگران برای دریافت بیمه بیکاری

یکی از نکات طلایی در مورد بیکاری، داشتن شرایط دریافت این بیمه است. مهم‌ترین شرایط بیمه بیکاری عبارتند از:

  • کارگر باید حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی داشته باشد؛ حق بیمه کمتر از ۶ ماه شامل دریافت بیمه بیکاری نمی‌شود.
  • به صورت غیر ارادی بیکار شده و آماده کار جدید باشد.
  • ملیت ایرانی داشته باشد و جزو اتباع بیگانه نباشد.
  • مستمری بگیر، بازنشسته و از کار افتاده نباشد.
  • در دسته افراد دارای مشاغل آزاد، صاحب حرفه یا بیمه شده‌ی خود اختیاری نباشد.
  • در آخرین کارگاه یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشد.
  • در آخرین کارگاه یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشد.
  • کارگرانی که به علت حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و آتش‌سوزی بیکار شده‌اند، نیازی به داشتن سابقه شش ماه بیمه ندارند و تنها داشتن یک روز پرداخت حق بیمه نیز شامل دریافت بیمه بیکاری می‌شود.
  • کارگران فصلی از جمله مشمولین قانون کار و قانون کار کشاورزی و آن دسته از کارگرانی که تحت هر عنوان از محل اعتبارات بودجه‌ عمومی دستمزد یا حقوق دریافت می‌کنند با تصویب هیات وزیران به تدریج مشمول این قانون خواهند بود.
  • اگر تاریخ بیمه بیکاری بیمه شده بعد از پایان قرارداد او باشد، داشتن حداقل یکسال سابقه پرداخت حق بیمه در آخرین کارگاه الزامی است.
  • همه کارگران مشمول قانون کار دارای قرارداد موقت و دائم می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند و هیچ محدودیتی در تعداد دفعات قابل استفاده از بیمه بیکاری وجود ندارد.

مرد بیکار شده - نکات طلایی بیمه بیکاری

نحوه استفاده از بیمه بیکاری چگونه است؟

طبق بند ب ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، کارگر اخراج شده یا کارگر متقاضی بیمه بیکاری که شغل خود را غیرارادی از دست داده‌ و آماده به کار است، باید حداکثر تا ٣٠ روز بعد از تاریخ بیکار شدن، به ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی محل خود مراجعه کند و موضوع را اطلاع دهد و برای اشتغال مجدد یا کاری مشابه آن اعلام آمادگی کند. در صورتی که متقاضی بعد از ۳۰ روز به ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی رجوع کند اما عذر موجه مثل بیماری داشته باشد و این موضوع به تایید هیأت حل اختلاف اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی برسد، تاخیر تا سه ماه امکان پذیر خواهد بود.

افرادی که از زمان آغاز بیمه بیکاری در سن ۵۵ سالگی به بالا قرار دارند، با استناد به ماده ۷ قانون بیمه بیکاری، تا زمانی که مشغول به کار نشده‌اند، می‌توانند با دارا بودن شرایط، تا رسیدن به سن بازنشستگی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند.

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

دریافت بیمه بیکاری برای افراد زیر در قانون تعریف نشده است:

  • بازنشستگان و از کار افتادگان؛
  • صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای آزاد؛
  • رانندگان؛
  • کارگران ساختمانی بدون کارفرما؛
  • قالیبافان بدون کارفرما؛
  • بیمه‌شدگان اختیاری؛
  • اتباع بیگانه.

در چه صورت بیمه بیکاری لغو می‌شود؟

  • بیمه بیکاری کارگر در شرایط زیر لغو می‌شود:
  • بیمه‌شده مجدد مشغول به کار شود؛
  • بیمه شده شغل مشابه پیشنهاد شده را نپذیرد؛
  • بیمه شده فوت کند؛
  • بیمه شده بازنشسته و مستمری‌بگیر شود و یا دچار از کارافتادگی کلی شود؛
  • مدت زمان دریافت بیمه بیکاری او به اتمام برسد؛
  • بیمه شده بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی برای مشغول شدن دوباره به کار خودداری کند.

میزان مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟

 میزان مبلغی که به عنوان بیمه بیکاری واریز می‌شود، از تاریخ بیکار شدن کارگر محاسبه می‌شود. از سوی دیگر مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری برای کارگر جزو سوابق پرداخت حق بیمه از نظر بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت محسوب می‌شود.

کارگرانی که مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند، در زمان برقراری مقرری می‌توانند از خدمات درمانی تأمین اجتماعی، بازنشستگی و از کار افتادگی نیز استفاده کنند.

بیمه بیکاری تا چند ماه پرداخت می‌شود؟

مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری به بیمه‌شده‌های دارای شرایط دریافت، با توجه به سابقه پرداخت حق بیمه از طرف آن‌ها بستگی دارد. در حال حاضر، حداقل مدت زمان دریافت بیمه بیکاری برای افراد مجرد ۶ ماه و برای افراد متاهل یا متکفل ۱۲ ماه است. بیشترین مدت زمان دریافت بیمه بیکاری برای افراد مجرد ۳۶ ماه و برای افراد متاهل یا متکفل ۵۰ ماه است.

لازم به ذکر است که در حال حاضر امکان درخواست غیر حضوری بیمه بیکاری برای کارگران فراهم شده است.

کلام پایانی

همان‌طور که در این مطلب به آن اشاره کردیم، بیمه بیکاری یکی از تسهیلاتی است که قانون برای کارگرانی در نظر گرفته که به صورت موقت و غیر ارادی کار خود را از دست داده‌اند. برای دریافت این تسهیلات نیاز به اطلاعاتی دارید که در این مطلب به آن پرداختیم و با شرایط آن آشنا شدیم. امیدواریم این نکات طلایی در مورد بیمه بیکاری به سوالات ذهنی شما پاسخ داده باشد.

در پایان، یادآور می‌شویم که فرایند احراز هویت سامانه روابط کار مدتی است که با همکاری وبسایت یوآیدی به صورت غیرحضوری انجام می شود. کاربران با انجام فرایند ثبت نام و احراز هویت سامانه روابط کار با یوآیدی و با استفاده از گوشی هوشمند، می توانند از خدمات حوزه روابط کار از جمله ثبت شکایت در سامانه روابط کار به صورت غیرحضوری و شبانه روزی استفاده نمایند. یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربران را با الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. فرایند احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی به صورت آنی و با دقت بالای ۹۸ درصد انجام می پذیرد. برای دریافت مشاوره رایگان جهت احراز هویت کاربران خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

1 دیدگاه دربارهٔ «نکات طلایی در مورد بیمه بیکاری»

  1. سلام ، من یه بار از بیمه بیکاری استفاده کردم وبعد ۲۷ ماه مشغول بکار شدن دوباره خواستم استفاده کنم از سازمان تامین اجتماعی گفتند که باید ده سال از بیمه بیکاری قبلی ، سابقه داشته باشی
    با گفته های بالا نمیخونه این؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه