کاربرد سرویس احراز هویت آنلاین برای بانک های دیجیتال

احراز هویت آنلاین برای بانک های دیجیتال
ورود و آشنایی کاربران جدید با سیستم در صنعت نئوبانک باید نیازهای مشتریان امروزی را برآورده کند. مزیت نئوبانک‌ها در مقایسه با بانک‌های سنتی، انعطاف‌پذیری آنهاست. بکارگیری فناوری‌های جدید در جهت اولویت دادن به تجربه و امنیت کاربران، در اینگونه بانک‌ها محتمل‌تر است. این بدان معناست که آنها به احتمال زیاد، یک فرآیند تأیید هویت ویدیویی را برای کاربران‌شان پیاده خواهند کرد. تأیید هویت ویدیویی مزایای زیادی هم برای بانک‌های کوچک‌تر که قصد رقابت با بانک‌های بزرگ را دارند (بانک‌های چلنجر) و هم برای کاربران آنها خواهد داشت.
فهرست مطالب

از زمان شیوع پاندمی در سال ۲۰۲۰،‌ ما زمان بیشتری را پشت صفحه‌ی تلفن‌همراه و رایانه‌هایمان می‌گذرانیم. این تغییر، تأثیر خود در دنیای بانکداری را از طریق افزایش تقاضا برای حضور و خدمت‌رسانی در فضای دیجیتال ایجاد کرده است. بانک‌های دیجیتالِ ایالات متحده، رشد ۴۰ درصدی تعداد کاربران را در سال ۲۰۲۰ به ثبت رسانده‌اند. تعداد کاربران از ۲۸ میلیون به ۳۹ میلیون رسیده است. بانکداری دیجیتال با خدمات ۲۴ ساعته‌اش، آسایش فوق‌العاده‌ای به ارمغان می‌آورد؛ ولی چالش‌های جدیدی نیز ایجاد می‌کند. تأیید هویت مناسب، یکی از این چالش‌هاست. احراز هویت نقش مهمی در صنعت خدمات مالی داشته و به شکل‌گیری اعتماد و امنیت بین کسب‌وکارها و مشتریان کمک می‌کند. حال، تأیید هویت در بانک‌های دیجیتال که شعبه‌ی فیزیکی ندارند، چگونه است؟

احراز هویت (KYC) و قوانین ضدپولشویی (AML) در بانکداری دیجیتال

KYC که مخفف «Know Your Customer» (مشتری‌ خودت را بشناس) بوده و بخشی از سیاست‌های ضدپولشویی (AML) است. این سیاست‌ها تأیید هویت کاربران جدید را الزامی می‌کنند و هدف اصلی آنها، کسب اطمینان از قانونی بودن فعالیت‌های مشتریان و نبود هرگونه کلاه‌برداری و پولشویی است.

در گذشته و به طور سنتی، احراز هویت بصورت حضوری و در محل شعبه‌ انجام می‌گرفت. در طول فرآیند تأیید، اطلاعاتِ روی کارت شناسایی فیزیکی با اطلاعات ارائه شده توسط مشتری احتمالی، تطبیق داده می‌شد. فرآیندهای پشتیبانی نیز، اطلاعات را با پایگاه‌های داده تطبیق می‌دادند و درخواست مشتری را تأیید یا رد می‌کردند.

فرآیند معمول احراز هویت از شناسایی مشتری، تأیید هویت واقعی او و ارزیابی ریسک مشتری تشکیل شده است. علاوه بر آن، بانک باید فعالیت‌ها و معاملات‌ صاحبان فعلی حساب را بررسی کند.

احراز هویت الکترونیک (e-KYC) فرآیند ورود به سیستم را که بررسی هویت مشتریان و بررسی‌های ضدپولشویی را در بر می‌گیرد، بصورت کاملاً دیجیتال، فراهم می‌کند. کل فرآیند احراز هویت را می‌توان براساس الزامات قانونی دقیق، تنظیم کرد.

تأیید هویت در بانک‌های دیجیتال: مزایای تأیید هویت با یوآیدی در نئوبانک‌ها

ورود و آشنایی کاربران جدید با سیستم در صنعت نئوبانک باید نیازهای مشتریان امروزی را برآورده کند. مزیت نئوبانک‌ها در مقایسه با بانک‌های سنتی، انعطاف‌پذیری آنهاست. بکارگیری فناوری‌های جدید در جهت اولویت دادن به تجربه و امنیت کاربران، در اینگونه بانک‌ها محتمل‌تر است. این بدان معناست که آنها به احتمال زیاد، یک فرآیند تأیید هویت ویدیویی را برای کاربران‌شان پیاده خواهند کرد. تأیید هویت ویدیویی مزایای زیادی هم برای بانک‌های کوچک‌تر که قصد رقابت با بانک‌های بزرگ را دارند (بانک‌های چلنجر) و هم برای کاربران آنها خواهد داشت.

تأیید هویت در بانک‌های دیجیتال - هویت آنلاین و بانکداری

  1. ساده‌تر شدن فرآیند ورود: با تأیید هویتِ یوآیدی، طول فرآیند انجام آن به حداقل کاهش می‌یابد و یک ورودی سریع و راحت را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد.
  2. دسترسی آسان: فرآیند تأیید هویت را می‌توان از هر نقطه‌ای در جهان انجام داد. تنها ابزارهای مورد نیاز یک دوربین و دسترسی به اینترنت است.
  3. پردازش آنی: بدین معنی که تأیید هویت مشتری با سرعتی بیشتر از روش‌های معمول انجام می‌شود.
  4. امنیت: تأیید هویت ویدیوییِ یوآیدی که با همراهی یک اپراتور آموزش‌دیده انجام می‌شود، ایمن‌ترین راه برای ورود مشتریان جدید است. فرآیند تأیید از طریق استخراج خودکار اسناد و تشخیص چهره انجام می‌شود که مشکل سوء استفاده‌ی افراد از کارت‌های شناسایی دزدیده شده یا جعلی را کاهش می‌دهد.
  5. تمکین: همه‌ی روش‌های تأیید هویت ما منطبق با دقیق‌ترین قوانین و مقررات تأیید هویت (KYC) و با تمکین از آنهاست.
  6. دقت بالا: فرآیند ما به لطف حضور همزمان تماس ویدیویی زنده، یک اپراتور آموزش دیده و یادگیری ماشین هوش مصنوعی، هرگونه تلاش برای کلاه‌برداری و خطای انسانی را از بین می‌برد.
  7. انعطاف‌پذیری: این فرآیند انطباق‌پذیر است؛ یعنی ویژگی‌های اضافی مثل تأییدیه‌ی آدرس، لیست شخصیت‌های سیاسی (PEP)، لیست افراد تحریمی و… هم قابلیت اضافه شدن دارند.

تمکین در بانکداری دیجیتال به چه معناست؟

بانک‌های دیجیتال فرصت‌های منحصر به فردی پیش روی خود دارند. با در اختیار داشتن ابزارهای مناسب، مثل تأیید هویت ویدیویی با یوآیدی، آنها می‌توانند امکان ورود سریع را برای مشتریان جدید فراهم کنند؛ ولی باید از قوانینی مشابه با بانک‌های سنتی تبعیت کنند. این بدان معناست که آنها باید هرگونه تراکنش مشکوک را رهگیری و گزارش کنند.

نئوبانک‌ها محبوب مجرمان پول‌شویی بودند؛ به این دلیل که شعبه‌ای غیرقانونی از بانکداری بودند. تمکین از قوانین در بانکداری دیجیتال وقتی مشکل‌تر می‌شود که مقررات قدیمی با فناوری‌های نوآورانه‌ سازگار نباشند. پاسخ نهادهای عالی‌رتبه‌ی مالی جهان به این خلأ قانونی، ارائه‌ی مقرراتی متمرکز بر خدمات بانکی دیجیتال بود. در مارس ۲۰۲۰، گروه ویژه‌ی اقدام مالی (FATF)، که یک سازمان بین دولتیِ تأسیس شده در جهت توسعه‌ی سیاست‌های مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است، دستورالعمل هویت دیجیتال را منتشر کرد. طبق این اسناد، بانک‌ها می‌توانند از طریق سیستم تأیید اتوماتیک، چهره‌ی فرد را با کارت شناسایی ثبت شده مقایسه کرده و از آن برای تأیید هویت مشتری استفاده کنند. فرآیند مورد استفاده در یوآیدی، کاملاً مطابق با دستورالعمل FATF است.

بانک‌های کوچک‌تر (چلنجرها) که هنوز اعتماد زیادی بین خود و مشتریان‌شان ایجاد نکرده‌اند، باید تمکین از سیاست‌های ضدپولشویی را به عنوان بخشی اساسی از فعالیت‌هایشان در نظر بگیرند. تمکین از قوانین تأیید هویت (KYC) و ضدپولشویی (AML)، از بانک‌های دیجیتال در مقابل جریمه و آسیب به اعتبارشان حفاظت می‌کند.

وقتی نئوبانک‌ها تصمیم به تطبیق‌دهی فرآیندهایشان با قوانین می‌کنند، باید چند عامل کلیدی را در نظر گرفته و رویکردی مبتنی بر ریسک در قبال مشتریان‌شان در پیش بگیرند. یکی از بنیان‌های این رویکرد، تشخیص شخصیت‌های حساس سیاسی (PEP) و بررسی قرار نداشتن نام مشتری در یکی از لیست‌های تحریم‌ است. بخش دیگری از فرآیند تمکین از قوانین ضدپولشویی شامل شناسایی کامل مشتری (CDD) است؛ یعنی پیش‌بینی کلی در مورد انواع معاملات و فعالیت‌های احتمالی مشتری و نظارت بر فعالیت‌های حساب.

تایید هویت آنلاین و نئوبانک

یوآیدی چگونه می‌تواند تأیید هویت (KYC) را در بانکداری دیجیتال به اجرا بگذارد؟

سیستم تأیید هویت یوآیدی، با تماس ویدیویی بصورت آنی و توسط یک اپراتور آموزش‌دیده انجام می‌شود و فرآیندی است که ملاقات‌های رودررو را بازسازی کرده و چندین بررسی امنیتی را، به صورت همزمان، انجام می‌دهد.

ما دو نوع تأیید هویت ویدیویی ارائه می‌کنیم که هردوی آنها با پشتیبانی اپراتورهای آموزش‌دیده، هوش مصنوعی و به‌روزترین فناوری‌ها انجام می‌شوند. تمام فرآیندها در مطابقت با سفت‌ و سخت‌ترین قوانین تأیید هویت (KYC)، ضدپولشویی (AML) و تمکین مالی طراحی شده‌اند.

  • تأیید هویت زنده: شناسایی ویدیوییِ هویت یا تایید هویت زنده در یک تماس ویدیویی زنده با یک متخصص تأیید هویت انجام می‌شود. کاربر به یک اپراتور آموزش‌دیده متصل شده و اپراتور، او را قدم به قدم در طی فرآیند، راهنمایی می‌کند.
  • خودتأییدی: تأیید هویت ویدیویی اتوماتیک که در آن، فرد به تنهایی فرآیند احراز هویت را طی می‌کند و کل فرآیند، از ابتدا تا انتها، از طریق دوربین زنده‌، ضبط می‌شود.

فرآیند شناسایی هویت در یوآیدی ساده است: کاربران با مراجعه به وبسایت ما، فرم ثبت‌نام را با ارائه‌ی اطلاعات شخصی پر می‌کنند. اطلاعات از طریق API (رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار) به ما ارسال می‌شود. ما جزئیات را با استفاده از فرآیند احراز هویت ویدیویی، تأیید می‌کنیم و نتیجه و مدارک را، به صورت اتوماتیک، به مشتری ارسال می‌کنیم. بدین ترتیب، مشتری می‌تواند بلافاصله اقدامات مدنظرش را انجام دهد. نمونه احراز هویت با یوآیدی، احراز هویت سجام، احراز هویت ثنا و احراز هویت سامانه روابط کار می باشد که مراحل آن به تفصیل در راهنمای احراز هویت سامانه روابط کار شرح داده شده است.

ما علاوه بر تأیید هویت ویدیویی، راه‌حل‌های مستقل زیر را نیز، ارائه می‌دهیم:

  • بررسی مربوط به تحریم و شخصیت‌های سیاسی (PEPبه ما می‌گویند که چه کسی برای تجارت مناسب هست و چه کسی نیست و شامل لیست‌هایی است که توسط دولت‌ها و نهادهای مالی منتشر می‌شود. در حال حاضر، ما بیش از ۳۵۰ پایگاه داده در سراسر دنیا را چک می‌کنیم.
  • تأییدیه‌ی آدرس، نشانی اعلام شده برای اهداف راستی‌آزمایی را تأیید می‌کند و در واقع آدرس محل سکونت است و کاربر را به مکانی خاص متصل می‌کند.
  • سرویس تأیید هویت (KYC) دستی، یک سرویس سفارشی‌سازی شده است که می‌تواند خود را با انتظارات هر کسب‌وکار تطبیق دهد. تیم باتجربه‌ی ما می‌تواند خود را با استانداردها و قوانین خاص آن کسب‌وکار که از قبل جا افتاده است، تطبیق دهد یا اینکه با استفاده از پلتفرم و منابع ما، راه‌حلی سفارشی و مختص آن کسب‌وکار، ارائه کند.

تأیید هویت در بانک‌های دیجیتال

نئوبانک‌ها چالش متفاوتی را تجربه می‌کنند. آنها باید اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب کرده و به قانون‌گذاران اطمینان دهند که می‌توانند با تمکین از کلیه‌ی قوانین و با امنیتی مناسب، فعالیت کنند. همه‌ی این نکات باید به حالتی کاربرپسند درآمده و تجربه‌ای مثبت برای مشتریان ایجاد کنند. برای این کار،‌ نئوبانک‌ها باید با شرکت‌هایی همکاری کنند که می‌توانند به مقابله با پولشویی و جعل هویت کمک کنند. احراز هویت ویدیوییِ یوآیدی می‌تواند در راه دستیابی به این تعادل، مفید باشد.

با یوآیدی، احراز هویت غیرحضوری از جمله احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت سجام را به کمک هوش مصنوعی در کوتاهترین زمان انجام دهید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه